لزوم انطباق کارکرد مساجد با تحولات و نیاز جامعه

asatid
وحید صالحی:

لزوم انطباق کارکرد مساجد با تحولات و نیاز جامعه

وحید صالحی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در یادداشتی به موضوع کارکرد مساجد و لزوم انطباق عملکرد ان با تحولات جامعه و نیازهای آن تاکید کرده است.

به گزارش مرکز رسانه وارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، در متن یادداشت این استاد دانشگاه آمده است:

جایگاه مساجد به عنوان پایگاه معنوی و اجتماعی محلات در گذشته دارای کارکردهای فراوان بوده که امروزه دچار تحولات و تغییرات گسترده ای شده است، در گذشته اهالی شهر که غالباً کشاورز و باغدار و قشر کارگر بودند جهت گذران اوقات فراغت، میهمانی‌ها، شب نشینی‌ها و بحث و گفتگو و تبادل نظر سپری می­‌کردند و از طریق همین پایگاه مسجد از اتفاقات و وقایع روز محل سکونت و شهر و روستا و جهان مطلع می‌شدند، اما امروزه با پیشرفت ابزار و تمایل افراد به رفاه بیشتر، این موضوع کم رنگ شده است.

 آسیب‌های پیش روی این پایگاه معنوی و اجتماعی شامل موارد زیر است:

1.  تجمل گرایی: گرچه امروزه مساجد فعال هستند و همچنان دارای پایگاه اجتماعی می­‌باشند، اما تفکر تجمل­‌گرایی که در اکثر سطوح جامعه رسوخ کرده، دامن‌گیر مساجد نیز شده است.

2. مساجد تنها محلی برای عبادت: متاسفانه متولیان مساجد، این پایگاه اجتماعی و معنوی را تنها در اوقات شرعی و برای ادای فریضه نماز باز می­‌کنند که این خود دومین آسیب در این حوزه می‌­باشد.

3. عدم همخوانی کارکرد و نیازها:  فعالیت‌ها و کارکردهای مختلف مساجد برای تربیت و تأثیرگذاری بر نسل جوان امروزی که با بسیاری از تحولات و تکنولوژی‌های و فضای مجازی سروکار دارند، همخوانی ندارد و مطالبات و نیازهای جوان در این مساجد پاسخ داده نمی‌­شود.در صورتی که اگر جوان و نوجوان شاهد این باشد که پایگاه برای او جذابیت دارد، قطعاً ترجیح می‌­دهد که بخشی از زمان خود را در این مکان مقدس سپری کند تا بر دانش و تجربیات خود بی‌افزاید.

4. عدم پاسخ به مطالبات مردم:یکی دیگر از کارکردهای مساجد به عنوان پایگاهی برای مطالبه گری و باز خواست مردم از مسئولین می باشد، که این امر هم امروزه در مساجد کمتر دیده می شود.

 اگر مساجد با آن همه پتانسیل، فقط محلی برای عبادت شود کارکردهای مطالبه گری، شبهه زدایی، اشتغال و اوقات فراغت اقشار مختلف مردم را از دست خواهد داد.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.