سرفصل‌های آموزشی بر مبنای شعار سال به روزرسانی شوند

asatid
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در آیین آغاز به کار اندیشکده مسائل آموزش عالی :

سرفصل‌های آموزشی بر مبنای شعار سال به روزرسانی شوند

پژوهش فی البداهه خلق نمی شود، بلکه بر بستری از علوم نظری و عملی یعنی همان آموزش، شکل می گیرد. وقتی ما از لزوم تحول در اقتصاد و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان صحبت می‌کنیم، ریشه‌ی این اقتصاد دانش بنیان در سطح و نوع آموزشی است که دانشجویان ما می‌بینند.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در آیین آغاز به کار «اندیشکده مسائل آموزش عالی» که صبح امروز در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، ضمن تاکید بر لزوم عنایت به اسناد بالادستی در تدوین سیاست گذاری‌های آموزشی، گفت  : ما در برابر هجمه‌های فرهنگی-آموزشی لیبرالیزم و گلوبالیزم من جمله سند 2030 ، سندهای بالادستی بسیار دقیق  و جامعی داریم، منطبق بر اصول اسلام و مصالح کشور، که متاسفانه به ویژه در دولت قبل اجرای آنها عامدانه یا قاصرانه روی زمین ماند. سیاست‌های کلی علم و فناوری، سند چشم انداز 1404، برنامه‌ی ششم توسعه، بیانیه‌ی گام دوم، نقشه‌ی جامع علمی کشور، همه و همه سند‌های دقیقی هستند که التزام به آنها مسیر ما را در نیل به مدینه‌ی فاضله‌ی جمهوری اسلامی یعنی تمدن نوین اسلامی هموار می کند.

لزوم تحول در سرفصل‌های آموزشی

وی افزود: لازم است سرفصل‌های آموزشی به ویژه با عنایت به شعار امسال و سال‌های اخیر که در آنها بر تولید و افزایش قدرت اقتصادی کشور با تکیه بر دانش تاکید شده است به روزرسانی شوند. آموزش ما باید منشا تحول در سایر حوزه‌ها چه در وزارت علوم و چه در سایر وزارتخانه‌ها و ارگان‌های دیگر باشد. اساس پژوهش، آموزش است. پژوهش فی البداهه خلق نمی شود، بلکه بر بستری از علوم نظری و عملی یعنی همان آموزش، شکل می گیرد. وقتی ما از لزوم تحول در اقتصاد و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان صحبت می‌کنیم، ریشه‌ی این اقتصاد دانش بنیان در سطح و نوع آموزشی است که دانشجویان ما می‌بینند. نظام آموزش عالی ما باید نگاه حل المسائلی به مشکلات حال و آینده کشور داشته باشد.

حرکت نظام آموزشی به سمت علوم نافع باشد

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه نظام آموزش عالی کشور به حرکت در مسیر علوم نافع خاطرنشان کرد: اینکه رسول خدا (ص) می فرمایند؛ «اللهم اعوذ بک من علم لاینفع » و یا از امیرالمومنین علی (ع) روایت شده است که فرمودند؛ «خیری نیست در دانشی که سود ندارد» ناظر بر لزوم نافع بودن علم و عالم برای جامعه است. بنده این را به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز پیشنهاد کرده‌ام، ما باید در تخصیص اعتبارات، جذب دانشجو و استاد، گسترش فضای آموزشی و... برای رشته‌های مختلف دانشگاهی اولویت بندی داشته باشیم. برخی رشته‌ها تقریبا در همه واحد دانشگاهی موجود هستند در حالی‌که نه اولویت روز کشور هستند و نه بازاری برای فارغ التحصیلانشان وجود دارد. در حالی‌که  لیستی از رشته‌های با بیشترین فارغ التحصیلان بیکار را داریم  کماکان با همان روند سابق در همان رشته‌ها جذب دانشجو داریم. این خسران سرمایه‌های مادی و معنوی کشور است. آن جوانی که در سن 19-18 سالگی شروع به تحصیل در فلان رشته می کند ممکن است هنوز دغدغه‌ی اشتغال نداشته باشد و یا نداند که این رشته بازار کار یا اصولا کارآمدی خاصی دارد یاخیر. بنابراین وظیفه‌ی ماست که با سیاست‌گذاری‌های دقیق آموزشی به ورودی و خروجی نظام آموزش عالی بر اساس نیاز و اقتضائات کشور جهت بدهیم.

مردانی افزود: شایسته است لیستی از رشته‌های اولویت دار با توجه به  نیازهای حال و آینده کشور و  اشباع یا عدم اشباع بودن کشور از نظر میزان فارغ التحصیلان رشته‌های دانشگاهی تدوین شود و بر اساس این لیست  تصویب رشته-محل‌ها و توزیع امکانات و اعتبارات صورت گیرد. این امر می‌تواند ضامن بهبود فضای کسب و کار و پیشران ایجاد اشتغال در آینده نزدیک برای کشور باشد . بند 78 سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری بر تنظیم رابطه‌ی متقابل تحصیل با اشتغال و متناسب‌سازی سطوح و رشته‌های تحصیلی با نقشه‌ی جامع علمی کشور و نیازهای تولید و اشتغال تاکید دارد.

لزوم تقویت ارتباط آموزش عالی کشور با صنعت و جامعه

این استاد دانشگاه در ادامه از لزوم تقویت ارتباط میان آموزش عالی با صنعت و جامعه سخن گفته و عنوان کرد: تدوین کتب و تعیین سرفصل‌های آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید ناظر بر نیازهای کشور در بخش صنعت ، کشاورزی، دارو، مواد غذائی و... باشد. در این بین نقش آموزش‌های مهارتی بسیار حائز اهمیت است، تا آنجا که مقام معظم رهبری این مورد را در بند 76 سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور به صورت مجزا آورده‌اند.

تاکید برآمایش آموزش عالی به ویژه در موضوع جذب استادان

مردانی افزود: استاد ما در دانشگاه نه فقط مدرسِ یک درس که الگوئی برای جوان ماست. فارغ از مباحث و رشته‌ی تخصصی استاد، خوب و بد وی در شکل‌گیری و جهت دهی به شخصیت دانشجویان بسیار موثر است. استاد غیرانقلابی می‌تواند دانشجویان را سرخورده، ناامید و فشل کند و برعکس استاد فعال و انقلابی دانشجویانی فعال، دغدغه‌مند و انقلابی را تربیت خواهد کرد.

وی سپس با بیان اینکه بسیج اساتید از بدنه دانشگاه‌ است، افزود: نهضت استادی بسیج با بیش از ۵۳ هزار عضو بسیجی در گروه‌های مختلف، بیش از ۱۰۰ اندیشکده و یک هزار و ۸۰ کانون استادی در دانشگاه‌های سراسر کشور، دارای ظرفیت عظیمی است که می‌تواند به عنوان بازوی علمی مطالعاتی برای حل مسائل نظام حکمرانی باشد. همچنین این سازمان، تقویت و تعالی سازمانی، کمک به همراهی برای دستگاه آموزش عالی کشور و کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور را مدنظر دارد.

وی درپایان گسترش گفتمان دانش بنیان و حل المسائلی در نظام آموزش عالی کشور، سیاست گذاری آموزشی با لحاظ ملزومات گفتمان انقلاب ، افزایش عدالت آموزشی و تقسیم عادلانه منابع، به روز رسانی اولویت‌های آموزشی و پژوهشی کشور با توجه به مقتضیات حال و آینده کشور و اصلاح و به روزرسانی سر فصل‌های آموزشی را از جمله حوزه‌هایی معرفی کرد که اندیشکده مسائل آموزش عالی با قدرت می‌تواند به آن ورود کند. امید است با محوریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و موسسه پژوهش و برنامه ریزی ، مجموعه عزیزان بسیجی هیات علمی و کارکنان، فرصتی را به دست آورند تا در خصوص مهمترین دغدغه نظام دیدگاه‌های خود را در چارچوب این اندیشکده لحاظ کرده و در اختیار مسئولان قرار دهند.

تشکیل اندیشکده مسائل آموزش عالی؛ آغازگر حرکتی جهادی و علمی برای آموزش عالی کشور

رشید جعفرپور رئیس مرکز بسیج اساتید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این آیین اظهار داشت: از ۳ سال پیش مرکز بسیج اساتید بررسی مسائل و چالش‌های آموزش عالی را در پیش گرفته و به صورت هفتگی یک موضوع آموزش عالی را مورد بررسی قرار می‌دهد، این مرکزبا بهره‌گیری از تجربه همکاران تا کنون توانسته است، بیش از ۲۱ موضوع کلان آموزش عالی را احصا نماید.

رئیس مرکز بسیج اساتید وزارت علوم در ادامه افزود: این موضوعات می‌تواند در اندیشکده مسائل آموزش عالی کشور بیشتر بررسی شود تا بتوانیم بر روی آن فراتحلیل انجام دهیم تا سیاست‌های خوبی بر اساس آن اتخاذ شود.

وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد که تشکیل اندیشکده مسائل آموزش عالی آغاز یک حرکت جهادی و علمی برای بخش آموزش عالی کشور باشد.

بسیج اساتید بزرگترین شبکه متخصصان متعهد و انقلابی است

علی باقر طاهری‌نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز در این آیین تصریح کرد: بسیج اساتید بزرگترین شبکه متخصصان متعهد و انقلابی است. متخصصان متعهد؛ یعنی مجموعه دردمندان و دغدغه مندان. جامعه شریف بسیج اساتید به واسطه این دغدغه مندی مطالبات رهبر به خصوص در بیانیه گام دوم، متوجه این عزیزانی است که در این طیف دسته بندی می شوند.

وی سپس با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر آنکه علم نافع، نیاز امروز و فردای جامعه را برطرف می‌کند اظهار داشت: چهار ویژگی در وضعیت موجود اقتضا می‌کند که رویکردی تحولی را در پیش بگیریم تا آموزش عالی از فضای موجود خارج شود. این چهار ویژگی  شامل محدود بودن فرصت، منابع محدود، جنس مسائل پیچیده و شتاب تغییرات فزاینده است.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با بیان اینکه برای تحول اساسی نیاز به مواجهه هوشمندانه و آینده پژوهانه است، افزود: یکی از ویژگی‌های نظام آموزش عالی کارآمد هوشمندی است و زمانی این امر اتفاق می افتد که آینده پژوهی کنیم.

وی استقرار اندیشکده مسائل آموزش عالی در موسسه پژوهش و برنامه ریزی را اقدامی خوش یمن خواند و گفت: موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، کانون تفکر آموزش عالی کشور است.

دکتر طاهری نیا ادامه داد: از طریق اندیشکده مسائل آموزش عالی، احصای نظام مسائل، ارائه ایده ها و راه حل ها برای رویکرد تحولی قابل تحقق است. خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه تدوین آموزش عالی به موسسه پژوهش و برنامه ریزی واگذار شده و تلاش خواهیم کرد که اولویت‌های این نظام تعریف شوند.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.