بسیج اساتید پای صحنه انقلاب اسلامی است

asatid
مصاحبه اختصاصی با قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور؛

بسیج اساتید پای صحنه انقلاب اسلامی است

نهضت استادی بسیج به عنوان یک جریان انقلابی پای کار و دغدغه‌مند انقلابی، باید در صحنه‌های مورد نیاز کشور حضور جدی داشته باشد و برای عبور از نظام بروکراتیک علم کار انقلابی انجام داده و در همه جا جلودار و مطالبه‌گر و اجرا کننده باشد‌.

مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، در روز‌های پایانی سال 1400 گفت‌وگویی با قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور در خصوص برنامه‌ها و عملکرد این سازمان ‌ترتیب داده که در ادامه شرح آن را می‌خوانیم.

خبرنگار : با سلام خدمت شما و ضمن سپاس از وقتی که در اختیار مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور برای این مصاحبه و گفت‌وگو قرار دادین، در ابتدا لطفا خودتان را برای مخاطبان ما معرفی بفرمایید.

قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور: به نام خدا، من محمدرضا ابن‌الدین حمیدی عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی سیاسی دانشگاه امام حسین (ع) هستم.

خبرنگار: لطفا تعریف خود را از بسیج عنوان بفرمایید؛

قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور: بسیج یک جریان انقلابی و یک نهضت مردمی است. به واقع تمام مردم ایران انقلابی و اسلامی را دربرمی‌گیرد. نقش بسیج در مجموعه انفلاب اسلامی، پاسداری از انقلاب در همه ابعاد آن است این در فرمایشات مقام معظم رهبری هم بیان شده  تلاش برای کمک به انقلاب در همه زمینه ها از طریق حمایت، پشتیبانی و اقدام و تلاش برای تحقق ارزش‌های انقلاب اسلامی در عرصه ملی و بین‌المللی. در این راستا تلاش شده همه مردم در لایه‌های مختلف پوشش داده شوند که اقشار بسیج را تشکیل می‌دهند که شامل بسیج استادی، دانشجویی و دانش آموزی و اقشار دیگر بسیج چون کارمندی، کارگری، حقوقدانان و پایگاه‌های مسجد و ... است و در این سازمان نیز با اهدافی که ذکر شد قشری از مردم ایران به نام اساتید شکل گرفته است.

خبرنگار : بسیج اساتید چه نقش، کارکرد و رویکردی دارد و چه برنامه‌ای دارد؟

قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور: بسیج یک نهضت انقلابی است و هدف از شکل‌گیری این سازمان کمک به حکمرانی دینی و حمایت از آن است با این تعبیر که بتوانیم اثبات کنیم دین می‌تواند حکومت کند. دین می‌تواند جامعه را هدایت کند، امروز در دنیا برای اثبات ناتوانی حکمرانی دینی تلاش می‌شود و در مقابل آن، ما برای اثبات توانایی‌های حکمرانی دینی تلاش می‌کنیم. ما در کنار نظام علم و نقش علمی نقشی نهضتی داریم .معتقدیم نظام علم بی آسیب نبوده است. ما برای حل مشکلات نظام علم در صحنه هستیم و هم می‌توانیم در این صحنه اصلاح کننده و هم تشویق کننده برای نیل به اهداف انقلاب باشیم و هم می‌توانیم برای عملیاتی شدن اهدافی که در حوزه علم تعریف شده دست به اقدام بزنیم.

معتقدیم نظام علم در کشور ما بیماری‌هایی دارد. جدی ترین این بیماری‌ها و آفت علم غیر نافع بودن آن است. این علم گاهی لزوما نیازهای کشور را تامین نمی‌کند . امروز متاسفانه آمایش دقیقی برای فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی وجود  ندارد. به اندازه نیازها و مشاغل کشور فارغ‌التحصیل تولید نمی‌شود، کسانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند سرکار نمی‌روند و یا خیلی‌ها در کارهایی مشغولند که با تحصیلاتشان ارتباطی ندارد، دانشجویان برای قبولی در دانشگاه و عبور از سد کنکور و رسیدن به اشتغال و زندگی و آینده بهتر به هر رشته‌ای پناه می‌برند و در این میان آمایش رشته‌ای انجام نشده است و تعداد فارغ‌التحصیلان و مشاغل برابری ندارد. دانشجویان در دوران تحصیل تنها برای اخذ مدرک هدف‌گذاری می‌کنند و این آسیبی جدی است.

درخرید و فروش مدرک و کمی شدن نظام علم مشکلاتی وجود دارد . امروز متاسفانه شاهدیم که در همین‌ خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران و میدان انقلاب پایان‌نامه و مقاله و مدرک خرید و فروش می‌شود و این نشان می‌دهد نظام علم به دقت عمل نکرده است. روحیه مدرک گرایی مشتری‌های خودش را دارد. امروز حتی می‌بینیم برخی سایت‌ها مبالغی را برای ارائه مدرک‌های دانشگاهی فوق لیسانس و دکترا حتی اعلام می‌کنند و این بسیار تاسف برانگیز است.

مشکل دیگری که خیلی هم جدی است اما برای ما پر رنگ است بحث علوم اسلامی انسانی است. علوم انسانی از ۳۰۰ سال گذشته با پایان رنسانس و آغاز انقلاب صنعتی شکل گرفت. در حقیقت جایی که مردم نفی دین مسیحیت کردند و دین نقش خود را خوب ایفا نکرد علوم انسانی متولد شد و بعد علوم دیگری از آن ساخته شد. این علوم پارادایم غیر دینی دارند و این مشکلی جدی است. بعد از انقلاب اسلامی با تاسیس دانشگاه‌هایی چون تربیت مدرس، دانشگاه امام حسین (ع)، دانشگاه امام صادق (ع)، شورای انقلاب فرهنگی و سایر اقداماتی که صورت گرفت، تلاش شد تغییری در این نگرش ایجاد شود اما هنوز این اقدامات پاسخ جدی و اساسی را ایجاد نکرده و آسیب‌ها همچنان وجود دارد.

نهضت استادی بسیج اگر بخواهد یک جریان انقلابی پای کار و دغدغه‌مند انقلابی  باشد باید در این صحنه‌ها حضور جدی داشته باشد و برای عبور از نظام بروکراتیک علم کار انقلابی انجام داده و در صحنه حاضر شود و در همه جا جلودار و مطالبه‌گر  و اجرا کننده باشد‌.

خبرنگار: در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ هستیم، سال ۱۴۰۰ را چطور سالی ارزیابی می‌کنید به نظر شما چطور سالی بود؟

قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور: سال ۱۴۰۰ سال ویژه‌ای بود . اینکه می‌گویم بود به معنی آنست که دارد تمام می‌شود . در سه ماهه اول این سال کشور ملتهب انتخابات بود و تلاش‌ها و اقداماتی  را هم مجموعه نهادهای کشور از جمله بسیج اساتید انجام دادند که البته شاید مجموعه این اقدامات ما را از ماموریت‌های اصلی مان دور کرد. در سه ماهه اول تلاش سازمان برای جلب مشارکت حداکثری در انتخابات بود که تمام توان خود را در این مسیر بسیج کردیم ، از انجام کارهای رسانه‌ای گرفته  تا فرهنگی و تبلیغ مشارکت عام برای حضور حداکثری مردم در انتخابات با سخنرانی استادان برای مردم و حضور میدانی درمیادین و شهرهای بزرگ و برپایی تریبون سخنرانی‌های عام برای مردم . در اینجا در نقش مرجعیت اجتماعی موفق بودیم و توانستیم مردمی را که با ما در تعامل بودند قانع کنیم در انتخابات حضور پیدا کنند. در آن دوران علارغم فشارهای اقتصادی زیادی که بر مردم بود مشارکت در انتخابات بالا رفت. در آن شرایط با وجود سختی‌ها و گرانی‌ها و فشارهای زیاد و هجوم رسانه‌ها، آوردن مردم پای صندوق‌های رای کار ساده‌ای نبود. با حول و قوه الهی و با کمک‌های امام زمان و اخلاص اساتید موفق شدیم ماموریت خود را انجام دهیم.

در سه ماهه دوم با جابه‌جایی مسئول سازمان بسیج اساتید مواجه بودیم . آقای دکتر زارعی رئیس سابق سازمان بسیج اساتید شخصیتی فرهیخته و دانشگاهی بودند و با تلاش‌های ایشان کارهای موفقی در سازمان انجام شد، الحمدلله آقای دکترمحمدرضا مردانی رئیس جدید سازمان شخصیتی بسیار فرهیخته و علمی و انقلابی و از ذخایر انقلاب هستند. ایشان پس از استقرار ، ماموریت خود را در گام نخست کمک به دولت انقلابی تعریف کردند. نظر ایشان این بوده و هست که دولت آقای رئیسی دولتی مردمی و دغدغه مند است و برای ارزش‌های فراموش شده انقلاب پای کار آمده است. در این راستا بسیج اساتید برای کمک‌رسانی  به دولت با همه وزرا مکاتبه کرده و اعلام آمادگی نموده است . همچنین توافقنامه‌های همکاری برای کمک اساتید بسیجی در حل مشکلات زیست بوم و ارائه مشورت علمی برای حل مشکلات چالشی انقلاب اسلامی در مرکزیت دولت صورت گرفت و در این زمینه  تلاش‌هایی شده و کماکان نیز ادامه دارد. این تلاش‌ها برای کمک به همه دستگاه‌های دولتی قرار است صورت گیرد. برای کمک به دولت مهم‌ترین ابزار سازمان بسیج اساتید کشور، استادان مومن، انقلابی ،مسلمان و دغدغه‌مندی است که در دو حوزه پای کار آمده اند. ابتدا در حوزه علمی که گروه‌های علمی مساله محور و اندیشکده‌های مطالعات راهبردی را در ۱۱۰ اندیشکده در سراسر کشور با ۳۵۰ کارگروه علمی مسئله محور راه‌اندازی کرده و مشکلات زیست بوم را که مانع توسعه و پیشرفت و حرکت به سمت  تحقق تمدن نوین اسلامی است را شناسایی  می‌کنند و راه حل‌های سیاستی را برای آنها یافته و به حکمرانان عرضه می‌کنند و در ادامه برای رفع مشکلات مطالبه گری می‌کنند. روش استادان بسیجی در این مسیر از نوع ترمیمی است و نقد ترمیمی به حکمرانان دارند و نقدشان از نوع اصلاحی و  دغدغه مندانه و دلسوزانه است و راه حل‌های رفع مشکلات در آن نهفته است.

نهضت استادی امروز با تمام توان و ظرفیت خود برای حل مشکلات وارد عمل شده و از همین‌جا اعلام می‌کند که همه جریان‌های انقلاب اسلامی و نهادها می‌توانند مطالبه‌گر اساتید بسیجی در حوزه خدمتی خود باشند. حوزه دوم فعالیت بسیج اساتید، نظارت بر حکمرانی دینی است. ما در تفکر دینی و آیین دینی خود امر به معروف و نهی از منکر مردم برای حکمرانان را داریم ولیکن متاسفانه تا کنون و در سال‌های گذشته سازو کاری برای این امر در کشور نبوده است. در دنیا از طریق احزاب و اتحادیه‌ها و رسانه‌ها این کار صورت می‌گیرد اما در ایران اسلامی احزاب در این رابطه نقش خوبی ایفا نمی‌کنند و بیشتر به دنبال  رقابت در نقش اپوزیسیون برای کسب قدرت هستند. رسانه‌ها هم به جای آسیب یابی در رفع مشکلات به دنبال نا امید کردن مردم هستند. نهضت استادی بسیج در ماموریت رصد و پایش خود در حوزه تخصصی اساتید وارد صحنه شده و در هر شهری با استفاده از اساتید متخصص و نوع ماموریت حکمرانی به میدان آمده و انحرافات را به موقع شناسایی کرده و تذکر می‌دهد و مشکلات حکمرانی را با ادبیات دینی در مرحله اول به خود حکمرانان عرضه می‌نماید و اگر حل نشد، اقدامات قانونی را دنبال کرده و اگر از آن هم نتیجه نگرفت از طریق افکار عمومی و با استفاده از اطلاع رسانی از طریق تریبون‌های در اختیار نهضت استادی چون نماز جمعه، کلاس درس، مسجد و .... برای اصلاح مسیر حکمرانی مطالبه گری می‌نماید.

ما در دو حوزه علمی و بصیرتی در صحنه انقلاب اسلامی برای کمک به حکمرانی دینی حضور جدی و فعال داریم. گروه‌هایی که ماموریت نظارت و امر به معروف مسئولین را برعهده دارند، گروه‌های رصد و پایش هستند. گروه‌هایی که  نظام حکمرانی را رصد می‌کنند. ما امروز در حوزه علم هم در صحنه هستیم و برای حل مشکلات خطوط تولید راهبردی کشور جریان‌های استادی استارتاپی علمی را راه اندازی کرده ایم. این جریان‌ها در شناخت نقاط راهبردی در گلوگاه‌های خطوط تولید وارد کار می‌شوند و هر کجا وابستگی به بیگانگان احساس شود، برای رهانیدن از هر گونه وابستگی آزمون علمی رقابتی برگزار می‌کنند. اساتید رشته‌های مورد نظر در یک آزمون علمی بهترین روش‌ها را کشف کرده و در اختیار صاحبان صنایع و خطوط تولید قرار می‌دهند  این به این جهت مهم است که کشور را در رفع وابستگی‌ها و استقلال نسبی کمک خواهد کرد.

اقدام دیگر نهضت استادی بسیج، برگزاری کرسی‌های مناظره، نقد و نظریه پردازی است که شامل موضوعات و مشکلاتی است که کشور با آن در گیر است و ارائه راه حل علمی برای آن است. برخی از موضوعات در لبه‌های علم حرکت می‌کنند و دانشگاه در این زمینه فعال است. تفاوت اساتید بسیجی در برگزاری کرسی‌ها با اساتید دیگر در رفع دغدغه‌های علمی اساتید در دو حوزه پیشرفت و توسعه انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی در نقاطی نیازمند راه حل‌های علمی برای عبور از بحران‌هاست. ما در کرسی‌های نقد نظریه توسط اساتید بسیجی برای پیدا کردن راه‌حل‌های مناسب در صحنه حضور پیدا کرده و روش‌های علمی برای رفع مشکلات کشور ارائه می‌کنیم. بسیج اساتید پای صحنه انقلاب اسلامی است. نهضت استادی بسیج در همه حوزه‌ها برای ارائه روش‌های عبور از بحران را برای رفع گلوگاه‌های حساس در حوزه علم و توسعه انقلاب اسلامی و برای تولید علم نافع از طریق کرسی‌ها، استارتاپ‌ها و تشکیل گروه‌های حل مسئله به کمک اساتید بسیجی با عنایات امام زمان (عج ) در صحنه حضور دارد و تا انتها خواهد ایستاد. این انقلاب برای ما و برای مردم است و منجر به ظهور حضرت مهدی عج خواهد شد . ان‌شاءالله.

خبرنگار: سال ۱۴۰۱ را چطور سالی می‌بینید، به نظرتان شعار این سال چه می‌تواند باشد. رویکرد بسیج اساتید در سال آینده چگونه خواهد بود؟

قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور: مقام معظم رهبری با درایت و اشراف در هدفگذاری راهبردی و اطلاعاتی که دارند شعار سال را تدوین می‌کنند ولیکن ما می‌توانیم حدس بزنیم با توجه به وجود مجلس انقلابی در تغییر زیرساخت‌های اساسی انقلاب اسلامی و متناسب سازی با شرایط روز و جهان و قوه قضائیه انقلابی و تلاش‌هایش برای قطع دست چپاولگران و رانت‌ها و تخلفات و دولت انقلابی با تلاش برای اجرای قوانین انقلابی مجلس پیش‌بینی می‌کنیم که سال 1401 سال رشد اقتصادی و کاهش آلام ناشی از گرانی‌ها و آسیب‌های معیشتی باشد. از نظر سیاسی هم آن را سال اقتدار جمهوری اسلامی ایران به ویژه در معادلات سیاسی می‌دانیم . با تغییر ساختارهای سیاسی جهان سال  1401 سال فول قدرت آمریکا در جهان و سال قدرت یافتن حزب‌الله و حاکمیت دینی است و در این مسیر انقلاب اسلامی نقش‌های ویژه‌ای خواهد داشت که در آن اساتید در جایگاه مرجعیت علمی باید حضور داشته و باید کمرها را بسته و در حمایت از جریان انقلاب و حکمرانی ارزش‌های انقلاب اسلامی به سمت رفع محرومیت و زدودن مظلومیت مردم گام‌های اساسی بردارند. ما در حوزه‌های تعریف شده علمی و بصیرتی و حوزه‌های نظارت بر حکمرانی دینی باید با تمام قدرت در میدان باشیم . در انسجام بخشی به نیروهای مومن هوادار انقلاب اسلامی شهر به شهر نقش‌آفرین باشیم. همه نیروهای انقلابی باید با انسجام حول ارزش‌های انقلاب اسلامی جمع شوند. نهضت استادی بسیج می‌تواند جایگاه مرجعیت را برای نیروهای هوادار انقلاب ایفا کند  و به حول و قوه الهی امت واحده در زیر پرچم انقلاب اسلامی شکل گرفته و این پرچم  به صاحب اصلی انقلاب ، حضرت بقیه‌الله الاعظم تحویل داده شود.

خبرنگار: در پایان اگر سخن یا پیامی دارین بفرمایید؛

قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور:  من به همه اساتیدی که در بسیج ثبت نام کردند و همه اساتیدی که این کار را نکردند اما دغدغه ایران اسلامی را دارند عرض می‌کنم که آغوش بسیج به روی همه افراد دغدغه‌مند باز است،  به این نهضت بپیوندند و با ساماندهی جریان‌های انقلابی  در نقش آفرینی شان برای کمک به این انقلابی که منجر به ظهور خواهد شد پا به میدان بگذارند و هموطنان خودشان را و مردم مسلمان این کشور را یاری کنند. ما به حول و قوه الهی مقتدریم و اقتدارمان روز افزون خواهد شد.

لینک مصاحبه تصویری 

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.