مرحله بلوغ بسیج اساتید اتصال و ارتباط مستقیم آن با بدنه جامعه و عموم مردم است

asatid
نشست شورای معاونین سازمان بسیج اساتید کشور مطرح شد:

مرحله بلوغ بسیج اساتید اتصال و ارتباط مستقیم آن با بدنه جامعه و عموم مردم است

نشست شورای معاونین سازمان بسیج اساتید کشور صبح امروز در سالن شهیدی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، در‌ نشست شورای معاونین سازمان بسیج اساتید کشور که صبح امروز و با حضور مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، محمدرضا ابن الدین حمیدی قائم مقام، معاونین سازمان و روسای دفاتر هماهنگی بسیج اساتید برگزار شد، بر سه رویکرد و رویه مهم بسیج اساتید از جمله پیدا کردن راه حل برای پیشرفت کشور؛ رصد شرایط کنونی و جبهه‌سازی و انسجام بخشی اشاره و تاکید شد: در رویکرد جدید، نهضت استادی درگروه‌های مطالعاتی و اندیشکده‌ها باید شتاب حرکت را افزایش داده و ساز و کار پشتیبانی را فراهم کند.

همچنین بر وظیفه مهم و سنگین معاونت پژوهش و فناوری در این رویکرد اشاره شد و در حوزه رصد نیز کار مهم رصد نحوه حکمرانی از سطح دهدارای تا استانداری و فرمانداری‌ها، مورد تاکید قرار گرفته.

  لزوم رصد رویدادها و شنیدن پیشنهادات مردمی و در ادامه برگزاری کرسی‌ها برای رساندن نظرات مردم به گوش حکمرانان، جهت تامین محتوای کارگروه‌های مساله‌محور و سپس انتقال موارد به حکمرانان و انسجام بخشی برگزاری نشست‌های منظم ماهانه جبهه علمی فرهنگی، معرفی افراد فعال و جوان و موثر در عملیات‌ها به حکمرانان و تلاش برای شناساندن ظرفیت‌های بالقوه کشور و بیان آن و عمل به طرح اعتلای سازمان بسیج اساتید و اثبات توانمندی حکمرانی فقهی و دینی و شکل‌گیری سیاست‌های مبتنی بر کاربری نظام حکمرانی از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

در ادامه این نشست جواهری رئیس دفتر هماهنگی بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان ضمن تاکید بر اهمیت و جایگاه این دانشگاه و گزارش همکاری‌های این مرکز با کمیسیون آموزش مجلس جهت اصلاح اسناد توسعه گفت: 34  شاخص شایستگی و هدف در اسناد تحولی مطرح است که اگر محقق گردد ۹۰ درصد مشکلات حوزه رصد رفع می‌گردد. امروز دغدغه دانش آموزان ما برای آینده‌شان تشکیل خانواده است. در بحث اقتصاد خرد در مدارس باید برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد. هر فردی هنگام اتمام تحصیلات در مدرسه باید صاحب فن و تخصص باشد. در بحث فرهنگی باید تحول صورت گیرد. معلم در سند تحول باید به عنوان هیات علمی تحولی معرفی شود. یک مسئله مهم در نظام آموزش و پرورش تربیت مربی برای نظام است . گلوگاه مدرسه گلوگاه جدی مسائل نظام است و باید در این زمینه فعالیت جدی صورت گیرد.

محمدرضا جلیلی رئیس دفتر هماهنگی بسیج اساتید دانشگاه فنی‌و حرفه‌ای نیز در این جلسه به ضرورت ایفای نقش مشاور در رفع آسیب‌های جامعه  و نظام  و نیز لزوم نظارت علمی با پشتوانه نخبگانی که رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بدان اشاره کردند پرداخت .

وی سه مولفه دولت انقلابی را وجود کارگزاران سالم؛  وجود نرم افزار و الگو و وجود ساختار عنوان کرد و  وجود محتوای آموزشی و ساختار اداری به سبک‌های غربی را از جمله مشکلات دانست.

حسین عبدللهی‌فر معاون بررسی و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور نیز در این نشست، انتخابات 28 خرداد 1400 را از منظر ایدئولوژیک مورد بررسی قرار داده و گفت: خداوند ملتی را که می‌خواهد مقاومت کند  یاری خواهد کرد.

وی سپس از منظر سیاسی این انتخابات را انتخاب میان دو تفکر "ما می‌توانیم" و "ما نمی‌توانیم" دانست و گفت: امروز شاهد آنیم که تفکر "ما نمی‌توانیم" شکست خورده است.

عبداللهی‌فر انتخابات 1400 را پایان دوره جناح‌‌های سیاسی دانست که وبال نظام شده بودند و این انتخابات را پیروزی بر اَبرجریان‌ها تعبیر کرد و عنوان کرد: اکنون هر ۳ قوه یکی شده‌اند و انتظارات بالا رفته است. باید ابتدا خواسته رهبری را برآورده کرد و بارقه امید را در مردم ایجاد کرد و در این میان زمان‌بندی برای مهم است. باید از طریق برگزاری جلسات ماهانه و هفتگی و مطالبات هیات‌های اندیشه‌ورز برای رفع مشکلات به دولت کمک کنیم. اکنون استان‌ها آمادگی آن را دارند که با ایجاد گروه‌های رصد، در این زمینه به دولت در شناسایی اولویت‌های اصلی کمک کنند.

فاطمه واعظ جوادی رئیس مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید کشور نیز از لزوم تشکیل گروه‌های تخصصی مساله‌محور استادان متناظر با کمیسون‌های مجلس برای بررسی مغایرت و یا عدم مغایرت در قوانین و شیوه نامه‌ها سخن گفت و افزود: در این گروه‌ها باید هر چه تصویب شده چه قانون، آیین نامه یا شیوه نامه اگر با سیاست‌ها و اسناد بالادستی مغایر است، مشخص شود.

علی محمدی معاون سرمایه انسانی سازمان بسیج اساتید کشور هم از لزوم تشکیل یک قرارگاه عملیاتی در سازمان بسیج اساتید و ضرورت شناسایی و به‌کارگیری افراد جوان در امور اجرایی سخن گفت.

دکتر سیف رئیس بسیج اساتید دانشگاه تهران هم گفت: باید گروه‌های جهادی استادان را در نواحی حاشیه تهران ببریم تا با مردم ارتباط بیشتری گرفته شود.

وی همچنین طرح تاسیس اندیشکده‌ها را طرح موفقی عنوان کرد.

علی امینی معاون هماهنگ‌کننده سازمان نیز در خصوص انتخابات، گفت: در طول ۴۲ سال گذشته هیچگاه چنین ظرفیتی در اختیار نظام نبوده است، همواره در این سال‌ها لیبرال‌ها حاکم شدند به خصوص بعد از جنگ که، سیاست خارجی  و داخلی را بر عهده داشتند. در نتیجه انتخابات یک فرصت و مرحله طلایی برای است که در آن نقش اساتید حائز اهمیت است. ما تا کنون در بسیج اساتید رویکرد مطابه‌گری را داشته‌ایم و اکنون طراحی در اتاق فکرها باید با سه رویکرد و برنامه برای اساتید شامل حفظ و انسجام، نقش‌آفرینی در گروه‌های ویژه برای کمک به نظام باشد.

وی گفت: مرحله بلوغ بسیج اساتید اتصال به مردم بود و در تقویت این بلوغ باید چندین پایگاه ثابت شکل گیرد تا استادان با مردم سخن بگویند.

مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه این نشست به برخی از توافقنامه‌های همکاری سازمان بسیج اساتید کشور با  نهادهایی از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز پشتیبانی‌های علمی مجلس یازدهم و قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسدارن اشاره کرد.

وی بر لزوم تشکیل کارگروه‌های میدانی و مشارکت اساتید به عنوان ضابطین نظام برای حل مسائل کشور با همکاری نهادها و از مسیر اندیشکده‌های بسیج اساتید تاکید کرده و به نقش نهضت استادی در یاری رساندن به دولت و نهادهای اجرایی برای شناسایی اولویت‌ها به صورت علم پایه اشاره کرد و گفت: اکنون مشکل کشور در نسبت با حکمرانی و در سطح نظام افزارهاست. تمهیدات نظام افزارانه برای کنش‌گری تراز نهضت استادی فراهم شده و چنین به نظر می‌رسد که  چهارسال آینده همه چیز در سطح کشور از حیث ساختاری برای اوج گیری تشکیلاتی نهضت فراهم است.

انتهای پیام/

قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.