تبدیل مناظره به مجادله نشان دهنده‌ی تمایل یه ستیزه‌جویی و خودخواهی است

asatid
در یادداشت استاد ادبیات دانشگاه لرستان تبیین شد؛

تبدیل مناظره به مجادله نشان دهنده‌ی تمایل یه ستیزه‌جویی و خودخواهی است

محمد خسروی شکیب، مدرس دانشگاه لرستان: فرآینده مناظره مبتنی بر منطق و اخلاق و تعامل و شکوفایی است.تبدیل مناظره به مجادله نشان دهنده‌ی تمایل یه ستیزه‌جویی و خودخواهی است.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، محمد خسروی شکیب مدرس دانشگاه لرستان، در یادداشتی با عنوان " مناظره یا مجادله انتخاباتی" به نقد فضای حاکم برمناظرات تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پرداخته است.

مناظره

متن این یادداشت به شرح زیر است؛

مناظره و مجادله هرچند واژگانی هم عرض و همشکل هستند و نیز دلالت معنایی همسویی دارند اما در بافت اجتماعی می‌تواند نماینده‌ی مشرب‌های فرهنگی متفاوتی باشند. مناظره یکی از قابلیت‌های روانی و همچنین ویژگی‌های فرهنگی بشر است که میزان تعامل، فرهیختگی و در نهایت خودشکوفایی انسان و جوامع را نشان می دهد.

تجربه‌ی تعامل انسانی و کنش‌های اجتماعی و همچنین غنای فرهنگی یک جامعه را می‌توان از استعداد، استقبال و همچنین ظرفیت مناظره و مذاکره‌ی افراد آن جامعه با همدیگر و با دیگر جوامع، سنجید و فهمید. میزان وسعت و پایداری روانی و اخلاقی جوامع و افراد خودشکوفا، به معنامحوری و حقیقت گرایی در مناظره و دوری آن از مجادله، رقابت و قدرت طلبی است.

افراد خودشکوفا و خودآگاه، تلاش می‌کنند تا مناظره را به مجادله نکشانند. آنها تعاملی و انعطاف پذیر هستند؛ در فرایند مناظره به دنبال نفی و حذف دیگران نیستند؛ اصول، منطق، اخلاق و اختیار را از مناظره‌ی خود حذف نمی کنند.

این در حالی است که مجادله فرایندی تمامیت خواه، نفی گرا و سنتی است که علاوه بر سیتزه جویی و قبض هویتی، نوعی ترس، خودخواهی و ایستایی را نیز به نمایش می‌گذارد. منطق مناظره، همان منطق علمی، اقناعی و حقیقت یاب است؛ یعنی بیان گزاره و مدعا، همراه با استناد و استدلال که به هیچ وجه تکبر، سلطه جویی و رقابت و نفی در آن مشاهده نمی شود.

تحسین و استقبال اجتماعی به مناظره سالم و سازنده نیز یکی از مولفه‌های توانمندی، اصلاح پذیری، توسعه و عقلانیت اجتماعی است و درست در مقابل آن می توان گفت که اقبال اجتماعی به مجادله و ستیزهای کلامی نیز نشان دهنده‌ی بن بست‌های مدنی و همچنین قبض و ناتوانی فرهنگی است. 
باید پذیرفت مناظره سالم و همچنین استقبال عمومی به آن، نوعی پایداری و شکیبایی آگاهانه و اخلاقی است؛ نوعی از کمال روحی و فرهنگی است که نه تنها به دنبال حذف، تحقیر و سرکوب دیگری نیست، بلکه آرایشی فرهنگی است که مروج هم افزایی، شادی و شور معنامحور و تفاهم معرفت افزا است.

انتهای پیام/

دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج لرستان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.