اساتید و معلمان الگویی برای زندگی مجاهدانه و سعادتمندانه

asatid
رستمی در پیامی به‌مناسبت روز معلم:

اساتید و معلمان الگویی برای زندگی مجاهدانه و سعادتمندانه

یک واقعیت این است که بزرگان، اساتید و سنت حسنه آموزشی ما، معلمی را فقط معنای انتقال داده و اطلاعات علمی از آموزگار به فراگیر نمی‌داند بلکه معلمی علاوه بر آموزش دادن ارتقاء شخصیت، رشد نفوس و تربیت انسان‌ها را هم شامل می‌شده است؛ بنابراین ما شاهد یک جریان تربیتی و تعلیمی در فضای استادی و معلمی در سنت خودمان هستیم.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)،  مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگویی تصویری ضمن تبریک روز معلم و گرامیداشت سالروز شهادت شهیدمطهری گفت: روز معلم و استاد را به همه اساتید و معلمان و همه عزیزان خدمتگزاران عرصه علم و تعلیم و تربیت تبریک عرض می‌کنم و همچنین سالروز شهادت استاد شهید مطهری را، شهیدی که روز شهادتش حُسن انتخاب نام گذاری برای روز معلم بود، شهیدی که مثل یک شمع روشن کننده محیط، جامعه و اطرافیان به سمت نور بود که این انتخاب ارزش، جایگاه و اهمیت مقام معلم را یادآوری می‌کند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: شهید مطهری محصول و دست پرورده استادانی همچون علامه طباطبایی و امام راحل بود و ضمن اینکه استادان و معلمان خوبی داشت، خود استاد و معلم یک نسل از انسان‌های فرهیخته، پرتلاش و هدایتگر و مجموعه‌ای از نسل جوانی بود که بعداً طلایه‌دار حرکت‌های علمی، اخلاقی و فرهنگی در جامعه ما در مراکز دانشگاهی و حوزوی شدند.

او افزود: یک واقعیت این است که بزرگان، اساتید و سنت حسنه آموزشی ما، معلمی را فقط معنای انتقال داده و اطلاعات علمی از آموزگار به فراگیر نمی‌داند بلکه معلمی علاوه بر آموزش دادن ارتقاء شخصیت، رشد نفوس و تربیت انسان‌ها را هم شامل می‌شده است؛ بنابراین ما شاهد یک جریان تربیتی و تعلیمی در فضای استادی و معلمی در سنت خودمان هستیم.

رستمی گفت: آن چیزی که امروزه استادان و معلمان جامعه ما به عنوان یک مسئولیت جدی در این راستا با خودشان همراه می‌بینند این است که نسل جوان که شاگردان مکتب تعلیم و تربیت امروزه مراکز آموزشی ما هستند متوجه و واقف هم سرنوشت جامعه خودشان و هم نسبت به مشکلات محرومین باشند.

او تاکید کرد: موضوع انتقال امید به نسل جوان و باورمند کردن و دادن نگاه روشن و امیدوارانه به این جوانان عزیز برای برای حرکت به سمت آینده، موضوع راهنمایی برای کسب فضیلت‌های اخلاقی و توجه به ابعاد درونی برای رشد، علاوه بر حوزه‌های مهارتی و علمی که باید رخ دهد و موضوع اهمیت دادن به پژوهش و تحقیق از جمله موضوعاتی است که در کنار آموزش در مکتب و در درس شما عزیزان معلم و استاد دارد اتفاق می‌افتد و اتفاق خواهد افتاد.

نماینده رهبر انقلاب در دانشگاه‌ها تاکید کرد: امروزه بواسطه شرایط کرونایی ما از فضا‌های حضوری و فضا‌هایی که دانشجو و فراگیر در محضر اساتید حاضر می‌شد، محروم شدیم و طبیعتاً سبک خاصی از آموزش که آموزش مجازی است در فضا‌های دانشگاهی ما حاکم شده، اما این ایجاب می‌کند استادان و معلمان ما در این فضا موضوع تربیت را جدی‌تر بگیرند.

او تاکید کرد: واقعیت این است در فضای مجازی بسیاری از امکانات تعلیم و تربیت محدودیت پیدا می‌کند، هرچند ابزار‌هایی به کمک می‌آید و فرصت‌های ایجاد می‌شود، اما این نیاز دانشجو و دانش‌آموز و فراگیری که در منزل خودش نشسته و در محیط آموزشی پیرامون قرار نگرفته و از طریق فضای مجازی با اساتید ارتباط دارد مسئولیت اساتید و معلمان عزیزان را دو چندان می‌کند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به مشارکت و نقش جوانان و دانشجویان در فعالیت‌های جهادی، خیرخواهانه و بحث کمک‌های مومنانه، گفت: ما در شرایط کرونایی اتفاق بزرگی را داشتیم، اساتید و دانشجویان زیادی برای رفع مشکلات مردم نقش زیادی را داشتند، باید در این فضا‌ها همراه‌تر و جدی‌تر باشیم.

رستمی در ادامه با گرامیداشت یاد شهدای عرصه سلامت و همه اساتید دانشگاه‌هایی که در ایام کرونا جان خود را از دست دادند، اظهار داشت: امیدواریم که کار مجاهدانه اساتید و معلمان بدون وقفه ادامه پیدا کند. هر کدام از عزیزان این الگویی برای زندگی مجاهدانه و سعادتمندانه برای ماه هستند.

رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در بخش پایانی سخنان خود نکاتی را درباره اهمیت شب‌های قدر و لزوم بهره بردن از این شب‌ها هم مطرح کرد.

انتهای پیام/

باشگاه خبرنگاران جوان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.