تعهد عدم بازفرآوری مواد هسته‌ای باید مورد مذاکره جدی قرار گیرد

asatid
مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان اصفهان:

تعهد عدم بازفرآوری مواد هسته‌ای باید مورد مذاکره جدی قرار گیرد

مجید توانپور مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان اصفهان، گفت: با توجه به این که چیزی از برجام باقی نمانده تعهد عدم بازفرآوری مواد هسته‌ای باید مورد مذاکره جدی قرار گیرد چون یک کشور یا یک نسل نمی‌تواند از طرف همه نسل‌ها تعهد بدهد که ما یک کاری را انجام نمی‌دهیم.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، مجید توانپور مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان اصفهان در نشست تخصصی دولت جوان حزب اللهی «فناوری هسته ای در دولت جوان حزب‌اللهی» که به همت بسیج اساتید استان اصفهان، برگزار شد با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های هسته‌ای در ایران و موانع و تحریم‌ها و مذاکراتی انجام گرفته و نتایج آن، گفت: با توجه به این که چیزی از برجام باقی نمانده تعهد عدم بازفرآوری مواد هسته‌ای باید مورد مذاکره جدی قرار گیرد چون یک کشور یا یک نسل نمی‌تواند از طرف همه نسل‌ها تعهد بدهد که ما یک کاری را انجام نمی‌دهیم.  

مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان اصفهان، با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های هسته‌ای در ایران و این که راکتور تحقیقاتی تهران از اولین اقدامات در این حوزه است که برای بحث‌های پژوهشی و هم برای تولید رادیوداروهای خاص‌فعالیت دارد، افزود: شروع جدی فعالیت‌های هسته‌ای در بعد از انقلاب به سال‌های 77 و 78 برمی‌گردد.

 توانپور در خصوص بحث تحریم‌ها و موانع ساختن کارخانه، افزود:  سال 80 سازه‌های کارخانه‌های فرآوری اورانیوم اصفهان و تولید زیرکونیوم حین نصب تجهیزات انجام گرفت که برای اولین بار در دنیا ساخت تجهیزات و نصب تجهیزات با تولید در یک مجموعه هسته‌ای همزمان شد.

وی با بیان این که تقریبا از همان زمان حساسیت غربی‌ها را داشتیم، اظهار کرد: تقریبا بعد از تولید یو اف 6 در حد زیر یک تن شروع مذاکرات هسته‌ای اول بود که به پیمان سعد آباد منجر شد و غربی‌ها طبق معمول خلف وعده کردند، اما بواسطه تعهداتی که ایران پذیرفته بود از جمله پرتکل الحاقی و موارد دیگر بسیاری از تجهیزات و قسمت‌های مختلف سازمان پلمپ شد و عملا ایران دسترسی به آن نداشت، دوربین‌های آفلاین و آنلاین در مراکز هسته‌ای نصب شد.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان اصفهان، در ادامه با بیان این که در سال 84 با تصمیمی که توسط شورای امنیت ملی گرفته شد و فرمایشات مقام معظم رهبری قرار شد که به این روند خاتمه داده شود که شروع دوباره فعالیت‌ها را داشتیم، عنوان کرد: بحث‌های تحریم‌های هسته‌ای سه تحریم مستقیم سازمان ملل، در مجموع به شش تحریم هسته‌ای و غیر هسته ای منجر شد که مذاکرات هسته‌ای غیر مستقیم پیرامون این تحریم‌ها با واسطه‌گری اتحادیه اروپا و سفارت سوئیس تقریبا سال 89 و 90 شروع و در ایران انجام ‌شد.

وی، گفت: این روند ادامه پیدا کرد تا رسید به مذاکرات وین در دولت روحانی در این مذاکرات بحث‌های جدی روی هسته‌ای انجام گرفت، توافق اولیه‌ای بنام توافق ژنو و نهایت چیزی بنام برجام که هیچ مشکلی را حل نکرد و عملا دولت اوباما با تمدید و تایید دو تحریم ما در آیسا و کاتسا عملا نشان داد که تصمیمی برای معافیت‌های تحریمی در سطح خیلی بالایی ندارد.

توانپور، افزود: با عوض شدن دولت امریکا و خروج دولت ترامپ از برجام عملا تعهدات طرف غربی کلا کان لم یکن شد، اروپایی‌ها هم خیلی اراده‌ای برای انجام تعهدات نداشتند دلیلش این بود کاری که ایران قرار بود انجام دهد یک کار نقد قابل اندازگیری قابل رصد بود اما تعهدی که قرار بود طرف غربی‌ها انجام بدهند تعهدات غیرقابل اندازگیری بود.

وی ادامه داد: و آنچه که نقطه و پاشنه آشیل غربی‌هاست در بحث برجام بازرسی‌ها و مخصوصا جایگاهی که پرتکل الحاقی و بازرسی‌های فراپادمانی برای غربی‌ها دارد و مادامی که این جایگاه خدشه پیدا نکند غربی‌ها برای این کارها خیلی نگرانی ندارند.

 توانپور سپس به قانون مجلس در این زمینه اشاره کرد و گفت: مذاکراتی فعلی بنا به آنچه که نظام پیش‌بینی کرده باید انجام تعهدات طرف مقابل و راستی آزمایی را داشته باشیم

مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان اصفهان، در ادامه به بیان وضعیت فعلی بصورت مصداقی پرداخت و گفت: وضعیتی که در سازمان طبق گزارشات آژانس و سازمان انرژی اتمی وجود دارد میزان ذخایر مواد 20 درصد غنی شده چیزی حدود 60 کیلوگرم است تعداد سانتریفیوژها 10 تا 12 هزار که در حال کار است چیزی حدود 2 هزار تا تحقیقاتی و پژوهشی هستند.

توانپور سپس به حوادت نطنز اشاره کرد و در خصوص این که بحث هسته‌ای را دولت گره زده به بحث اقتصادی و گشایش اقتصادی کشور اظهار کرد: اگر هم قبول کنیم که فناوری هسته‌ای و مذاکرات هسته‌ای می‌تواند باب گشایش اقتصادی باشد ما مجبور و لابدیم که در فناوری هسته‌ای قدرت و توانایی‌مان و کار جدی‌مان را بصورت خیلی مجدانه و با کوشش بیشتری پیش ببریم.

وی ادامه داد: دلیل آن این است که در جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ما مجبور به قوی شدن هستیم چون حرفی که ما برای دنیا و مدلی که برای دنیا و برای مدیریت دنیا ارائه می‌کنیم دشمنان متعددی در این دنیای کنونی دارد.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور، گفت: مولفه‌های قدرت اگر بخواهد بالا برود در هر موضوعی مانند نظامی، هسته‌ای یا مولفه‌های قدرت در بحث پزشکی یا هر چیزی باشد روح این  قدرت مسائل علمی و پژوهشی است پس ما مجبوریم روی بحث هسته‌ای بعنوان یکی از مولفه‌های قدرت‌مان که باور داریم بحث‌های علمی و پژوهشی و پیشرو را جلو ببریم این علم را و این فناوری را تکمیل کنیم تعمیق بدهیم و وجود آن را برای مردم ملموس کنیم.

در بحث فناوری هسته‌ای بحث درآمد زایی و ایجاد لایسنس مهم است

مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان اصفهان، بیان داشت: اگر دولت آینده بعنوان دولت جوان حزب الهی بحث فناوری هسته‌ای را بعنوان یک مولفه قدرت پیش ببرد، یکی از راه‌هایی که جلو ما هست در بحث فناوری هسته‌ای بحث درآمد زایی و ایجاد لایسنس است چون در بحث هسته‌ای ما بصورت تقریبا خود کفا جلو آمدیم.

وی عنوان کرد: این می‌تواند درآمدزایی کند، چیزی که کمتر در سازمان دنبال می‌شود که می‌تواند ملموس کند برای کشور و محل جذب ارز خارجی باشد.

پی‌گیری پیشران‌های هسته‌ای

مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان اصفهان افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که باید پی‌گیری شود بصورت عمده بحث پیشران‌های هسته‌ای است در بعد نظامی و اقتصاد که اگر بتوانیم می‌توانیم عمق و گسترش مبادلات اقتصادی خود را در دنیا بیشتر کنیم  چون خیلی از مشکلات ترانزیت بحث همین پیشران‌هاست.

بحث عکس کردن رابطه ما با آژانس

توانپور افزود: بحث دیگر که عمده کار سازمان می‌تواند باشد بحث عکس کردن رابطه ما با آژانس است الان رابطه آژانس با ما تقریباً به این صورت است که ما یک طرف همیشه مدعی همیشه طلبکار داریم و یک طرف همیشه پاسخگو که این نه انصاف است و نه درست است براساس تعهداتی که آژانس به ما داده و تعهداتی که ما به آزانس دادیم یعنی قرارداهای دوطرفه  که امضا شده.

درخواست برای این که آژانس بصورت یک همکار و همیار کنار ما باشد

وی خاطرنشان کرد: ما براساس ام پی تی بسیاری از فناوری‌ها و کارهایی که می‌خواهیم در سازمان دنبال کنیم باید آژانس بصورت یک همکار و همیار کنار ما باشد ولی عملا آژانس الان تبدیل به سنگ جلو پا شده این به جد باید خواسته شود هم در مذاکراتی که در آژانس است و هم در مذاکرات 1+4 خواسته شود که مثلا در پروژه پیشران‌های هسته‌ای اینها را کنار خودمان داشته باشیم چون نمی‌خواهیم از دنیا بِبُریم همه چیز را از صفر شروع کنیم تجربه آنها برای ما مفید است و ما نیاز داریم. رابطه کشورهای دیگر هم با آژانس همینطور است.

تکمیل فردو و استفاده کامل از ظرفیت نظنز

مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان اصفهان، گفت: و یکسری از کارهایی که برمی‌گردد به ما؛ بحث فردو یکی از آنهاست که باید تکمیل شود جای کار زیاد دارد همچنین ظرفیت نطنز الان تقریبا خیلی پایین دارد استفاده می شود که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری ظرفیت و ساختمان‌های نطنز را باید فعال کنیم.

پیگیری جدی آب شیرین‌کن‌های هسته‌ای

وی افزود: آب شیرین‌کن‌های هسته‌ای نیز موضوع مهمی است که باید به جد پی‌گیری شود نگاه استراتژیک نیاز به آب شیرین مستمر و پایا دارد.

تعهد عدم بازفرآوری مواد هسته‌ای باید مورد مذاکره جدی قرار گیرد

مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان اصفهان، ادامه داد: در آخر هم بحث بازفرآوری است تعهدی را متاسفانه در برجام دادند اشتباه و ناعادلانه بود دولت حق نداشتند از طرف همه نسل‌های ایرانی این تعهد را بدهد تعهد عدم بازفرآوری مواد هسته‌ای  و اورانیومی تا ابد؛ که بازفرآوری مواد هسته‌ای بحث مواد خاص و استراتژیک را برای نظامی، پزشکی و پزشکی هسته‌ای داریم و متاسفانه  بنظر می‌رسد با توجه به این که چیزی از برجام باقی نمانده باید مورد مذاکره جدی قرار گیرد چون یک کشور یا یک نسل نمی‌تواند از طرف همه نسل‌ها تعهد بدهد که ما یک کاری را انجام نمی‌دهیم.  

انتهای پیام/

 

 

دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.