رشد فاصله طبقاتی و مدگرایی دو عامل مهم رکود تولید ملی

asatid
دبیر قرارگاه جهش تولید بسیج اساتید استان اصفهان گفت:

رشد فاصله طبقاتی و مدگرایی دو عامل مهم رکود تولید ملی

محمدرضا حیدری، دبیر قرارگاه جهش تولید بسیج اساتید استان اصفهان، رشد فاصله طبقاتی و مدگرایی در خرید کالاهای خارجی را به عنوان دو عامل مهم در رکود تولید ملی معرفی کرد و گفت: هرچه عدالت اقتصادی در یک جامعه بیشتر شود، قدرت خرید دهک‌های مختلف درآمدی هم بیشتر می‌شود و تولید، رونق می‌یابد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، محمدرضا حیدری دبیر قرارگاه جهش تولید بسیج اساتید استان اصفهان، گفت: اگر نحوه توزیع ثروت و درآمد در جامعه به نحوی باشد که نابرابری کاهش یابد، سهم دهک‌های مختلف در طرف تقاضا افزایش می‌یابد.

مدیر اسبق بسیج اساتید دانشگاه اصفهان افزود: با کاهش نابرابری اقتصادی، قدرت خرید در میان دهک‌های مختلف اقتصادی جامعه تقسیم می‌شود و امکان تقاضا در طبقه متوسط جامعه تقویت می‌شود، اما اگر نابرابری در کشور زیاد شود، سهم خانواده‌های ثروتمند در برابر خانواده‌های متوسط و ضعیف درآمدی بیشتر و بیشتر می‌شود و طبیعتاً دیگر درآمد کافی برای تقاضای اقشار متوسط به پایین وجود ندارد و تقاضا در کشور کاهش می‌یابد و به تبع آن تولید هم محکوم به کاهش است.

وی با بیان اینکه یک خانواده ثروتمند سهم مشخص و معینی از مصرف کالاهای ضروری را دارد، اظهار کرد: وقتی فاصله طبقاتی در یک جامعه روز به روز بیشتر می‌شود، فقرا هم روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند و دیگر نمی‌توانند ضرورت‌‌های خود را تهیه کنند و در آن طرف هم ثروتمندان مصرف بیش از اندازه خود را ندارند و در نتیجه تولید کننده مقدار کمتری از کالای تولید شده را می‌فروشد و مجبور می‌شود تا سطح تولید خود را پایین بیاورد.

حیدری عامل فرهنگی اجتماعی در حمایت از کالای تولید داخل را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: اگر تولید زیاد شود و عرضه کل افزایش یافته باشد، اما مردم متقاضی خرید از محصولات داخلی کشورشان نباشند و کالای خارجی را بر کالای داخلی ترجیح بدهند، طبیعی است که تولید داخل هم شکست خواهد خورد.

دبیر قرارگاه جهش تولید بسیج اساتید استان اصفهان مدگرایی و تفاخر در برخی طبقات جامعه را عامل عدم تمایل به حمایت از کالای ایرانی دانست و ابراز کرد: البته تمایل خانواده‌ها به مصرف کالاهای لوکس و برندهای خاص غربی و شرقی در میان خانواده‌های با درآمد بالا بیشتر از سایرین دیده می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.