رشد فاصله طبقاتی و مدگرایی دو عامل مهم رکود تولید ملی
رشد فاصله طبقاتی و مدگرایی دو عامل مهم رکود تولید ملی
به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، محمدرضا حیدری دبیر قرارگاه جهش تولید بسیج اساتید استان اصفهان، گفت: اگر نحوه توزیع ثروت و درآمد در جامعه به نحوی باشد که نابرابری کاهش یابد، سهم دهکهای مختلف در طرف تقاضا افزایش مییابد.
مدیر اسبق بسیج اساتید دانشگاه اصفهان افزود: با کاهش نابرابری اقتصادی، قدرت خرید در میان دهکهای مختلف اقتصادی جامعه تقسیم میشود و امکان تقاضا در طبقه متوسط جامعه تقویت میشود، اما اگر نابرابری در کشور زیاد شود، سهم خانوادههای ثروتمند در برابر خانوادههای متوسط و ضعیف درآمدی بیشتر و بیشتر میشود و طبیعتاً دیگر درآمد کافی برای تقاضای اقشار متوسط به پایین وجود ندارد و تقاضا در کشور کاهش مییابد و به تبع آن تولید هم محکوم به کاهش است.
وی با بیان اینکه یک خانواده ثروتمند سهم مشخص و معینی از مصرف کالاهای ضروری را دارد، اظهار کرد: وقتی فاصله طبقاتی در یک جامعه روز به روز بیشتر میشود، فقرا هم روز به روز ضعیفتر میشوند و دیگر نمیتوانند ضرورتهای خود را تهیه کنند و در آن طرف هم ثروتمندان مصرف بیش از اندازه خود را ندارند و در نتیجه تولید کننده مقدار کمتری از کالای تولید شده را میفروشد و مجبور میشود تا سطح تولید خود را پایین بیاورد.
حیدری عامل فرهنگی اجتماعی در حمایت از کالای تولید داخل را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: اگر تولید زیاد شود و عرضه کل افزایش یافته باشد، اما مردم متقاضی خرید از محصولات داخلی کشورشان نباشند و کالای خارجی را بر کالای داخلی ترجیح بدهند، طبیعی است که تولید داخل هم شکست خواهد خورد.
دبیر قرارگاه جهش تولید بسیج اساتید استان اصفهان مدگرایی و تفاخر در برخی طبقات جامعه را عامل عدم تمایل به حمایت از کالای ایرانی دانست و ابراز کرد: البته تمایل خانوادهها به مصرف کالاهای لوکس و برندهای خاص غربی و شرقی در میان خانوادههای با درآمد بالا بیشتر از سایرین دیده میشود.
انتهای پیام/
افزودن دیدگاه جدید