رسانه ملی عصای موسی است

asatid
در نشست رسانه ملی و گام دوم انقلاب عنوان شد؛

رسانه ملی عصای موسی است

جلال غفاری در نشست رسانه ملی و گام دوم انقلاب مطرح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب یک متن رسانه‌ای است و نیاز به پیوست رسانه‌ای ندارد، بلکه نیاز به اقدام رسانه‌ای دارد و رهبری این بیانیه را ناظر به شکستن محاصره‌های تبلیغاتی می‌نویسند. اقدام رسانه‌ای باید به پیامد مدنظر بیانیه بیانجامد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، نشست رسانه ملی و گام دوم انقلاب روز دوشنبه 18 اسفند 1399 در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

علی دارابی معاون امور استان‌های صدا و سیما و جلال غفاری هیات علمی دانشگاه امام حسین‌(ع) مهمان‌های این نشست بودند. 

معاون امور استان‌های صدا و سیما با تاکید بر اهمیت بیانیه گام دوم از نظر آینده پژوهی، بیانیه گام دوم را در چهار محور عظمت انقلاب اسلامی، برکات انقلاب اسلامی، چالش‌ها - ظرفیت‌های انقلاب اسلامی و توصیه‌ها قابل بررسی دانست. 

دارابی ضمن بیان لزوم ایجاد کارگاه‌های تخصصی برای عملیاتی سازی بیانیه گام دوم، بر تولید برنامه در ساختارهای مختلف و گنجاندن واحد درسی بیانیه گام دوم در واحد‌های درسی برای دانشجویان اشاره کرد.

قائم مقام سابق صدا و سیما افزود: رسانه ملی باید گام دوم را به عنوان مسئله اصلی قرار دهد و از نهادهای مختلف مطالبه گری کند.

وی باقی نگه داشتن بیانیه گام دوم در حد شعار را نفی و بر لزوم رصد میدانی کارهای مختلف دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.

دارابی با بیان وجود 160 شبکه رادیو و تلویزیونی و بیش از 35 شبکه فراملی، صدا و سیما را ظرفیت بزرگی برای توجه به بیانیه گام دانست.

در ادامه این نشست، جلال غفاری مسئول سابق شبکه افق، مسئله راهبردی رسانه ملی را ایجاد حرکت عمومی با ویژگی های موجود در بیانیه گام دوم دانست.

غفاری عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین‌(ع)، بازنگری در نقش‌های رسانه ملی برای تحقق بیانیه گام دوم را پیشنهاد داد و افزود: رسانه ملی باید در نقش پیشرفته‌تر «ارتقای اجتماعی» که یک نگاه پارادایمی به نقش‌های رسانه است، ظهور پیدا کند.

این پژوهشگر رسانه، با بیان اینکه همانطور که خداوند به عصای حضرت موسی با ویژگی‌های عادی و رایج، کارکرد خاصی داد که حضرت موسی با بهره گیری از آن عصا توانست معجزات خود را نشان دهد، رسانه ملی هم باید از ظرفیت‌های بی نظیری که دارد جهت تحقق بیانیه گام دوم بهره مند شود.

غفاری همدلی مردم و رسانه ملی (با وجود گله مندی‌های مردم) را از مولفه‌های اصلی اعتماد مردم به رسانه ملی دانست.

وی افزود: بیانیه گام دوم در نوع خودش در تاریخ تشییع منحصر به فرد و بدیع است. امروز فرمانده جنگ رسانه‌ای خود حضرت آقا است، پس در بیانیه وجوه رسانه‌ای آن پررنگ است. خود این بیانیه یک متن رسانه‌ای است و نیاز به پیوست رسانه‌ای ندارد بلکه نیاز به اقدام رسانه‌ای دارد و رهبری این بیانیه را ناظر به شکستن محاصره‌های تبلیغاتی می نویسند. اقدام رسانه‌ای باید به پیامد مد نظر بیانیه بیانجامد. بیانیه یک روح و جوهره‌ای دارد و یک ظاهر متنی؛ اگرچه رسانه باید برای هر دو برنامه داشته باشد ولی جوهره بیانیه از متن و ظاهر بیانیه مهم تر است. شاید در این بیانیه با بالغ بر 200 موضوع مواجهیم که هدف رهبری این نیست که در مواجهه با بیانیه دچار تکثر شویم، بلکه هدف تحقق جوهره آن است. بنابراین اقدام رسانه‌ای باید به پیامد مد نظر آن بیانجامد. رهبری بر خلاف بعضی موضوعات دیگر که آن‌ها را با هدف گفتمان سازی تکرار می کنند، برای اینکه این بیانیه دستکاری نشود و تقلیل پیدا نکند، خیلی کم از آن اسم برده اند چرا که پیامد آن مهم تر است. برخی می‌گویند بیانیه را باید تبلیغ کرد در حالیکه باید تا ایجاد حرکت عمومی ملموس، معقول و منضبط نسبت به صیانت جوهره بیانیه کوشش کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این بیانیه ظرفیت‌های گفتمان‌سازی متعددی دارد بر لزوم طراحی مناسب رسانه‌ای برای تبدیل شدن این گفتمان‌های پی در پی و مرحله به مرحله به گفتمان غالب جامعه تاکید کرد.

 غفاری بیانیه گام دوم را یک بیانیه امیدبخشی عنوان کرد و سازوکار تعبیه شده در آن را روحیه جهادی، مردم سالاری و نگاه تحولی به این مقطع تاریخی (مقطعی که شاید صدها سال دیگر روی این مقطع تاریخی قرار گیرد) دانست.

وی یکی از نگرانی‌های پرداختن به بیانیه گام دوم را، نادیده گرفته شدن جوهره و شأن تحولی بیانیه دانست و بیان کرد: با متکثر کردن بیانیه گام دوم و تمرکز روی اینکه این بیانیه ده‌ها موضوع دارد و ذیل آن چندین بحث مطرح شده، ممکن است جوهره بیانیه و شأن تحولی آن در میان برنامه‌ها و موج‌های رسانه‌ای گم شود، چرا که مخاطب متوجه پیش برندگی بیانیه نمی شود. یک آفتی که در حوزه‌های بروکراتیک با آن مواجه می شویم، تبدیل شدن بیانیه به ابزاری برای ارائه گزارش کار و جمع آوری رزومه است. این نباشد که صرفا هر سازمانی یک دفتر بیانیه گام دوم برای جمع آوری گزارش کارهای مرتبط با بیانیه گام دوم ایجاد کند. هدف از بیانیه گام دوم، تکرار ناصواب واژه گام دوم نیست.

وی اشاره کرد: متن بیانیه نیز آنچنان که باید در معرض توجه عموم مردم قرار نگرفته است و طبق افکارسنجی‌های صورت گرفته حدود سه الی چهار درصد مردم متن بیانیه را خوانده‌اند.

این محقق رسانه تاکید کرد: تبدیل بیانیه گام دوم به یک حرکت عمومی نیازمند نمادسازی است.

غفاری با بیان اینکه در تحقق بیانیه گام دوم نقش مردم یک رکن کلیدی است، افزود: امیدبخشی مسئله کلیدی رسانه است. امیدبخشی هم به معنی بیان غیرواقعیت‌ها نیست و واقعیت این است که جمهوری اسلامی به اقرار اسناد بین المللی که گوشه‌هایی از آن را می توان در کتاب‌های «صعود چهل ساله» و «ایران بیست» مشاهده کرد، یک واقعیت روشنی دارد که در همه شاخص‌ها رشد کرده است.

وی با اشاره به امکانپذیری تغییر مدل اداره تلویزیون بر اساس جوهره بیانیه گام دوم، افزود: یک مسئله مهم کارکرد عبرت‌گرایی تاریخی رسانه ملی است. شبکه «من و تو» مشغول روایت‌سازی غلط از تاریخ پهلوی و تغییر جای شهید و جلاد است.

این استاد دانشگاه امام حسین‌(ع) با اشاره به اینکه روح بیانیه گام دوم بر اساس مرزبندی با دشمن شکل گرفته است بیان کرد : مرزبندی در معانی انتقال داده شده توسط رسانه ملی باید گنجانده شود.

راه‌اندازی موج‌های گفتمانی (به طوریکه به اقتضای هر مناسبت می توان وجهی از بیانیه گام دوم را دنبال کرد)؛ استفاده از برنامه‌های کوتاه در انتقال جوهره بیانیه گام دوم ؛ معرفی سوژه و کارشناس با نگاه جوهره بیانیه گام دوم، به برنامه‌های تلویزیونی؛ معرفی شخصیت‌های مرجع در حوزه‌های مختلف ناظر به بیانیه گام دوم؛ برجسته‌سازی وجوهی از بیانیه در هر شبکه متناسب با ماموریت شبکه؛ آموزش مدیران و برنامه سازان؛ خلق رویدادهای رسانه‌ای میدانی متناظر با بیانیه گام دوم؛ برگذاری جشنواره تولیدات رسانه‌ای با محوریت بیانیه گام دوم؛ طراحی مسابقات تلویزیونی متناسب با بیانیه گام دوم؛ مستندسازی ناظر به بیانیه گام دوم؛ ساماندهی آرشیو سازمان براساس موضوع بیانیه گام دوم؛ ساختن سریال و پویانمایی؛ تبیین بیانیه و ایجاد جریان تبیینی بیانیه گام دوم؛ واژه‌سازی و توسعه ادبیات اجتماعی مبتنی بر بیانیه گام دوم،  سرفصل‌های کلانی بود که غفاری  برای عملیاتی ساختن بیانیه گام دوم توسط صدا و سیما پیشنهاد کرد.

گفتنی است، این نشست با حضور جمعی از اساتید و دانشجوها و به همت کانون بسیج اساتید و بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

انتهای پیام/

 

 

دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج تهران بزرگ

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.