هفتمین جلسه کارگاه آموزشی مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی

asatid
به صورت وبیناری برگزار شد:

هفتمین جلسه کارگاه آموزشی مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی

هفتمین جلسه کارگاه آموزشی مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج، با ارائه دو درس " مبانی ارتباطات و سواد رسانه‌ای" و " خبرنویسی" با حضور سردبیر خبرگزاری بسیج و مسئولان رسانه و فضای مجازی کانون‌های استادی سراسر کشور، با همکاری معاونت آموزش سازمان بسیج اساتید کشور و به صورت وبیناری برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، فائزه شاه‌طاهری استاد دانشگاه و کارشناس رسانه در هفتمین جلسه کارگاه " مبانی ارتباطات و سواد رسانه" در ادامه درس جلسات قبل به موضوع روش‌های پوشش خبری در رسانه‌ها پرداخت.
وی ضمن بیان تعریفی از تکنیک خبرشویی، در یک تقسیم بندی کلی خبرها را به لحاظ منبع خبر شامل سه دسته خبر سفید ( خبرهای معتبر و شناسنامه‌دار) ، خبر خاکستری ( خبرهایی که منبع خبری نا‌مشخص دارند؛ آنچه در برخی خبرها تحت عنوان " به گزارش یک مقام آگاه و ...‌ " بیان شده)  و خبر سیاه ( خبر جعلی) معرفی کرد.
وی تاکید کرد؛ در بحث سواد رسانه اولین نکته ای که در مواجهه با یک خبر باید در نظر گرفته شود توجه به منبع خبر و تشخیص نوع خبر به لحاظ تقسیم‌بندی ذکر شده است.
این استاد دانشگاه در ادامه به توصیف تکنیک ‌های تبلیغاتی پرداخت که منجر به رواج شایعات می‌شوند.
شاه‌طاهری همچنین از ترفند رسانه‌ای بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی سخن گفت و بیان کرد: در همه جای دنیا چینش خبری و تنوع رسانه‌ای هست و بر اساس منافع مالی یا حزبی و .... خط مشی‌ها و خط قرمزها تغییر می‌کنند.
 دستچین‌کردن پیام‌ها، کنایه، تقابل،عادی‌سازی و قطره چکانی و کلی بافی، بازگشتی، دروغ بزرگ، حذف حرف، پاره حقیقت‌گویی، منبع نامشخص، تبخیر و پیش‌گویی مغرضانه، طنز و کاریکاتور، تظاهر به بی‌طرفی از جمله دیگر روش‌ها و تکنیک‌های رسانه‌ها در بحث پوشش خبری است که این استاد دانشگاه به آن پرداخت.
وی در پایان عنوان کرد؛ مباحثی که در این جلسه و جلسات قبل در موضوع اقناع و روش‌های پوشش خبری در رسانه‌ها بیان شد؛ پنجره‌ای رو به سواد رسانه در پیش‌روی شرکت‌کنندگان در این کارگاه خواهد گشود تا به عنوان یک مخاطب آگاه با رسانه مواجه شوند. تداوم بر کسب آگاهی در این مسیر افراد را به مخاطبان حرفه‌ای تبدیل خواهد کرد که در حوزه تخصصی خود به عنوان مسئولان رسانه بهتر عمل کنند.

در کلاس "خبرنویسی" نیز، جواد بخشی الموتی سردبیر و جانشین مدیرمسئول خبرگزاری بسیج به ارائه برخی نکات کاربردی در جهت بهبود کیفیت خبرنویسی و به طور خاص " خبرنویسی در وب" برای سایت‌های بسیج اساتید پرداخت.

وی خبرنویسی را هنری دانست که علاوه بر مطالعه متون و کتب دانشگاهی و سایر منابع مرتبط، نیازمند ممارست و تلاش مجدانه و کسب دانش به طور وسیع در حوزه‌های مختلف است و هنری است درونی که باید به شیوه صحیح پرورش داده شود.
سردبیر خبرگزاری بسیج بیان کرد: نگارش ژورنالیستی نوع خاصی از نثر است که برای ارائه گزارش و بیان اطلاعات در خصوص رویدادهای مختلف در رسانه و مجلات و کتاب و ....به کار می‌رود و این سبک  ویژگی‌های خاص خود را دارد.
بخشی در ادامه بیان کرد: امروزه با شکل جدیدی از روزنامه‌نگاری مواجهیم که با روزنامه‌نگاری سنتی به لحاظ قوانین و ملاحظات موجود متفاوت است. زمان و سرعت انتقال پیام در خبرنویسی آنلاین در مقایسه با روزنامه‌نگاری قدیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: مهم‌ترین مورد در کار خبرنگاری بیشتر از کار نوشتن، خواندن است و یک روزنامه‌نگار خوب باید بسیار مطالعه کند.

مهارت‌های نوشتاری، سبک نگارش، خلاصه‌نویسی و استفاده از عنوان‌های فرعی در خبرنویسی اینترنتی، خوانش صفحه‌های اینترنتی، لغات کلیدی و ‌کلید واژه‌ها، استفاده از لید و پیوندها و نظرسنجی سرفصل مباحثی است که در این کلاس ارائه شد.

گفتنی است؛ کارگاه آموزش "مبانی ارتباطات و سواد رسانه‌ای" و " خبرنویسی" دوره‌ای است که در مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی با همکاری معاونت تربیت و آموزش سازمان بسیج اساتید در ۸ جلسه (در مرحله مقدماتی) جهت ارتقای مهارت‌های تخصصی مسئولان رسانه، فضای مجازی و ارتباطات سازمان بسیج اساتید در سراسر کشور، روزهای دوشنبه و به صورت وبیناری برگزار می‌شود و  در پایان این دوره نیز برای شرکت‌کنندگان گواهی صادر خواهد شد.

انتهای پیام/

قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.