پنجمین جلسه کارگاه آموزشی مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی

asatid
به صورت وبیناری برگزار شد:

پنجمین جلسه کارگاه آموزشی مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی

پنجمین جلسه کارگاه آموزشی مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج، با ارائه دو درس " مبانی ارتباطات و سواد رسانه‌ای" و " خبرنویسی" با حضور مسئولان رسانه و فضای مجازی کانون‌های استادی سراسر کشور، با همکاری معاونت آموزش سازمان بسیج اساتید کشور و به صورت وبیناری برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، فائزه شاه‌طاهری استاد دانشگاه و کارشناس رسانه در پنجمین کارگاه " مبانی ارتباطات و سواد رسانه" ضمن مرور مباحث جلسات گذشته در بحث اقناع و روش‌های آن،  به بررسی روش‌های پوشش خبری در رسانه‌ها پرداخته و خبرهای جریان‌ساز رسانه‌ها در هفته گذشته را مرور کرد.

وی در ادامه از استفاده هدفمند رسانه‌ها از کلمات مشابه و هم‌معنا با بار معنایی منفی و مثبت برای القای مفاهیم مورد توجه رسانه‌ها سخن گفته و همچنین به اهمیت تطابق عکس و تیتر خبر برای انتقال مفهوم مدنظر در رسانه ‎ها اشاره کرد.
شیوه یا تکنیک "بک‌گراند" برای برای بالا بردن بار پیام منتقل شده از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.
این استاد دانشگاه سپس از تکنیک سوالات القایی برای چالش‌برانگیز کردن خبر یا درگیر کردن مخاطب سخن گفت.
 در ادامه این جلسه نیز پیشخوان روزنامه‌های صبح 27 بهمن توسط حاضرین مرور شده و تکنیک‌های مطرح شده بررسی شد. 

حسن کربلایی


در کلاس "خبر نویسی" نیز، حسن کربلایی حاجی اوغلی استاد دانشگاه و مدیرعامل سابق خبرگزاری آنا، به بحث تیترنویسی پرداخته و آن را به عنوان ویترین و آبروی خبر عنوان کرد و  نیز ویژگی‌های تیتر خبری مناسب را برشمرد.
تناسب تیتر و لید و شفافیت، به عنوان ویژگی‌های مطرح برای تیتر مناسب در این کلاس عنوان شد. همچنین به اجزای اصلی تیتر همچون؛ روتیتر - زیرتیتر - خلاصه تیتر و میان‌تیتر اشاره شد.
معرفی انواع تیتر استنباطی- اقناعی- تیتر با فعل منفی - تیتر سوالی  و... از جمله دیگر موضوعات مطرح شده در این کلاس بود.
این استاد دانشگاه سپس، به  لید خبر اشاره کرد. معرفی انواع لید شامل لید استنباطی- لید تک موضوعی- لید مستقیم- لید عمقی- لید تشریحی - لید تلفیقی - لید جمع بندی - لید استفهامی یا خبری- لید توصیفی - لید تمثیلی و انواع دیگری از لید از دیگر مباحث مطرح شد در این کارگاه آموزشی بود.
پرهیز از کلی‌گویی و مبهم‌نویسی و اجتناب از به کار بردن موارد خیلی جزئی در لید و اهتمام به کوتاه نویسی، همچنین پرهیز از نوشتن نام افراد درلیدهای خبری از دیگر موارد بیان شده در این کلاس بود.
همچنین در ادامه به موضوع نشانه‌‎گذاری در خبر و ضرورت رعایت آن و تاثیر و اهمیتش بر انتقال معنا به مخاطب، اشاره شد.
گفتنی است در جسه بعدی که پایان کارگاه خبرنویسی است، خبرهای نوشته شده شرکت‎کنندگان در این دوره بررسی شده و نقاط ضعف و قدرت آن‌ها ارزیابی خواهد گردید.

انتهای پیام/

قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.