تاثیر غلبه وجه اشراقی قرآن بر افول اندیشه‌ی اعتزال

asatid
در کرسی ترویجی علمی مطرح شد؛

تاثیر غلبه وجه اشراقی قرآن بر افول اندیشه‌ی اعتزال

علی فتح الهی: علاوه بر تأثیر عوامل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، غلبۀ ظرفیت اشراقی قرآن بر تأویلات خشک عقلانی معتزلیان، از مهمترین عوامل افول آنان است.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، کرسی نظریه پردازی ترویجی در سطح ملی تحت عنوان:  « تأثیر غلبۀ وجه اشراقی قرآن بر افول اندیشۀ اعتزال» توسط معاونت پژوهشی کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان ۳۰‌بهمن ۱۳۹۹ برگزار شد.

لرستان

علی فتح الهی سخنران اصلی این کرسی، که با داوری ذبیح الله بهرامی و مدیریت حجت اله رفتاری برگزار شد،  ضمن تشریح جایگاه و نقش معتزله به عنوانی یک مكتب فكری كلامی مهم در عالم اسلام به تأثير معتزله درگسترش علم كلام اسلامي در تاريخ اسلام به ويژه در قرون هشتم و نهم ميلادی پرداخت و تاکید کرد: این مکتب به عنوان یک پارادایم تفسیری و به سبب باريك بيني در الهيات و كوشش خردورزانه در تفسير فلسفه و الهيات، در سده‌های اولیه هجری، نقش اساسي در تكامل فلسفه و كلام اسلامي دارد.

این استاد برجسته‌ی حوزه ادیان و عرفان، تاکید کرد؛ از سویی، نقش معتزليان در توجه به مباني و اصول ديني با رويكرد عقلاني محض و حاكميت بخشيدن به عقل خود بنیاد يا راسيوناليسم در فهم مباني وحياني، از مباحث قابل تأمل در پیدایش آنان است و از دیگر سو، تأکید بسیار زیاد آنان بر همین امر در مواجهه با وحی از دلایل افول سریع و رکود آنان می باشد.

 فتح الهی در ادامه، ضمن بیان عوامل ذهني و عيني مؤثر در پيدايش اعتزال به تحلیل علل افول و زوال زودهنگام و بدون مقاومت این اندیشه در تاريخ تفکرات اسلامی پرداخت و تأکید کرد: ضمن اذعان به تأثیر عوامل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بایدغلبۀ ظرفیت اشراقی قرآن بر تأویلات خشک عقلانی معتزلیان را از مهمترین عوامل افول آنان دانست.

انتهای پیام/

 

روابط عمومی سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌های لرستان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.