پرداختن به سبک زندگی برای فضای مجازی امروز به خصوص در مورد جوانان و کودکان موضوع مهمی است

asatid
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در نشست کارگروه سبک زندگی قرارگاه کمک به ارتقاء نظام حکمرانی:

پرداختن به سبک زندگی برای فضای مجازی امروز به خصوص در مورد جوانان و کودکان موضوع مهمی است

محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور:این کارگروه تحت عنوان سبک زندگی در سایه حکمرانی اسلامی، کارگروهی است که کار مطالعاتی و تخصصی انجام می‌دهد و مشکلات را احصا کرده و به راهکار حل مشکلات می‌پردازد. بنابراین باید هم مشکل دیده شود و هم راهکار ارائه گردد و هم مطالبه گری داشته باشیم.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، کارگروه سبک زندگی قرارگاه کمک به ارتقاء کارآمدی نظام حکمرانی سازمان بسیج اساتید کشور اولین جلسه خود را با حضور محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و اعضای کارگروه در سالن شهید شهریاری سازمان بسیج اساتید کشور برگزار کرد.

مردانی در این نشست ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان و تبریک پیشاپیش ورود به سال جدید تقارن برگزاری اولین جلسه کارگروه سبک زندگی قرارگاه کمک به ارتقاء کارآمدی نظام حکمرانی را در ماه رمضان که ماه خود سازی و ماه قرآن است مطلوب دانسته و اظهار امیدواری کرد این آغاز مطلع نور برای جامعه اسلامی در راستای تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد.

وی سپس به ایران اسلامی به عنوان کشوری دارای تمدن و ویژگی‌های اخلاقی اشاره کرده و گفت: این کارگروه در پی آن است که در خصوص حکمرانی در  سبک زندگی و همه بخش‌هایی که به این موضوع مرتبط است از منظر جامعه استادی به مطالعه و بررسی پرداخته و شرایط امروز را با شرایط مطلوب انطباق دهد. فاصله و بایدها و نباید ها را بررسی نموده و با استفاده از ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و دینی که در  مجموعه بسیج اساتید است برای ارائه بسته‌های سیاستی و خط‌مشی در سطح ملی و حتی قومیتی و بومی هم برای مجموعه بسیج اساتید و هم برای ارائه به مسئولان استفاده کند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: لازم است در خودسازی معنوی اساتید اقداماتی صورت گیرد تا مربیان و مروجان این صحنه که اساتید هستند در سطح فردی و ملی و سازمانی و از نگاه دستگاهی و آموزشی آماده شوند و همه دیدگاه‌ها را بررسی کنیم. هدف کلان آنست که اساتید بسیجی و سازمان بسیج اساتید بتوانند تعریف درستی از سبک زندگی که رهبر معظم انقلاب بیان کرده‌اند ارائه نموده و کمک کنند که یکی از اساسی‌ترین محورهای بیانیه گام دوم با تعریف درست و در چارچوب صحیح معرفی گردد. در این موضوع هم سطوح سنی و جنسیت و هم اقشار مختلف و هم قومیت باید مورد توجه قرار گیرد و چارچوبی یکسان برای همه کشور در سبک زندگی باشد و در چارچوب ملی هر کسی بر اساس اعتقادات خود به آن بپردازد. از جمله موضوعاتی که دشمن امروز به آن دامن می‌زند اختلافات مذهبی و قومیتی است.

مردانی یکی از ارکان سبک زندگی را مباحث اعتقادی دانسته و از اصول اخلاقی به عنوان موضوعی اساسی نام برد. بحث عدالت، معاد و خدامحوری، تقوا محوری و صداقت از موضوعاتی بود که این استاد دانشگاه عنوان کرده و افزود: لازم است از این چارچوب، سبک زندگی ترسیم شوند. این در ادبیات دینی ما هم شفاف و روشن است و ما باید آن را به زبان روز تبدیل کنیم و در اختیار جوانان قرار دهیم. سبک زندگی و الگو برداری که جوان از معلم و استادش می‌کند در رفتارها تاثیر دارد. باید احصایی از گره‌ها و چالش‌ها و موضوعاتی که امروز با آن به عنوان جمهوری اسلامی در حکومت شیعی با فرهنگ اسلامی  مواجهیم ارائه کرده و فاصله‌ها را بررسی کرد . اینها باید احصا و دسته بندی و اولویت بندی شود و بحران‌ها را با اولویت‌بندی بررسی و بسته پیشنهادی به سایر نهاد‌ها از جمله مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی و دفتر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی ارائه کرد.

وی تاکید کرد: این کارگروه تحت عنوان سبک زندگی در سایه حکمرانی اسلامی، کارگروهی است که کار مطالعاتی و تخصصی انجام می‌دهد و مشکلات را احصا  کرده و به راهکار حل مشکلات می‌پردازد. بنابراین باید هم مشکل دیده شود و هم راهکار ارائه گردد و هم مطالبه گری داشته باشیم. مجموعه دانشگاهی و بسیج اساتید دانشگاهها باید بازوی فکری و اندیشه‌ای و تولید کننده بسته سیاستی و کمک کننده برای تصمیم سازی به حکمرانی باشند و همچنین مطالبه گری نماید.
مردانی از کارگروه سبک زندگی خواست برای استادان بسته رفتاری و ارتباطی و تربیتی در خصوص دانشجویان ارائه دهند چرا که اگر در دانشگاه و در مدرسه تعلیم و تربیت به درستی انجام شود، جامعه اصلاح خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: اکنون این کمیته تخصصی باید به چند کارگروه موضوعی تبدیل شود و کارگروه‌ها ایجاد شبکه کنند، در بخش‌هایی به آموزش پرداخته و در بخش‌هایی کتاب ارائه شود. باید در سند تحول آموزش و پرورش جستجو کرد. کجاها به موضوع سبک زندگی پرداخته شده است، آنجا مطالعه و بررسی و آسیب‌شناسی انجام شود و این شبکه در کارگروه مرکزی و استانی با پرهیز از موازی کاری به یکپارچه سازی بپردازد و برای تقویت قدرت نرم جمهوری اسلامی بسته‌های سیاستی ارائه گردد.

رئیس سازمان بسیج اساتید همچنین به نقشه جامع علمی کشور اشاره کرده و گفت: باید این کمیته نقشه جامع علمی کشور را بررسی کند و ببیند کجاها با سبک زندگی تلاقی دارد.

مردانی در ادامه به اهمیت سواد رسانه و نقش تربیتی رسانه و فضای مجازی اشاره کرده و گفت: پرداختن به سبک زندگی برای فضای مجازی امروز به خصوص در مورد جوانان و کودکان موضوع  مهمی است.

گفتنی است در این نشست گزارش فرآیندی و کارنامه‌ای کارگروه سبک زندگی نیز ارائه شد و به سند برنامه جامع سبک زندگی اسلامی ایرانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز پرداخته شد.

همچنین برخی اهداف و وظایف سازمان بسیج اساتید از جمله تحقق منویات و رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ، بسط فرهنگ و تفکر بسیجی در هدایت علمی دانشگاه‌ها، دفاع از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی ، کمک به ایجاد زمینه مناسب برای تلاش‌های علمی و پژوهشی ، ارتقای اندیشه و توسعه خدمت به کشور در دانشگاه‌ها، کمک به ارتقای معرفت و آگاهی دینی و تحقق وحدت حوزه و دانشگاه و مشارکت در انجام تحقیقات مورد نیاز کشور از طریق برقراری ارتباط و همکاری با سازمان‌ها و نهادهای دولتی، خصوصی و دانشگاهی بیان شد.

سبک زندگی در سایه حکمرانی موضوعی بود که محمد بنائیان عضو کمیسیون سبک زندگی اسلامی ایرانی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد.

وی شاخص‌ها و معیارهای سبک زندگی در حکمرانی اسلامی را برشمرده و بر شاخصه‌هایی چون "خدمت‌گذار بودن حکمرانان" ، "پاکدست و امین و ساده زیست بودن حکمرانان"، همچنین لزوم "برخورد قاطع با متجاوزان به بیت‌المال و خارج شدن از سیره علوی"، "برخورد با ولنگاری و بی غیرتی" و "مردمی و در دسترس بودن حکمرانان" تاکید کرد.

همچنین دیدگاه اسلام پیرامون سبک زندگی را بیان نمود. الگوی رفتار اسلامی ، رعایت حقوق شهروندی در سبک زندگی و حقوق انسان در جوامع بین‌المللی و اسلامی از دیگر موضوعاتی بود که بنائیان مطرح کرد.
در ادامه سایر اعضا نظرات و پیشنهادات کاربردی خود را مطرح کردند.


انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.