تورم، نتیجه سیاست گذاری‌های غلط ارزی است

asatid
رئیس دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی:

تورم، نتیجه سیاست گذاری‌های غلط ارزی است

دکتر حسین صمصامی رئیس دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: عامل اصلی تورمی که در جامعه امروزمان می‌بینیم سیاست‌های غلط ارزی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، حسین صمصامی در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی اساتید بسیجی با محوریت جهاد تبیین که در مشهد برگزار شد، ضمن اشاره به شعار سال‌ و تاکید مقام معظم رهبری، گفت: امسال  مقام معظم رهبری شعار سال را «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کردند، اکنون ۵ ماه از سال می‌گذرد و متاسفانه مهار تورم انجام نشده است. بر اساس آمار مرکز آمار ایران رشد تورم در تیرماه امسال ۴۷ درصد بوده است.

وی یکی از مهم‌ترین معضلات کشور را تورم خواند و اظهار کرد: در شرایط کنونی، می‌توان گفت که نرخ تورم، به بالاترین میزان خود در دهه‌های اخیر رسیده است، لذا این تورم بالا باعث می‌شود سرمایه‌گذاری انجام نشود، رشد اقتصادی اتفاق نیافتد و نقدینگی به سمت سفته‌بازی و دلالی برود.

وی تصریح کرد: وقتی نرخ ارز از هزار تومان در سال ۱۳۹۰ به ۴۵ هزار تومان و بیشتر می‌رسد در نتیجه افزایش نرخ ارز، هزینه‌های تولید بالا می‌رود و افزایش هزینه تولید، قیمت کالاها را افزایش می‌دهد. افزایش قیمت کالا‌ها باعث می‌شود بازار دلالی و سفته‌بازی بالا رفته و موجب افزایش هزینه‌های تولید و ایجاد تورم بالا می‌شود.

رئیس دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر تحقق شعار مهار تورم، گفت: اگر این شعار محقق شود، رشد اقتصادی مد نظر اتفاق خواهد افتاد و شرایط اقتصادی کشور بهبود می‌یابد.

صمصامی

صمصامی با اشاره به نرخ تورم بیش از ۴۷ درصد، تصریح کرد: در ۱۴۰۰ تورم روی ۴۰ درصد رفت و در سال ۱۴۰۱ تورم به بیش از ۴۷ درصد رسید که در طول تاریخ اقتصاد ایران این پدیده تورم بیش از ۴۰ درصد بی‌سابقه بوده است.

وی با انتقاد از مواضع اقتصادی نادرست دولت‌ها، اظهار کرد: گرچه مواضع جناح اصلاح طلب و اصولگرا در خصوص مسائلی مانند حجاب مشخص است اما در بحث اقتصاد و تحلیل‌های اقتصادی  و موضع‌گیری‌ها در اتخاذ سیاست‌های اقتصادی هر دو جناح زمانی که قدرت را در دست داشتند، راه‌هایی را پیش گرفتند که منجر به شرایط موجود اقتصادی کنونی شده است.  به عنوان مثال بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دو دولت آقای روحانی مطرح بود و در دولت آقای رئیسی در اردیبهشت ماه کل ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد و این باعث تورم زیادی شد در حالی‌‌که هنوز قشر متوسط و فقیر جامعه جبران حذف ارز ۴۲۰۰ را نداشته اند، بحث حذف ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی و افزایش آن به نرخ بازار مبادله حدود ۴۰ هزار تومان مطرح شده است.که اثرات شدید تورمی را در جامعه خواهد داشت. 

رئیس دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی سیاست‌های نامناسب ارزی دولت‌ها را عامل اصلی تورم  برشمرد و افزود: عوامل مختلفی در مورد تورم وجود دارد که یکی بحث نقدینگی است، اما در کشور ما  در دهه ۹۰ یعنی سال‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ و به‌ویژه در شرایط کنونی عامل اصلی افزایش تورم، اتخاذ سیاست‌های نادرست ارزی یوده  که متاسفانه از سال ۹۰ تا الآن هیچ تغییر نکرده است.

وی با بیان اینکه رابطه میان تورم بالا و بیکاری و همچنین رابطه بین رشد و تورم بالا یک رابطه منفی است، اظهار کرد: تورم‌های بالا به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی را کم می‌کنند چرا که وقتی تورم بسیار بالا اتفاق می‌افتد سرمایه‌گذاری کاهش پیدا می‌کند و پول به سمت تولید نمی‌رود. 

رئیس دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با طرح این سوال که برای چه مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را مطرح فرمودند؟ گفت: به این خاطر که اقتصاد ما تحت تاثیر شوک‌های شدید خارجی است و اقتصاد و معیشت با تکانه‌های خارجی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح فرمودند.

صمصامی با انتقاد از وام های متعدد بانک‌ها، اظهار کرد: وام دادن بانکها یعنی نقدینگی! بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی، بیش از ۷۰ درصد نقدینگی همین وام‌هایی است که بانک‌ها به مردم داده‌اند.

وی افزایش نقدینگی را وابسته به افزایش قیمت‌ها خواند و گفت: وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود نقدینگی نیز باید متناظر با این قیمت‌ها بالا برود تا معاملات را در شرایط افزایش قیمت‌ها پشتیبانی کند. یعنی وقتی  خودرویی ۱۰۰ میلیون است، برای خرید آن ۱۰۰ میلیون نیاز دارید، وقتی از بانک وام می‌گیرید، ۴۰ میلیون می‌گیرید، اما وقتی خودرو ۳۰۰ میلیون شود با ۴۰ میلیون کار شما راه نخواهد افتاد، و باید ۲۰۰ میلیون وام بگیرید تا کارتان راه بیافتد، این یعنی اینکه شما از بانک‌ها وام  بیشتری می‌گیرید و بانک باید بیشتر به شما وام بدهد. همچنین فرضا برای خرید خانه ۱میلیاردی، با ۳۰۰میلیون تومان کار شما راه می‌افتد در حالیکه خرید خانه ۴میلیاردی با یک میلیارد وام حل می شود. پس بانک‌ها باید بیشتر وام بدهند.

صمصامی تک نرخی شدن ارز، پیمان سپاری ارزی، کنترل شدید مصارف ارزی، برخورد شدید امنیتی با بازار قاچاق ارز ، سامان‌دهی صرافی‌ها و اجرای بسته‌ سیاست‌های رسانه‌ای و فضای مجازی را از جمله مهمترین راهکارهای کنترل نرخ تورم عنوان کرد.

انتهای پیام/ 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.