اهمیت انتخابات ریاست جمهوری به دلیل وسعت اختیارات

asatid
در حاشیه جلسه کارگروه علم و فناوری مجمع بسیج استان اصفهان تاکید شد:

اهمیت انتخابات ریاست جمهوری به دلیل وسعت اختیارات

محمد نبی منانی مسوول هیات حضرت امام علی علیه السلام بسیج اساتید استان اصفهان، گفت: انتخابات حق است و تکلیف که باید با شناخت و آگاهی باشد و طبق حکم قرآن باید به دیگران هم شناخت بدهیم توصیه به حق بکنیم و استمرار داشته باشد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، محمد نبی منانی مسوول هیات حضرت امام علی علیه السلام بسیج اساتید استان اصفهان و مسوول اسبق بسیج دانشجویی استان اصفهان، در حاشیه جلسه کارگروه علم و فناوری مجمع بسیج اصفهان که به دبیری بسیج اساتید این استان برگزار شد، با اشاره به این که انتخابات ریاست جمهوری به دلیل وسعت اختیارات آن بسیار مهم است، اظهار کرد: به عنوان توصیه سه مرحله پیشنهاد می‌شود یک انتخابات حق است و تکلیف؛ چون حق است و تکلیف باید با شناخت و آگاهی باشد با شناخت و آگاهی کافی نیست طبق حکم قرآن باید به دیگران هم شناخت بدهیم توصیه به حق بکنیم و استمرار داشته باشد «وَتَواصَوا بِالصَّبرِ» که انشالله نتیجه مطلوب حاصل شود.

منانی با بیان این که انتخابات یکی از رخدادهای مهمی است که هر چهار سال یکبار در کشورما برای ریاست جمهوری پیش می‌آید و غیر این هم انتخاب‌های زیاد دیگری داریم، گفت: اما انتخاب رییس جمهوری به چند دلیل حائز اهمیت است اولا این که ما در این انتخابات عالی‌ترین مقام اجرایی کشور را انتخاب می‌کنیم.

 کارشناس علوم سیاسی در ادامه با بیان این که شاید گفته شود دوم شخص کشور، اظهار داشت: رییس جمهور به لحاظ سیاسی دوم شخص کشور اما عالی‌ترین مقام سیاسی کشور که تمام مسائل اجرایی به جز آن بخش محدودی که در اختیار شخص رهبری است طبق قانون اساسی بقیه آن به عهده آن است، البته آن بخشی هم که در اختیار رهبری است به شکلی تحت نظارت و تاثیرگذاری ریاست جمهوری است.  

حدود 30 اصل قانون اساسی به اختیارات و وظایف و شرایط ریاست جمهوری اختصاص دارد

 وی تصریح کرد: حدود 30 اصل قانون اساسی به اختیارات و وظایف و شرایط ریاست جمهوری مستقیم و غیر مستقیم اختصاص دارد دو اصل آن را که عرض کنم معلوم می‌شود که اکثر قریب به اتفاق مسائل اجرایی کشور دست شخص رئیس جمهور است.

تامین منابع مالی کشور و تامین نیروی انسانی کشور در اختیار شخص رییس جمهور است

این مدرس دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی، افزود: دو موضوع یکی بحث تامین منابع مالی کشور و دیگری تامین نیروی انسانی کشور است، اینها دو بازوی مدیر است، یک مدیر اگر بخواهد یک حرکتی انجام دهد به منابع مادی و انسانی نیاز دارد که این هر دو طبق قانون اساسی جزو وظایف شخص رییس جمهور است.

تامین نیرو و منابع مادی هر سه قوه در اختیار شخص رییس جمهور است

منانی خاطرنشان کرد:  رییس جمهور برای انجام کارهای خود معاونین و مشاورین و کارشناسانی را به استخدام می‌گیرد، اما با توجه به این که کشورمان سبک قوای سه گانه را پذیرفته، تامین نیرو و منابع مادی هر سه قوه  باز زیر دست رییس جمهور و تصمیم‌گیر نهایی آن شخص رییس جمهور است البته فرآیندی دارد که در  مجلس و هیات دولت طی می‌شود.

حتی استخدام نیروهای مسلح با مجوز رییس جمهور است

وی با بیان این که دو منبع دو بازوی اصلی مدیر است و در هر سطحی در کشور دست رییس جمهور است حتی استخدام نیروهای مسلح با مجوز رییس جمهور است، فقط نیروهای مسلح در بکارگیری زیر نظر رهبری هستند ولی تامین نیرو، مجوز نیرو و تامین منابع مالی را رئیس جمهور انجام می‌دهد.   

در تصمیمات کلان کشور شخص رییس جمهور نقش بسیار پررنگی دارد

عضو بسیج اساتید استان اصفهان سپس به وجود 17 شورای عالی در کشور اشاره کرد و گفت: اینها تصمیمات کلان کشور را می‌گیرند که در راس آن شورای عالی امنیت ملی است که تصمیمات کلان راهبردی را می‌گیرد چه در خصوص مسائل سیاسی، چه در خصوص مسائل امنیتی، حتی مسائل اقتصادی وحتی فرهنگی طرح موضوع می شود ممکن است واگذار شود به شوراهای دیگر اما این هم ریاست با رئیس جمهور است با ترکیب خود رییس جمهور و چهار پنج نفر از وزرای مرتبط با موضوع، یعنی کل تعداد 12 نفر حدود شش نفر در اختیار قوه مجریه است.

کارشناس علوم سیاسی، بیان کرد: در مسائل فرهنگی علمی مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی اقتصاد، شورای عالی کار حتی شورای عالی حج و زیارت که یک موضوع دینی است از آن رییس جمهور است پس تمام مسائل اقتصادی فرهنگی و اجتماعی به نحوی از فیلتر رییس جمهور باید بگذرد.

وی ادامه داد: الان می‌خواهیم انتخاب کنیم چهار سال اختیارات کشور را در اختیار کسی بگذاریم که بعنوان مجری قانون بعنوان عامل عالی اجرایی کشور امور جاری را انجام دهد بنابراین این انتخابات به دلیل وسعت اختیارات بسیار مهم است.

منانی سپس با شاره به این که اما نقش افراد در این انتخابات چیست، گفت: افراد به نسبت حقی که دارند باید در سرنوشت خود دخالت داشته باشند همه ما مسوولیم در قبال سرنوشت خودمان، این که آیندمان چگونه رقم می‌خورد این که زندگی خودمان و خانواده‌مان به چه شکلی برای آن تصمیم‌گیری می‌شود.

عضو بسیج اساتید استان اصفهان، اظهار کرد: پس اگر مسوول هستیم، اولا حق ماست که در سرنوشت خودمان شرکت کنیم ثانیا تکلیف‌مان هم هست؛ حالا که حق و تکلیف است پیشنهادم این است که شما عزیزان وقتی یک چنین تصمیم مهمی را می‌خواهید بگیرد با اطلاعات باشد با شناخت باشد.

این کارشناس علوم سیاسی، بیان کرد: تصمیم کلان چهار ساله که تجربه 42 ساله ما نشان می‌دهد که چهارساله نیست هشت ساله است، یعنی معمولا مرحله دوم هم عرفا همان فرد انتخاب می‌شود هر چند قانون نیست (قانونا دو دوره یک نفر می تواند کاندید شود)؛ بنابراین لازم است با شناخت بیشتری ورود کنیم، با این رویکرد که افراد مخاطب بعنوان افراد مرجع هستند، باید شناخت داشته باشیم بهترین منبع برای شناخت قانون است بعنوان شناسنامه کشور بعنوان حقوق اساسی دو واحد دانشگاهی است که حداقل 36 ساعت روی آن بحث می شود که اصول مربوطه در حد دو برگه استخراج شده است.

 وی گفت: این که چه کسی را با چه ویژگی با چه توانمندی و سابقه و پیشینه‌ای انتخاب می‌کنیم این قدم اول است، نکته بعدی این که به هر صورت ما رییس جمهور جمهوری اسلامی می‌خواهیم انتخاب کنیم.

منانی ادامه داد: امام راحل بعنوان بانی نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌فرمایند اگر ما در انتخاب خود افراد مومن و توانمندی را انتخاب کنیم یعنی همان متعهد و متخصص مشکلی در کشورمان پیش نمی‌آید این که می‌بینیم مشکلات هست یا فرد ناتوان است یا به لحاظ توانایی‌های فکری، ذهنی، جسمی دارای مشکل است یا به لحاظ اعتقادی باور ندارد.

 عضو بسیج اساتید استان اصفهان، خاطرنشان کرد: چون بالاخره قانون اساسی هم طبق شرع مقدس است، به همین دلیل یک اصل قانون اساسی "رجال سیاسی دینی" که هم به لحاظ سیاسی باید آدم توانمندی باشد با پیشینه قابل قبول و هم به لحاظ  اعتقادی دینی باید آدم معتقد باشد، برای همین امام (ره) می‌فرمایند اگر چنین کسی را انتخاب کردید مشکلی پیش نمی‌آید اگر مشکلی هم باشد حل می‌شود.

این مدرس دانشگاه گفت: ما در ادوار گذشته فراز و فرودهایی داشتیم افراد مختلفی را انتخاب کردیم  پنج شش نفر را تا حالا انتخاب کردیم دیدیم افرادی که متعهد بودند توانایی‌های جسمی و فکری و اعتقادی داشتند موفق‌تر بودند.

دولت جوان مومن انقلابی برای حل مشکلات مزمن کشور ضرورت دارد

 عضو بسیج اساتید استان اصفهان، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بعنوان دیدبان نظام هم بعنوان کسی که اشرافیت کامل بر همه مسائل داخلی و خارجی دارند هم به لحاظ تجربی 8 سال رئیس جمهور بودند هم به لحاظ نظارت عالی حدود 33 سال است که رهبری انقلاب  را برعهده دارند، قبل ریاست جمهوری هم مناصبی داشتند و کاملا مشرف بر مسائل هستند، امروزه به ما توصیه می‌فرمایند اگر می‌خواهید مشکلات مزمنی که وجود دارد حل شود چاره کار این است که یک دولت جوان مومن انقلابی داشته باشیم.

عدم توجه به مشکلات مزمن ما را دچار خسران بزرگ خواهد کرد

این مدرس دانشگاه با بیان این که سه ویژگی مهم در این فرمایش اشاره شده، ادامه داد: مزمن دردی است که اگر به آن رسیدگی نکنیم دچار خسران بزرگ می‌شویم، که مقام معظم رهبری در توضیح مشکلات مزمن اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، عدالت اجتماعی اشاره کرده‌اند. پیشنهادم این است که عزیزان سخنرانی امسال مقام معظم رهبری مخصوصا سخنرانی نوروزی ایشان را مطالعه نمایند که برای چنین انتخاباتی مهم است.

انتهای پیام/

دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.