سومین جلسه کارگاه آموزشی مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج

asatid
به صورت حضوری و وبیناری برگزار شد:

سومین جلسه کارگاه آموزشی مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج

سومین جلسه کارگاه آموزشی مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج، ویژه مسئولان رسانه، فضای مجازی و ارتباطات سازمان بسیج اساتید سراسر کشور، با ارائه دو درس " مبانی ارتباطات و سواد رسانه‌ای" و " خبرنویسی" برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، کارگاه آموزش مبانی ارتباطات و خبرنویسی روز دوشنبه ۱۳ بهمن ماه 99 باحضور مسئولان رسانه، فضای مجازی و ارتباطات سازمان بسیج اساتید تهران، در سالن شهید شهریاری و به صورت وبیناری با حضور مسئولان رسانه در مراکز استان‌‌ها برگزار شد.

در این جلسه فائزه سادات شاه‌طاهری، کارشناس رسانه و فضای مجازی، در درس مبانی ارتباطات و سواد رسانه، ضمن اشاره به ضرورت شناخت مالکیت رسانه ها به مرور برخی تیترهای صفحات اول روزنامه ها پرداخت. 

سواد رسانه

روزنامه های آرمان ملی، آفتاب، اطلاعات، وطن امروز، ایران، جوان، جمهوری اسلامی، خراسان، دنیای اقتصاد، شرق، کیهان، همشهری، اعتماد ملی و ... در این جلسه بررسی شد.

شاه‌طاهری، همچنین تحلیل خبر را از ضرورت های کار رسانه نامیده و عنوان کرد: مخاطب حرفه ای با سطح سواد رسانه بالا لازم است به تحلیل اخبار بپردازد.

وی افزود: مخاطب حرفه ای علارغم آنکه مواضع سازمان خود را می شناسد، لازم است از مواضع دیگر رسانه ها چه موافق و چه مخالف مطلع بوده و چیدمان رسانه ای را بداند.

این استاد دانشگاه همچنین مالکیت رسانه ها را در تولید محتوای خبری آنها موثر دانسته و سه قدرت اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیک را در خبری که رسانه ها مخابره می کنند موثر دانست. 

شاه طاهری در ادامه به توصیف برخی فنون اقناع و برجسته سازی پرداخت و از آن میان توسل به شوخی و جاذبه ترس را معرفی کرد.

وی در بحث اقناع در خصوص شیوههای تبلیغ سخن گفت و  اسم گذاری یا برچسب زنی، انتقال، تصدیق، تلطیف و تنویر، شیوه مردم ساده، اعتبار و.... را از شیوه های مرسوم تبلیغات عنوان کرده و با ذکر مثال هایی کاربردی آنها را توصیف کرد.
این کارشناس رسانه در پایان سخنان خود هدف سواد رسانه را ایجاد نگاه انتقادی در مخاطب برای مواجهه با اخبار مختلف و ایجاد قدرت تشخیص صحت خبر و همچنین مواضع رسانه بیان کرد.

در ادامه این کارگاه آموزشی و در درس " خبرنویسی" حسن کربلایی حاجی اوغلی، دکترای مدیریت استراتژیک و رسانه و مدیرعامل سابق خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) ، به ارائه نکات کاربردی در خبرنویسی پرداخت.

وی ضمن بیان تعاریف گوناگون از مفهوم "خبر‌" عنوان کرد: خبر گزارشی بی طرفانه، دقیق و در عین حال صحیح و عینی از یک رویداد است.

این استاد دانشگاه، سپس به بیان ارزشهای خبری پرداخته و از هفت ارزش خبری که در روزنامه نگاری معاصر حالت معیار  و مطلوب (استاندارد) دارد ، شامل؛ دربرگیری، شهرت، برخورد، استثنا و شگفتی، بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار، مجاورت و تازگی سخن گفت.

کربلایی در ادامه به معرفی عناصر خبري پرداخت و گفت: هر اندازه كه عناصر خبري كاملتر باشند، خبر از نظر اطلاعاتي كه بايد به مخاطب بدهد، جذابتر خواهد بود. 

گفتنی است؛ کارگاه آموزش "مبانی ارتباطات و سواد رسانه‌ای" و " خبرنویسی" روزهای دوشنبه به صورت حضوری و وبیناری ویژه مسئولان رسانه، فضای مجازی و ارتباطات سازمان بسیج اساتید سراسر کشور در سالن شهید شهریاری این سازمان برگزار می‌شود و در پایان این دوره برای شرکت‌کنندگان گواهی صادر خواهد شد.

انتهای پیام/

قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.