مطالبهگری استاد بسیجی مطالبه عملیاتی شدن راه حلهای عبور از مشکلات است
مطالبهگری استاد بسیجی مطالبه عملیاتی شدن راه حلهای عبور از مشکلات است
دکتر محمدرضا ابنالدین حمیدی در گفتوگو با خبرنگار سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، ضمن تبریک فرارسیدن هفته بسیج در خصوص ارزیابی فعالیتهای 40 ساله بسیج عنوان کرد: معمولا در دنیا NGO ها نقش واسط میان دولتها و مردم را ایفا میکنند. این نقش یک نقش تسهیلگر برای کوچک کردن حجم ماموریت دولتهاست. لذا این نگاه در ایران نیز همانند سایر کشورهای جهان گسترش پیدا کرده است . در این میان بسیج به عنوان یک نهاد مردمی و انقلابی توانسته بخش قابل توجهی از اهداف عمومی شکلگیری NGO ها را تحقق بخشد، مضاف بر این، نقشهای جدیتری در حفظ و توسعه و بسط و صدور انقلاب اسلامی داشته است. شاید اگر سازمانها و نهادهای موجود در کشور ماموریت خود را به خوبی و درستی انجام دهند و ساختارهای اصلی بدرستی ماموریتهای تفویض شده را اجرا کنند، نیازی به وجود NGO هایی مانند انجمن اسلامیها، شوراهای محلی و بسیجهای محلی و ... نباشد. اما در یک بررسی اجمالی می توان دریافت که بسیج در این ۴۰ سال ضمن ایفای نقش های عمومی خود در حفظ و بسط انقلاب اسلامی نقش مثبت داشته است. این پدیده باید تکثیر شده و گسترش یابد اما راه آن از تئوری سازی و نظریه پردازی میگذرد. متاسفانه این مهم هنوز اجرا نشده و صاحبان اندیشه هنوز بسیج را تئوریزه نکردهاند. اگر این نقشها در بسیج با زبان علم تصویر شود و یک نظریه علمی بر آن برازیده شود، در متون علمی و متون درسی ما جا پیدا کند به ماندنی شدن آن کمک خواهد کرد.
وی افزود: در این 40 سال به کمک بسیج تحول در مناسبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در همه اقشار به خوبی عملیاتی کردهایم. امروز ما ۴۰ ساله هستیم و در فرایند خود باقی ماندهایم یعنی یک راه نو را در دنیا باز کرده تجربه میکنیم و این راه جدید راه تمدنی انقلاب اسلامی است. بسیج به فرمان حضرت امام خمینی(ره) برای کمک به جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایجاد شد و هر جا کشور در هر زمینهای دچار مشکلی شد که ساختهای رسمی کشور و دستگاههای رسمی قادر به انجام خوب آن ماموریت نبودند، بسیج شانهاش را زیر این بار قرار داده است.
ابن الدین گفت: در آغاز جنگ تحمیلی ارتش ایران ماموریت حفاظت از سرزمین را به عهده داشت، سپاه نیز ماموریت حفاظت از آرمانها و عقاید انقلاب را عهدهدار بود و بسیج که مولود انقلاب اسلامی است تحت فرماندهی سپاه وارد جنگ شد و بخوبی نشان داد که نقش مردمی در بحرانیترین حالات جنگ نیز می تواند موثر باشد. و البته اگر سپاه و به ویژه بسیج در جنگ حضور نمی یافت، شاید سرنوشت جنگ چیز دیگری رقم می خورد. بسیج همواره در عبور از خاکریز و هجوم به دشمن، فتح سنگرهای دشمن، فتح زمین و امکانات و لجستیک و حتی اندیشه دشمن خط شکن بوده است. اما در هنگام پدافند و زمان نگهداشتن موقعیتهای به دست آمده، دچار بینظمیهایی بوده است. اما ارتش از این منظر سازمانی کلاسیک بود که در نگهداشتن موقعیتهای بدست آمده بسیار موفق عمل میکرد.
قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: بسیج در عمل بینظمیهای خودش را داشته اما این بینظمیها از جنس انقلاب بوده است چرا که تعریف انقلاب یعنی از هم گسیختن نظم و ساختارهای موجود و استقرار نظم جدید. حرکتهای انقلابی و بسیج تا یک جایی بتشکنی و ساختارشکنی است اما از نقطه ای به بعد باید ایجادی باشد. مثل انقلاب "لا اله الا الله". گفتن کلمه"لا اله" به معنی نفی و در هم شکستن بتهاست و در ادامه گام دوم جایگزینی " الله " بعد از نفی الههها است. رهبر معظم انقلاب این گام را در۴۰ سالگی انقلاب مجددا با ادبیات جدیدی مطرح کردند و فرمودند گام دوم انقلاب گام بسوی تمدن نوین اسلامی است. ما در نفی ارزشهای غیرالهی و غیرانقلابی و غیراسلامی و غیردینی در بسیج خوب عمل کردهایم اما در گام دوم تامل بیشتری لازم است. مع الاسف بسیج همیشه از نداشتن سازمان، قاعده، دستورالعمل و روش جاری رنج برده است، اما شکست به معنی رایج آن جایی پیدا نکرده است زیرا افرادی که در بسیج حضور دارند به دلیل داشتن فطرتهای پاک و روحیه آزاد منشی و انقلابی، درک درستی از دشمن و موقعیت خودی، از فاصله ما تا هدف، از لجبازیهای دشمن داشتهاند. این نگاه و این رویکرد فطری در میان بسیجیها سبب شده است تا همیشه آنها به موقع و به جا، عادلانه و با بصیرت در میادین نبرد حاضر باشند.
دکتر ابنالدین حمیدی افزود: شاید نزدیکترین واقعهای که در این خصوص میتوان یادآوری کرد، واقعه ۹ دی است یعنی بعد از تنشهای جدی که ضد انقلاب با برنامهریزی سازمان یافته خود به انتخابات سال ۹۰ وارد کرد علارغم هیجانات و تظاهرات ناشی از القای شبهه تقلب در انتخابات، بسیجی مومن و هوشیار خوب میدانست چه اتفاقی درحال وقوع است، شاید او نمیتوانست این واقعه را بنویسد و یا در باره آن سخنرانی کند و هچنین نمیتوانست برای کسی استدلال کند اما فهمش درست بود و همان شعور، او را در میدان آورد و با حضور فیزیکی و ابراز وفاداری به ولایت و نظام مقدس جمهوری اسلامی توطئه را در نطفه خفه کرد. در دوران پس از جنگ هم دشمنان بصورت برنامه ریزی شده تلاش کردند تا دست انقلابی بسیج را از سازندگی کشور کوتاه کنند زیرا اینجا دیگر جان دادن در کار نبود بلکه شاید درآمد مادی در کنار سازندگی در کار بود. به همین دلیل شاهد بودیم که متاسفانه بعد از جنگ با حکمرانی تکنوکراتها که مشخصا با جریان آقای هاشمی در کشور و قدرتگیری اجرایی آن مرحوم شکل گرفت و دست نیروهای جنگ و بسیجی مخلص از مراکز قدرت کوتاه شد. اما به حول و قوه الهی و با داشتن رهبری حکیم، هوشیار و فقیه، بسیج در میادین اجتماعی بزرگتری همچون بسیج سازندگی و بسیج مردمی در بزنگاه های سیاسی کشور همچون انتخابات برای بسیج مردم و شرکت حداکثری مردم در انتخابات وارد شد. لذا با حمایت و پشتیبانی معظم له از بسیج و باز تعریف آن در شرایط جدید برای دفاع از کشور در همه حوزهها توطئهها خنثی شد.
وی ادامه داد: بسیجی در دوران جنگ نظامی تعریف میشد چون دشمن اصلی ما هجوم نظامی را تحمیل کرده بود، نوع این هجوم بعد از جنگ تغییر کرد و به هجوم نرم و هجوم غیر سخت تبدیل شد. مقام معظم رهبری هوشیارانه و آگاهانه و به موقع تشخیص دادند که بسیجی باید در همه حوزههای دفاع از انقلاب اسلامی از جمله حوزه سیاسی حاضر باشد و ایشان تاکید فرمودند که بسیجی از جریان خاصی حمایت نکند ولی هوشیار و آگاه باشد، در انتخابات مردم را به حضور حداکثری تشویق کند اما فرد خاصی را حمایت نکند. این حضور حداکثری و تشویق مردم به حضور حداکثری همه توطئهها را خنثی کرد.
ابن الدین عنوان کرد: در زمان هجوم اقتصادی دشمن، نهضت خدمات اجتماعی شبیه جهاد سازندگی سابق در بسیج شکل گرفت، وقتی هجوم پیچیدهتر شد، بسیجیان این بار در حوزه علمی به میدان آمدند، بسیج دانشجویی و بسیج اساتید پیش قراولان این حرکت بودهاند. امروز نظام علم در کشور ما نظامی بیمار بر پایه نهضت ترجمه و دنباله رو علم در اختیار لیبرالیسم است. جنبش استادی بسیج اساتید برای شکستن این حصار پوشالی لیبرالیسم و سلطه غلط نگاه لیبرالیستی روی علم، به دنبال پیدا کردن راههای میانبر و کوتاه مدت برای حل مسائل کشور و انقلاب اسلامی پا به عرصه وجود گذاشته و با رویکرد حلالمسائلی برای دور زدن نظام بروکراتیک علم، اساتید بسیجی را با دو ظرفیت ذاتیشان؛ یکی ظرفیت علمی _ پژوهشی و دوم ظرفیت بصیرتی به کار گرفت. در حوزه علمی _ پژوهشی از اساتید خواستهایم بین تحصیلات و نوع تخصص خودشان و مشکلات محیط زندگی نسبتی برقرار کنند و برای حل مشکلاتی که به آن اشراف علمی دارند راهبرد تهیه کرده و راه حل پیدا کرده مطالبهگری کنند. شاید مطالبهگری مردم مثلا برای ساخت بیمارستان و ورزشگاه یا جاده باشد اما مطالبهگری استاد بسیجی مطالبه عملیاتی شدن راه حلهای عبور از مشکلات است. در حوزه بصیرتی نیز از اساتید بسیجی خواستهایم تمامی ساختارهای قدرت در دانشگاه شهر موطن، استان موطن و کشور را رصد کرده و هر جا انحرافی از ارزشهای انقلاب اسلامی و یا از منویات رهبری دیدند به شکل هوشیارانه، آگاهانه، منطقی، عادلانه، به جا و به موقع اعلام موضع کنند و این موضع را به عنوان یک مطالبه مردمی مطرح کنند و از تریبونهای در اختیارشان استفاده کنند. این تریبونها ؛ شامل تریبون کلاس، سخنرانی در مجامع، مساجد، نمازهای جمعه و نیز قلم زدن در روزنامهها، مصاحبه در رادیو و تلویزیون محلی است تا بتوانند در همراهسازی افکار عمومی با این مطالبه موفق شوند. و در نهایت با بکارگیری از این دو ظرفیت علمی و بصیرتی جایگاه مرجعیت اجتماعی خود را تقویت کنند.
قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه بیان کرد: اساتید و معلمان شاید تنها گروه مرجعی هستند که از ابتدای انقلاب تا کنون جایگاه مرجعیتشان آسیب کمتری دیده است. در ابتدای انقلاب علما و روحانیون به عنوان گروههای مرجع به مردم معرفی شدند و مردم پذیرفتند. در دوران دفاع مقدس، رزمندگان به عنوان گروه مرجع شناخته شدند و پس از دوران دفاع مقدس تکنوکراتها و مهندسین گروه مرجع شدند. در دهه اخیر فوتبالیستها و هنرپیشهها و سلبریتیها جای گروههای مرجع را گرفتند اما در این میان تنها گروه مرجعی که جایگاهش آسیب ندیده، اساتید و معلمان هستند. این ظرفیت مرجعیت باید برای حفظ انقلاب اسلامی هزینه شود و راه و روش استفاده از آن هم این است که مطالبات مردمی در حوزه حل مسائل اجتماعی و اقتصادیشان و همین طور مطالبات مردمی از صاحبان قدرت با دست و زبان اساتید مطرح شود. استادان بسیجی اگر هوشیارانه در صحنه باشند، هم نیازهای توسعهای مردم را مطالبهگری میکنند و هم نیازهای سیاسی مردم را مطالبهگری خواهند کرد و جایگاه مرجعیتشان کماکان حفظ خواهد شد. استادی که در این دو حوزه خوب ایفای نقش کند، حتما در بحرانهای اجتماعی و بزنگاههای اجتماعی میتواند نقش مرجعیت خود را ایفا نماید.
وی افزود: امروز در بحران بنزین که پیش آمده اساتید بسیجی بین خانواده خود، فامیل و دانشجویان و اطرافیانشان گروه مرجع هستند، مردم از آنها سوال میکنند که موضوع چیست. استاد هوشیار ما اگر در محیط اجتماعی نقشآفرین پر رنگی باشد، حتما اینجا هم میتواند در نقش مرجعیت به هدایت افکار عمومی بپردازد. بسیج اساتید به عنوان یک قشر از اقشار تخصصی سازمان بسیج، نقش تسهیلگری اجرای ماموریتهای جمهوری اسلامی را برای دولت، نقش مطالبهگرانه و رصد ساختارهای قدرت را به عنوان حوزه سیاسی به نمایندگی از مردم و نقش نظارت اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر مردم بر حکمرانان را در کمک به سازمانهای قضایی کشور ایفا میکند. بسیج اساتید برای کمیسیونهای تخصصی مجلس تعیین راهبرد و راه حل میکند، برای دولت نیز نقش تسهیلگری اجرای ماموریتها را دارد و برای قوه قضاییه در نقش امر به معروف و نهی از منکر مردم و حاکمان کمک کار است.
این استاد بسیجی ادامه داد: اگر این ۴۰ سال گذشته نقش بسیج را با فرض محال حذف کنیم، به جرات میتوان گفت که انقلاب به این میزان توسعه و گسترش نمیرسید. امروز بسیج در عراق ؛ در فاطمیون در حیدریون در حزب الله لبنان و در یمن تکثیر شده است. امروز نقش بسیج به عنوان یک الگوی موفق در جهان در حال گسترش است. کوبا در مبارزات خودشان میلیشیا داشتند، آنها میلیشیا را یک چریک نیمه وقت تعریف میکردند که روزها به زندگی معمولیش میرسید و یک وقتهایی نظامی میشد. اسرائیلیهای غاصب همه افرادشان را سازماندهی کرده بودند که در برنامه خاصی در گردانهای نظامی سازمان یابند. شوروی سابق مردمش را سازماندهی کرده بود تا در شرایط بحران سازمان نظامی بگیرند. اما در عمل هیچ یک از اینها موفقیتشان به اندازه موفقیت بسیج نبود. ما در تجربه به همه دنیا ثابت کردیم که این الگو ، لگوی موفقی است. به جرات میگویم دولت آقای روحانی بدون حضور بسیج عمر طولانی نخواهد داشت. همانطور که دولت آقای احمدی نژاد علارغم اینکه بسیجیها با او مخالف بودند اما همان بسیجیها نگهش داشتند و دولت آقای هاشمی و دولت آقای خاتمی را هم بسیجیها نگه داشتند، یعنی نظارت هوشیارانه به موقع آنها در انحرافات، آنها را نجات داد و جایی هم که قرار بود سقوط کنند زیر بالشان را گرفت. در حقیقت بسیجی منتقدی است که ساختار را حفظ میکند و ساختار شکنی نمیکند و این ظرفیت در کشور روز به روز در حال افزایش است.
وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که بسیج مثل مزرعه بدون حصار است یعنی هر کسی که فقط ایران را دوست دارد میتواند در بسیج باشد حتی اگر انقلاب اسلامی را قبول نداشته باشد. پس میتوان گفت در این تعریف همه مردم بسیجی هستند به جز معاندین. بسیجی در این تعریف میتواند مسیحی یا یهودی و .... باشد. در این تعریف رهبر معظم انقلاب، حتی یک یهودی مومن و علاقهمند به ایران در مجلس نماینده دارد و نماینده او هم بسیجی است، چون دارد برای این کشور کار میکند، پس بقیه یهودیها هم میتوانند این گونه باشند. لذا نقش و کارکرد بسیج پس از انقلاب پیوست غیرقابل انفکاک انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است و تا ظهور حضرت حجت انشاءالله این جمع در صحنه میماند و جزو لشکریان حضرت ایفای نقش می کند.
قائم مقام سازمان بسیج اساتید در خصوص نقش بسیج در اقتصاد مقاومتی نیز بیان کرد: هر گاه مردم نقش واقعی خود را در همه حوزههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی نظامی و امنیتی ایفا کنند، مثل سیل مشکل را خواهند شست و از بین خواهند برد. در حوزه اقتصادی هم باید مردم ورود کنند. اگر اقتصاد را مدیریت منابع محدود برای نیازهای نا محدود تعریف کنیم، یک بخش آن منابع است و یک بخش نیازها. اگر بخش قابل توجه منابع را در دست حاکمان بدانیم آن بخش دیگر که بخش نیاز و مصرف است، در اختیار مردم قرار دارد و مردم بیش از هر کسی میتوانند اقتصاد را هدایت کنند. بعضیها فکر میکنند اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه به خودمان فشار بیاوریم و کم بخوریم، کم بپوشیم . ولیکن اقتصاد مقاومتی یعنی تکیه بر درون و مصرف به جا، به اندازه و بدون اصراف با تکیه بر نیروی انسانی درون کشور و تولید در داخل، به گونه ای که نیازی به بیرون نداشته باشیم.
وی ادامه داد: باید به نیروهای درون تکیه کنیم، وقتی میگوییم درون، با تعریفی که از بسیج گفتم یعنی بسیج وارد صحنه شود، این یعنی در بازارها به عنوان مثال؛ فروشنده بسیجی است و خریدار هم بسیجی است. این کار، کار خیلی سخت و پیچیدهای نیست، ما باید باورهایمان را تغییر دهیم. اگر باورها تغییر کند، اقتصاد مقاومتی شکل خواهد گرفت. تا زمانی که به برندها و مد و دیده شدن در منظر دیگران فکر میکنیم نگاهمان همیشه به بیرون است و نمیتوانیم استقلال اقتصادی داشته باشیم. ما باید از اینها عبور کنیم و این عبور کردن نگرشی است به این معنی که نگرشها باید تغییر کند و البته زوری نیست. باید باورها عوض شود و برای تغییر باورها باید بصیرتمان افزایش یابد و برای افزایش بصیرت باید تلاش کنیم. این کار هم بخشی از وظایف اقشار تخصصی بسیج به خصوص بسیج اساتید است.
افزودن دیدگاه جدید