دست برتر جریان فقاهتی در نزاع 200 سالۀ علم و شبه علم در ایران

asatid-ghadiri

دست برتر جریان فقاهتی در نزاع 200 سالۀ علم و شبه علم در ایران

رییس بسیج اساتید کشور در جمع استادان دانشگاه علم و صنعت گفت؛ شناخت وضعیت علم و شبه علم در کشور به این دلیل اهمیت دارد که در هفت مأموریت اعلامی و مهم بخش پایانی بیانیۀ راهبردی رهبر انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب، "علم و پژوهش" در صدر درخواست‌ها قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید کشور، رییس سازمان بسیج اساتید دانشگاه ‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور در هیئت مذهبی ـ علمی امام محمد باقر علیه‌السلام دانشگاه علم و صنعت گفت: از شبه روشنفکری خام زمانۀ فتحعلی آخوندزاده تا علم گرایی پوزیتیویستی زمانۀ سروش و ملکیان و در دعوای ساختگی "علم و دین" و طرح دروغین دوگانگیِ "تخصص و تعهد" و ادّعای ناشیانۀ مغایرت "مدیریت علمی با مدیریت فقهی"، پیروز نهایی و مولّد واقعی علوم، روش شناسی حکیمانۀ ولایت فقیه بوده است؛

عضو هیأت علمی اندیشۀ سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و رییس بسیج اساتید کشور که در جمع استادان دانشگاه علم و صنعت و خانواده‌های آنها در هیئت مذهبی ـ علمی امام محمد باقر علیه السلام سخن می­‌گفت افزود: شناخت وضعیت علم و شبه علم در کشور به این دلیل اهمیت دارد که در هفت مأموریت اعلامی و مهم بخش پایانی بیانیۀ راهبردی رهبر انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب، "علم و پژوهش" در صدر درخواست‌ها قرار دارد و معظم‌له خواستار انقلاب علمی در کشور است به همین دلیل ما باید در گام نخست، نسبت خود را با نزاع علم و شبه علم در تاریخ 200 سالۀ ایران معلوم کنیم.

رییس سازمان بسیج اساتید گفت: جریان شبه روشنفکری از صدر قاجار تاکنون در قالب‌ها و اَشکال گوناگون کوشید تا دوگانه‌های تصنعی بین علم و دین، بین هویت علمی و هویت اسلامی، بین علم و ارزش، بین تخصص و تعهد و ما بین توسعه و دین، ایجاد و آن را بر سپهر فکری ایرانیان تحمیل کند و در عین حال خود را نمایندۀ علم، تخصص، پیشرفت و توسعه معرفی نموده و جریان مذهبی، اسلامی و فقاهتی را مخالف علم و مخالف پیشرفت ایرانیان نشان دهد؛

وی با ارزیابی وضعیت دوگانه‌های یاد شده در دولت‌های مصدق، بازرگان، بنی صدر، رجایی، موسوی، رفسنجانی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی گفت: بالاخره الان همه چیز رو شده و رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی مدّظله با شناسایی درست و حکیمانۀ محلّ نزاع این صنعت دوگانه‌سازی‌ها و دوگانه نمایی‌ها را با تکاپوهای تئوریک حداقل ده ساله و اقدام‌های عملی خود در پیشگامی و پیش برندگی علم و فناوری در ایران متأخر، دست برتر جریان فقاهتِ حکیمانه را در معرض انظار و افکار عمومی اثبات نمود،

زارعی افزود؛ با توجه به عنصر افزوده شدۀ "کارآمدی" به نظریات مردم سالارانه، اکنون یکی از مهم‌ترین ارکان نظریۀ مردم سالاری دینی، مفروض «العِلمُ سُلطانٌ» است؛ پیش فرضی که در ده سال اخیر با روش شناسی ولایت فقیه در اجزای مختلف حکمرانی کشور از سوی آیت‌الله خامنه‌ای مدّظله تعقیب و تبیین و در مراحلی اجراء و یا از دولت‌های ادوار مطالبه شد؛ مراحلی که جریان شبه روشنفکر و مدعیان علم، مدعیان تخصص، فن و مهارت در اردوگاه تکنوکرات های لیبرال از غایبان بزرگ این نهضت به شمار می‌آیند، زیرا دانشگاهیان متدین و دغدغه مند در پرتو مدل پیش برندگی در متدولوژی منتهی به مرجعیت علمی و اقتدار علمیِ مورد نظرِ فقاهتِ حکیمانه، دوبال این پیشرفت علمی بودند؛ این در حالی است که با توجه به دوگانه‌سازی‌های وارداتی شبه روشنفکری ایران، جریان فقاهتی باید از موانع انتشار خُلق علمی، تولیدات علمی و جنبش نرم افزاری باشد امّا نزاع کاملاً برعکس شد و همه می دانند طراح نقشۀ جامع علمی کشور، طراح کرسی های نظریه پردازی، طراح بنیاد نخبگان و حامی اجرایی پژوهشگاه‌هایی نظیر رویان، مُبلّغ دست یابی به سلول‌های بنیادین و کشف دانشمندانی نظیر مرحوم آشتیانی و یا مؤسس معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین صاحب ایدۀ ضرورت عبور از خام فروشی نفت و دیگر منابع و ذخایر ایرانیان، دستگاه روشی ولایت فقیه بوده امّا در عوض، مسدود کنندگان راه دانش‌های بنیادین و تن دادن به خود تحریمی‌های علمی ـ پژوهشی و پلمپ نمودن برخی پژوهشگاه‌ها و عاملیت بتن‌ریزی کردن در بعضی از مراکز پژوهشی، جریاناتی همانند تکنوکرات‌های لیبرال هستند که تبارشان به میرزا فتحعلی آخوندزاده‌ها، سروش‌ها و مدعیان توسعه‌گرایی در ایران می‌رسد و این پارادوکسِ قرن در ایران به حساب آمده و جریان شبه روشنفکری را به کُما برده است؛

گفتنی است در آغاز جلسۀ هیئت امام محمد باقر علیه السلام دانشگاه علم و صنعت که با حضور استادان و خانواده‌های آنها برگزار شد پس از اقامه نماز جماعت و قرائت دعای کمیل، دکتر محمد سلیمانی مدیر کانون استادی امام محمد باقر علیه السلام بر ضرورت تبیین بیانیۀ راهبردی رهبر فرزانه انقلاب با عنوان گام دوم انقلاب تأکید و حمایت قاطع استادان دانشگاه علم و صنعت ایران را از این بیانیه اعلام کرد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.