مصلحت اندیشی مدیران با روحیه توکل منافات دارد

asatid
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) :

مصلحت اندیشی مدیران با روحیه توکل منافات دارد


معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در نشست تخصصی «ویژگی‌های مدیریتی سردار سلیمانی و بایدها و نبایدهای مدیران انقلابی»، گفت: مصلحت اندیشی مدیران با روحیه توکل منافات دارد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، محمدعلی قیصریان معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در نشست تخصصی «ویژگی‌های مدیریتی سردار سلیمانی و بایدها و نبایدهای مدیران انقلابی» که به همت بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت آباد با همکاری بسیج اداری این دانشگاه، برگزار شد، گفت: مصلحت اندیشی مدیران با روحیه توکل منافات دارد.

حجت الاسلام قیصریان با تاکید بر این که هرگاه یک نفر در مقامی قرار می‌گیرده و پستی داده می‌شود باید این وظیفه را به نحو اتم و اکمل انجام دهد که اگر غیر این بود اساسا می‌شود اکل مال به باطل، گفت: برای بعضی مدیران صرفا اداره مجموعه خودشان کفایت می‌کند این کار حداقلی است، در حالی که تکلیف خیلی از این بیشتر است.

وی در ادامه با اشاره به این که در جامعه مخاطب، دانشجو امانتی در دست ما است، عنوان کرد: کسانی که وقت کمتری می‌گذارند و تفکر انقلابی نیست رزقی هم که به این واسطه وارد منزل خود می‌کنند به نظر یک مقدار مشکل ساز است و برکتی ندارد باید حرکت کنیم به سمت مدیریت جهادی و انقلابی.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، گفت: ملاک انقلابی بودن یا تفکر جهادی داشتن به رفتار و منش و عملکرد شخص برمی‌گردد.

 قیصریان افزود: نکته‌ای که سردار سلیمانی متمایز شد شاید برگردد به زمانی که ایشان مسئول سپاه قدس شد نقل شده که تقریبا سردار سلیمانی از همان اوایل کار ارتباط عمیقی با مقام معظم رهبری داشتند این ارتباط به روحیه جهادی و انقلابی کمک کرد وجه استثنایی بود که سردار داشتند به تعبیری دست پروده و به نوعی همراه و شاگرد و مرید رهبری بودند و شاید این به سردار خیلی کمک کرد که بتوانند فعالیت و حرکت خود را خیلی جهادی و انقلابی پیش ببرند.

وی با اشاره به مولفه‌های مدنظر مقام معظم رهبری در بحث مدیر انقلابی و جهادی گفت: برای مدیر جهادی یکی از پارامترها فعال و پرتحرک بودن و پرانگیزه و پرنشاط کار را پیش بردن است و اینکه خستگی معنا ندارد.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، گفت: مقام معظم رهبری در سال 96 فرمودند هر جا مدیریت انقلابی فعال و پرتحرک داشتیم کار پیش رفته است باید مدیران انشاالله پرانگیزه‌تر و کارآمدتر باشند ئ تلاش بیشتری انجام دهند فرمودند؛ به طور قطع عرض می‌کنم که اگر مدیریت در بخش‌های مختلف کشور متدین و انقلابی و کارآمد باشد همه مشکلات ما حل خواهد شد و مشکل غیر قابل حلی در کشور نداریم. همچنین ایشان فرمودند مدیر انقلابی خیلی متدین و پرانگیزه است و بن بست نداریم.

وی با بیان این که در سال‌های اخیر یک روحیه‌ای ایجاد شد برای برخی مدیران که تصور از مدیریت میز و دفتر و مسئول دفتری بود و اصلا این حرکت و جنب و جوش در مدیران نبود، گفت: رهبر فرزانه انقلاب می‌فرمایند باید تحرک ببخشیم و برای بخش‌هایی که به تولید ارتباط پیدا می‌کند مدیریت های کارآمد، بانشاط، علاقمند و پرانگیزه قوی باشد.

 وی با اشاره به این که در مدیریت انقلابی خمودی و تنبلی و سستی معنا ندارد، ادامه داد: مولفه سوم آنست که کار را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کنند یکی از مشکلات پیگیری نکردن است. ما در کشور بخش‌نامه زیاد داریم. اما خیلی از منابع کشور به دلیل عدم پیگیری فرسوده می‌شود کارهایی شروع و وسط آن رها می‌شود و ادامه پیدا نمی کند شاید موانع زیاد است و بروکراسی ما دیر به نتیجه می‌رسیم اما مدیر با پیگیری کند.

 قیصریان گفت: یکی دیگر از پارامترها که فرمودند باید خیلی تامل شود اعتماد به نفس و اعتماد به کمک الهی است و لذا این می‌تواند خیلی محوری باشد. عامل مهم مدیریت جهادی عبارتند از خودباوری و اعتماد به نفس و اعتماد به کمک الهی در همه کارها توکل به خدا و استمداد از کمک الهی و توکل به خدا خیلی مهم است.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، در ادامه با بیان این که اوایل امسال و با ابلاغ ریاست دانشگاه آزاد اسلامی دبیرخانه مهدویت در اصفهان ایجاد شد، گفت: با توکل و  کمک الهی و امام زمان (عج) مشغول کار شدیم و در کمتر از شش ماه پیشرفت بسیار خوبی حاصل شده است بطوری که حدود 500 موضوع در رسته مهدویت آماده و ارسال شد تهران، که فراتر از توان ما بوده و این نیست جز استمداد از اهل بیت و توکل به خدا.

مصلحت اندیشی مدیران با روحیه توکل منافات دارد

وی اظهار کرد: خیلی از مدیران خیلی مصلحت اندیش شده‌اند. یک کاری وقتی بخواهند انجام دهند خیلی با اکراه انجام می‌دهند، نگران پست و مقام هستند این کاملا با روحیه توکل منافات دارد.

قیصریان گفت: اگر مدیری به این نکته رسید که کاری درست است حتما باید اقدام کند. خیلی از مصلحت اندیشی‌ها است که الان دارد کشور ما را زمین می‌زند و به نظرم می‌رسد اگر مدیران ما روحیه توکل را درخودشان افزایش دهند این مصلحت اندیشی ها کنار می‌رود.

وی تصریح کرد: در تعابیر اهل بیت علیه السلام وقتی توکل را معنا می‌کنند تعبیر قشنگی دارد معصوم می‌فرماید این که انسان علم داشته باشد که مخلوقین مستقل از خدا نه می‌توانند به آدم ضرری برسانند نه نفعی یا چیزی را به انسان منع کنند یا چیزی را به انسان اعطا کنند این می‌شود معنای توکل اگر علم پیدا کردیم که همه چیز دست خداست در خیلی از امور دچار مشکل نخواهیم شد.

مدیر انقلابی توکلش به خدا صددرصدی است

قیصریان ادامه داد: مصلحت اندیشی تفکری کاملا اشتباه و مخالف روحیه جهادی و انقلابی است مدیر انقلابی توکلش به خدا صددرصدی است چشم اندازش در امور صرفا خداوند است و می‌داند اگر اتفاقی قرار است بیفتد باید خداوند پای آن را امضا کند این را باید خیلی در عرصه‌های مدیریتی مرور کنیم.

تفکر جهادی باید مبتنی با علم و درایت هم باید باشد

وی با اشاره به صفات خداوند در دعای جوشن کبیر، گفت: مدیر انقلابی نگاهش به سمت خداوند است ولی یک نکته مهم این است که کار جهادی کاری که بر مبنای توکل است نه به این معناست که مبتنی بر علم و درایت کار کارشناسی نباشد تفکر جهادی باید مبتنی با علم و درایت هم باید باشد زیر بنای عاقلانه داشته باشد، کار جهادی کار عالمانه است.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، عنوان کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند که اگر  مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش و مبتنی بر علم و درایت باشد مشکلات کشور در شرایط کنونی و فشارهای خباثت آور قدرتهای جهانی و در شرایط دیگر قابل حل است.

قیصریان ادامه داد:  جای دیگر می‌فرمایند یک شاخصه مهم در مسئله حکومت و کشور مسئله حکمت و خردگرایی در کارهاست کار کارشناسی مطالعه درست و ملاحظه جوانب و آثار و تبعات یک اقدام باید مد نظر باشد و حتی می‌فرمایند یک اظهار نظر برای کسی که دارای جایگاهی است تاثیرات سوئی می‌تواند بگذارد که اگر اینها را بخواهد بر طرف کند مبالغ بسیاری دارد.

مدیر انقلابی باید از کار احساسی و غیر کارشناسی به جد پرهیز کند

وی با بیان این که کارهای زیادی شده اما باید دید چقدر عالمانه بوده مطالعه شده، اظهار کرد: مدیر انقلابی باید از کار احساسی و غیر کارشنانه به جد پرهیز کند یکی از چالشها بخصوص در عرصه کار فرهنگی و حتی اقتصادی کار احساسی است.  

حجت الاسلام قیصریان با بیان این که مقام معظم رهبری فرمودند از جمله شقوق خردگرایی و حکمت در مدیریت‌ها استفاده از ظرفیت بالای کارشناسی است، ادامه داد: به اعتقاد من در کنار هر مدیر انقلابی و جهادی موفق یک تیم کارشناسی قوی لازم است. 

یکی از بایسته‌ها و بایدهای مدیر انقلابی استفاده از ظرفیت خیلی مهم و اساسی کارشناسی است

 وی در ادامه با اشاره به این که رهبر فرزانه انقلاب در جای دیگر می‌فرمایند در مسائل کشور که خوشبختانه در زمینه کارشناسی که امروز  ظرفیت خیلی خوبی در کشور داریم انصافا انسان نگاه می کند در بخش‌های مختلف ظرفیت کارشناسی کشور بالاست ولی خیلی از این نیروهای کارشناس ما مطل مانده است، بیان کرد: به تعبیری کمتر سراغ کارشناسی رفته‌ایم و به اعتقاده من یکی از بایسته‌ها و بایدهای مدیر انقلابی استفاده از همین ظرفیت خیلی مهم و اساسی است.

قیصریان، با اشاره به این که ایشان در خصوص بایدهای مدیر انقلابی فرمودند صداقت و مسئولت پذیری نسبت به مردم و  نظام اسلامی و متعهد بودن است، برای انجام کار کفایت کار داشته باشند، مردم دار و دلسوز باشد، افزود: بخصوص جامعه مخاطب دانشجو خیلی مهم است باید دلسوزانه و مردم دارانه برخورد کنیم خودمان را جای آنها بگذاریم.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، عنوان کرد: در خصوص نبایدهای مدیریت هم طبق فرمایش مقام معظم رهبری از نبایدهای مدیر انقلابی این است که یک نفری ضعیف و بی حال و ناامید باشد. اگر یک مدیر در منصبی قرار گرفت که خودش امید نداشت آدم ضعیفی بود مجموعه را هم به سمت خود پیش می برد.

وی با بیان این که نکته دیگر این که می‌فرمایند سرگرم اختلاف داخل کشور نشود، افزود: همه جا اختلاف هست مهم است که درگیر این اختلاف‌ها نشویم ضمن این که به تجربه خیلی از این اختلافات اصلی نیست سطحی است و به نوعی این است که سرگرم شویم و غفلت پیدا کنیم نسبت به ماموریت اصلی. مدیر باید عالمانه از کنار این اختلافات بگذرد مدیریت کند زمان خودش را و بیشتر توجه و تمرکزش به کار خودش باشد.

قیصریان گفت: یکی از پارامترهای مدیر انقلابی دارای انگیزه ای جز خدمت نباشد یا به دنبال جمع ثروت برای خودش نباشد و نکته آخر این که در دستگاه تحت مدیریتش فساد نفوذ نکند چون متاسفانه وقتی فساد رخ داد می‌تواند کشور را به پرتگاه ببرد، لذا یک مدیر مجموعه تحت امر را مدیریت و مجموعه پاکیزه و اخلاقی و بدور از فساد ایجاد کند ضمن این که معمولا ریشه فسادها بیشتر به مدیران برمی‌گردد.

 انتهای پیام/

 

نویسنده: دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج اصفهان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.