ارتش منظم دیپلماسی کشور در مدار تحول اقتصادی

asatid
یادداشت روز؛

ارتش منظم دیپلماسی کشور در مدار تحول اقتصادی

تعبیر ارتش منظم دیپلماسی برای وزارت خارجه یعنی این حوزه، حوزه جنگ و پنجه در پنجه انداختن با دشمنان نظام در پروژه جنگ نرم می‌باشد، یعنی دیپلماسی عین میدان است و نباید با میدان غیریت سازی کند! یعنی در میدان جنگ در مصاف با گرگ درنده نباید به دشمن لبخند زد

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، ابوالحسن سلطانی‌زاده تحلیل‌گر مسائل سیاسی در یادداشتی بر لزوم تقویت جنبه اقتصادی در عرصه دیپلماسی تاکید کرده است.

در متن این یادداشت آمده است:

"سیاست خارجی خیلی مهم است در مسائل کشور خیلی تاثیرگذار است باید تحرک ما در عرصه دیپلماسی افزایش پیدا کند و مضاعف شود بایستی در دیپلماسی جنبه اقتصادی تقویت شود".

 آن چه خواندید  بخش‌هایی از سخنان بسیار مهم و راهبردی مقام معظم رهبری در اولین دیدار رئیس جمهور و کابینه سیزدهم با ایشان در تاریخ  6/6/1400 بود. حکیم دوراندیش انقلاب در این نشست به نکات ارزنده‌ای به عنوان اولویت‌ها و ضرورت‌های دولت سیزدهم در شرایط فعلی پرداختند که ما در این مقاله به یکی از اشارت‌های ایشان در باب اهمیت سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی در مقطع موجود می‌پردازیم.

 رهبر معظم انقلاب پیشتر درخصوص اهمیت کار وزارت خارجه با بکارگیری واژه جدیدی از دستگاه دیپلماسی کشورمان به "ارتش منظم دیپلماسی" کشور یاد کرده و فرموده بودند:" در مسئله سیاست خارجی دستگاه‌های دیگری هم موثرند اما وزارت خارجه به عنوان یک سازمان موظف و ارتش منظم، مسئولیت اصلی را بر عهده دارد".  حقیقت آن است که امروز وزارت خارجه دولت سیزدهم با ضرورت تحولی متفاوت و متمایز از دولت قبل و با هدف تحول آفرینی در روابط خارجی و فعالیت خود را آغاز کرده است مطالبه تحول و تحقق ارتش منظم دیپلماسی و تقویت رویکرد دیپلماسی اقتصادی آن چنان که در فرمایشات رهبری انقلاب بیان شده می‌تواند دال مرکزی و گفتمان قالب دستگاه دیپلماسی کشورمان در ارائه پاسخی معتبر به نیاز اصلی امروز جامعه یعنی رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی باشد.

 تعبیر ارتش منظم دیپلماسی برای وزارت خارجه یعنی این حوزه، حوزه جنگ و پنجه در پنجه انداختن با دشمنان نظام در پروژه جنگ نرم می‌باشد، یعنی دیپلماسی عین میدان است و نباید با میدان غیریت سازی کند! یعنی در میدان جنگ در مصاف با گرگ درنده نباید به دشمن لبخند زد نباید به آنها اعتماد کرد، یعنی اگر نرمش هم لازم است باید از موضع اقتدار و قدرت باشد، یعنی اصل در میدان دیپلماسی، جنگیدن با اصول و قواعد منظم است که این جنگیدن الزاماتی دارد و یکی از الزامات مهم آن نفی سازش و مقابله با زیاده خواهی رقیب است، یعنی اگر تعاملی لازم است باید هوشمندانه، مقتدرانه و تامین کننده منافع و امنیت ملی کشور باشد.

وظیفه  اصلی یک ارتش منظم رصد و دیده‌بانی و اشراف به موقعیت‌ها و مواضع حساس و مجهز شدن به انواع آمادگی‌ها برای ورود به هنگام و به موقع در تحولات اقتضایی میدانی است و از همین رو تشبیه این دستگاه به ارتش منظم توسط رهبر فرزانه انقلاب تشبیهی دقیق و حکیمانه برای تحول آفرینی و برون رفت سیاست خارجی از راه‌های بی حاصل طی شده و ورود به عرصه‌های کارآمد و اثربخش می‌باشد زیرا امروز اعتماد ملی در اثر اعتماد خوش بینانه به بیگانگان در برجام آسیب‌دیده و می بایستی با عبرت آموزی از رویکرد بدون  فرجام به برجام به دنبال رویکردی جدید برای بازسازی اعتماد ملی و تغییر ریل دستگاه دیپلماسی برای تحول آفرینی بود تا مجدداً کشور در چرخه مذاکرات بی‌حاصل و شرطی شدن اقتصاد و معطل ماندن و قفل شدن اقتصاد نیفتد بلکه با خروج از این وضعیت و تغییر نگاه و راهبرد در دیپلماسی با  نظم و انتظام لازم، پنجره‌های جدیدی را در عرصه دیپلماسی گشود. فقدان تحرک شایسته و لازم در دیپلماسی اقتصادی حلقه مفقوده سال های اخیر  وزارت خارجه کشورمان بوده که باید با تقویت سازه های داخلی و مقاوم‌سازی از درون در عرصه اقتصادی و میدانی شدن دستگاه دیپلماسی عبور سرافرازانه از گذرگاه های صعب العبور را خط مشی این دوره قرار داد و لحظه‌ای از کید و مکر دشمن نقاب به چهره زده و دستکش مخملی در دست چدنی کرده غافل نشد چرا که امیر مومنان علی علیه السلام در نامه ۵۳ نهج البلاغه به مالک اشتر می فرماید:" ان العدو ربما قارب لیتغفل فخد بالحزم" یعنی  گاهی دشمن به تو نزدیک می شود تا غافلگیر کند پس دوراندیش باش.

 ناگفته پیداست که حزم و دور اندیشی صفاتی برجسته برای کلیت جامعه اسلامی و بالاخص دستگاه‌های کارگزاری نظام می‌باشد که به کارگیری درست و دقیق و هوشمندانه آن می‌تواند از قرارگرفتن کشور در تله و نیرنگ دشمن در امان ماند.

در پایان به فهرست، ویژگی های ارتش منظم دیپلماسی کشور را می‌توان در محورهای ذیل بر شمرد:

1- برخوردار از قدرت تحول آفرینی

2- ورود عالمانه و شجاعانه به عرضه دیپلماسی اقتصادی به عنوان پاسخی معتبر برای رفع مشکلات اقتصادی کشور

 3- جدی گرفتن دشمنی دشمن در هر شرایطی

4-  صحنه جنگ نرم دانستن میدان دیپلماسی

5- پرهیز از غیریت سازی با میدان و هم افزا و مکمل دانستن میدان و دیپلماسی باهم

6-  ابزاری دانستن مذاکره و تعامل برای پیروزی در نرمش قهرمانانه

7-  سرلوحه کار قرار دادن سه اصل عزت حکمت مصلحت در تمامی مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی

 8-  تقویت رویکرد نگاه به شرق و به ویژه با همسایگان

 9-  عبرت دانستن برجام بی فرجام و تغییر شکلی و محتوایی برای تداوم مذاکرات

 10-  بی اعتمادی مطلق به آمریکا و غرب برای برون رفت کشور از مشکلات

 11-  دیده‌بانی و اشراف دقیق از صحنه و ثبت هرگونه تحرکات ایذایی دشمن در دیپلماسی

12-  تعیین و به کارگماری سفرای جدید در تراز بیانیه گام دوم انقلاب در اقصی نقاط جهان

13-  ورود به هنگام و به موقع و اثربخش در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی

14-  حزم و دوراندیشی در مواجهه با مکر و نیرنگ جنتلمن های پشت میز نشین گوانتانامو

 15-  فصل الخطاب دانستن نقطه نظرات مقام معظم رهبری و رعایت خطوط قرمز تعیین شده نظام

 

ابوالحسن سلطانی زاده

 

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.