شجاعت شهید صارمی در مزار شریف دلیل بر روز خبرنگار

asatid
یادداشت روز؛

شجاعت شهید صارمی در مزار شریف دلیل بر روز خبرنگار

شجاعت و ایثارگری شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در مزار شریف موجب شد که روز شهادت او با تصویب شورای فرهنگ عمومی «روز خبرنگار» نام گیرد و در تاریخ رسانه جاودانه شود.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، در یادداشت خبرنگار حوزه ایثار وشهادت ایرنا در رابطه با روز خبرنگار آمده است:

سال ۱۳۷۵ شهید محمود صارمی از خبرنگاران خدوم و صدیق خبرگزاری جمهوری اسلامی که به ‌عنوان نماینده خبرگزاری در دفتر این بنگاه خبری در شهر مزارشریف کشور افغانستان مشغول فعالیت بود که با حمله گروهک تروریستی طالبان شربت شهادت را نوشید و شورای فرهنگ عمومی ۱۷ مردادماه را از سال ۱۳۷۶ (یک سال بعد از شهادت محمود صارمی) به یاد این شهید بزرگوار روز خبرنگار نامید.

شهادت زیباترین واژه‌ایست که بهشت را بهشت می‌کند و شهید با انتخاب مسیری الهی سبکبار کوله بار رستگاری خویش را پیش می‌برد چرا که روح بزرگش در قفس دنیا نمی‌گنجد و غم ها و رنجهای دنیا را بردوش می‌کشد که انسانیت تا انتهای تاریخ زنده و قامتش در زیر رنج‌ها و غم ها خمیده می‌شود تا فردای موعود راست قامتان جاودانه باشند

شهدا چنان راهشان را زیبا می‌پیمایند که خدا هم عاشق آنها می‌شود چنان جان می‌سپارند که خدا خودش خون بهایشان می‌شود. در این میان شهدای خبرنگار که برای ثبت لحظات تقابل حق و باطل، برای ثبت لحظات ناب ایثار و گذشت هابیلیان در مقابل زورگویی قابیل صفتان سینه خود سپر تیربلا قرار دادند جایگاه ویژه‌ای دارند. همان‌ها که مصداق بارز آیه شریفه«إِنَّ اللَّهَ اشتَریٰ مِنَ المُؤمِنینَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ ۚ یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَّهِ فَیَقتُلونَ وَیُقتَلونَ ۖ وَعدًا عَلَیهِ حَقًّا فِی التَّوراةِ وَالإِنجیلِ وَالقُرآنِ ۚ وَمَن أَوفیٰ بِعَهدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاستَبشِروا بِبَیعِکُمُ الَّذی بایَعتُم بِهِ ۚ وَذٰلِکَ هُوَ الفَوزُ العَظیمُ» هستند.

خداوند از مؤمنان، جان‌ها و اموالشان را خریداری کرده، که بهشت برای آنان باشد. در راه خدا پیکار می‌کنند. می‌کشند و کشته می‌شوند. این وعده حقی است بر او، که در تورات و انجیل و قرآن ذکر فرموده است و چه کسی از خدا به عهدش وفادارتر است. اکنون بشارت باد بر شما، به داد و ستدی که با خدا کرده‌اید؛ و این است آن پیروزی بزرگ!آری پاداش الهی در برابر مجاهدت خدا بهشت است.

شهید محمود صارمی ۷ خرداد ماه ۱۳۴۷ در روستای چهاربره از توابع شهرستان بروجرد در استان لرستان و در خانواده‌ای متدین دیده به جهان گشود. در سال ۱۳۶۴ در رشته جغرافیای دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی پذیرفته شد. پس از گذراندن چند ترم راهی جبهه شد و به مدت ۱۷ ماه به مبارزه با دشمنان بعثی پرداخت. وی پس از اتمام تحصیلات در سال ۱۳۷۰ همکاری خود را با سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی آغاز کرد و در ۱۹ فروردین ماه ۱۳۷۱ به استخدام ایرنا درآمد. شهید صارمی در سال ۱۳۷۱ همزمان با ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، ازدواج کرد و در سال ۱۳۷۵ به عنوان مسئول دفتر ایرنا در شهر مزار شریف افعانستان منصوب شد.

وی پس از دو سال تلاش در امر خبر رسانی رویدادهای افغانستان در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ همراه با دیپلمات‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران به دست نیروهای طالبان به اسارت گرفته شد و در نهایت مظلومیت در مزار شریف افغانستان به شهادت رسید.

آخرین خبر شهید صارمی

«مزار شریف» سقوط کرد. هفدهم مردادماه ۱۳۷۷، این‌جا محل کنسولگری ایران در «مزار شریف» است، من «محمود صارمی» خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد «مزار شریف» شدند.

خبر فوری، فوری. «مزار شریف» به دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می‌شوند به من بگویید که چه وظیفه‌ای  دارم»

شهدای ایرنا 

همچنین در تاریخ دهه نخست انقلاب شکوهمند اسلامی به‌ویژه در سال‌های حماسه‌سازی هشت سال دفاع مقدس، خبرگزاری جمهوری اسلامی با اهدای شهدایی در مسیر خبررسانی در جبهه‌های حق علیه باطل و از آن تاریخ تا به امروز با اهدای شهدای دیگر به نظام و آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران توانسته رسالت اندیشه‌ورزی و همراهی با نبض جریان‌های خبری را با خود به دوش بکشد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در مدت ۸۷ سال فعالیت مستمر و جریان سازش به ویژه در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، شهدای متعددی را در راستای رسالت خطیر اطلاع‌رسانی تقدیم کشور کرده است.

شهید جاویدالاثر کاظم اخوان ؛‌ لبنان آخرین مامویت 

جاوید الاثر کاظم اخوان‌علاف اول شهریور ماه ۱۳۳۸ در خانواده ای مذهبی در یکی از محلات قدیمی شهر مقدس مشهد به نام دو بند علیخان روبروی حرم مطهر در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش به پایان رساند و موفق به اخذ دو دیپلم طبیعی و ریاضی آن زمان شد.

شانزدهم خرداد ۱۳۶۱ رژیم صهیونیستی دست به حمله گسترده علیه لبنان زد و بیروت را به محاصره درآورد. چند روز بعد در تیر ماه ۱۳۶۱ یک هیئت دیپلماتیک برای بررسی راه های ارائه کمک های انسان دوستانه عازم بیروت شد. اخوان، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز داوطلبانه برای عکاسی و ثبت لحظه‌های مقاومت مردم فلسطین و لبنان به بیروت اعزام شد که در این ماموریت و در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۱ در ایستگاه بازرسی (بره‌بار) بین طرابلس و بیروت همراه گروهی از دیپلمات های ایرانی ربوده شد.
شهید داریوش گودرزی کیا،‌عاشورا آخرین عملیات

شهید داریوش گودرزی‌کیا ۲۵ بهمن ماه ۱۳۲۲ در روستای اناج از توابع شهرستان اراک در خانواده‌ای محروم دیده به جهان گشود. شهید گودرزی‌کیا اول مهرماه سال ۱۳۵۵ در خبرگزاری جمهوری اسلامی که در آن زمان خبرگزاری پارس نام داشت استخدام شد و همزمان به ادامه تحصیل پرداخت.با شروع جنگ تحمیلی از نخستین داوطلبان اعزام به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود که پس از حضور در خطوط مقدم جبهه به ثبت رویدادهای مهم جنگ تحمیلی پرداخت.

شهید گودرزی‌کیا در عملیات‌های مختلف مانند فتح المبین، رمضان، محرم، والفجر و خیبر شرکت داشت تا اینکه با شرکت در عملیات عاشورا در منطقه میمک مورد اصابت تیر لشگر بعث قرار گرفت و سرانجام روز ۲۹ مهرماه ۱۳۶۳ پس از سال‌ها تلاش دلسوزانه و دلاورانه در عرصه‌های مختلف خبری و ثبت جانفشانی های رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید حسین ضامن ،‌ والفجر 8 بسوی معبود 

شهید حسین ضامن ۳ بهمن  ۱۳۳۹در شهر زاهدان چشم به جهان گشود. وی با آغاز فعالیت های انقلابی در اکثر محافل و مجالس مذهبی به ویژه در راهپیمایی‌ها و تظاهراتی که علیه رژیم پهلوی برگزار می‌شد حضوری فعال داشت.

این شهید والامقام در منطقه فاو و به هنگام تبادل آتش بین نیروهای ایران و عراق در عملیات والفجر ۸ از ناحیه سر مورد اصابت ترکش قرار گرفت و روز ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۵ دعوت حق را لبیک گفت و به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

شهید حسین فرهادی ،‌اصابت ترکش 

شهید حسین فرهادی کوهپائی ۲۰ آبانماه ۱۳۳۱ در خانواده ای متدین در شهر تهران دیده به جهان گشود. تحصیلات خود را همزمان با خدمت در نیروی هوایی ارتش در رشته ادبیات به پایان رساند. شهید فرهادی کوهپائی ۱۰ شهریورماه ۱۳۵۹ همکاری خود را با ایرنا آغاز کرد و با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، عازم جبهه های جنگ در کردستان شد.

او با عشق و شوری وصف ناپذیر انجام وظیفه می‌کرد و پس از مدتی برای راه‌اندازی دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی به ایلام اعزام شد. وی پس از دو ماه حضور دلاورانه و ایثارگرانه در منطقه، هنگامی که همراه هم‌رزمان خود در حال خنثی کردن تله انفجاری دشمن بود، مورد اصابت ترکش قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.

شهید علی نبی پور،عملیات رمضان آخرین پرواز 

شهید علی نبی‌پور انگجی ۱۲ دی ماه ۱۳۳۹ در شهر تبریز و در خانواده‌ای متدین دیده به جهان گشود. او در سال ۱۳۵۹ حرفه خبرنگاری را در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی آغاز کرد و در انجام این وظیفه خطیر از هیچ تلاش و کوششی دریغ نورزید.

این خبرنگار خدوم پیش از شهادت، سرپرستی دفتر ایرنا در یاسوج را برعهده داشت. وی روز ۷ مرداد ۱۳۶۱ در عملیات رمضان ‌در جنوب شلمچه مورد اصابت تیر دژخیمان بعثی قرار گرفت و به مقام رفیع شهادت نایل شد.

شهید مسعود مشایخی،‌ ماموریت در پاکستان 

شهید مسعود مشایخی اول شهریورماه  ۱۳۳۷در شهرستان اراک متولد شد. وی ۲۰ مرداد ماه سال ۱۳۵۹ به عنوان خبرنگار و به صورت قراردادی همکاری خود را با ایرنا آغاز کرد.

این شهید بزرگوار به سبب تعهد، مسئولیت‌پذیری و درک صحیح وظیفه خبرنگاری بارها در جبهه های جنگ تحمیلی حضور یافت.

وی در مهرماه ۱۳۶۳ به عنوان نفر دوم دفتر ایرنا در پاکستان عازم اسلام آباد شد و در سال ۱۳۶۴ هنگامی که برای پوشش خبری سفر رییس جمهور وقت کشورمان به پاکستان، عازم شهر لاهور بود در یک سانحه رانندگی به شهادت رسید.

شهید سپهدارساجدی،‌ شوق پرواز   

شهید سپهدار ساجدی در اول شهریور ماه ۱۳۴۷ در روستای رییس کلا در منطقه سواد کوه استان مازندران دیده به جهان گشود.وی در رشته تاریخ دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی تحصیل کرد. سپس در سال ۱۳۷۱ در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی مشعول به کار شد و در ۲۰ اردیبهشت ۷۲ به استخدام سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در آمد.

۱۵ آذر ماه سال ۱۳۸۴ شهید سپهدار ساجدی برای پوشش خبری رزمایش نیروی دریایی ارتش در منطقه چابهار و دریای عمان عازم این منطقه بود که بر اثر سانحه سقوط هواپیمای C-۱۳۰ حامل خبرنگاران در تهران به فیض شهادت نائل آمد.

شهید مهدی میرافضلی ، عکاسی در آسمان 

شهید سیدمهدی میرافضلی ۲۰شهریور ۱۳۴۷در شهر یزد و در خانواده‌ای متدین دیده به جهان گشود. او همکاری خود را با خبرگزاری جمهوری اسلامی از اول اسفند ماه سال ۱۳۶۸ آغاز کرد.

این خبرنگار– عکاس توانا، متعهد و گشاده‌روی خبرگزاری جمهوری اسلامی فعالیت های ارزشمندی در حوزه‌های گوناگون هنری و فرهنگی داشت.

شهید میرافضلی برای پوشش خبری رزمایش نیروی دریایی ارتش در منطقه چابهار و دریای عمان عازم این منطقه بود که بر اثر سانحه سقوط هواپیمای C-۱۳۰ حامل خبرنگاران در تهران به فیض شهادت نائل آمد.

شهید عباسعلی عظیمی‌زاده ، جانباز شیمیایی 

عباسعلی عظیمی‌زاده خبرنگار بازنشسته و پیشکسوت خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و از جانبازان شیمیایی به کاروان شهدا پیوست.عظیمی زاده پس از طی دوران سخت جانبازی شیمیایی، ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۴ در سن ۵۵ سالگی، با نوشیدن شهد شیرین شهادت، به کاروان شهدا پیوست.

روحشان شاد و یاد و نامشان گرامی باد

۱۷ مرداد ماه در تقویم فرهنگی کشور مزین به نام شغلی ممهور به مُهری شده که با تمام سختی‌ها، مشقات، دشواری‌ها و صد البته شیرینی‌های خاصش در همراهی با اهالی و پیشه‌ورانش که ثمره شیرین فعالیت‌های‌شان با اندیشه‌ورزی، پویایی جامعه و همراهی با کنش‌ها و اتفاقات جهان پیرامون‌مان گره خورده است، تردیدی وجود ندارد کسانی که چنین رسالتی بر دوش آنها قرار دارد جز نام زیبنده خبرنگار نمی‌توانند نام دیگری داشته باشند. ۱۷ مردادماه روز خبرنگار است.

انتهای پیام/

رضا رضایی مجد (خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران)

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.