بی‌توجهی دولت به سیاست‌های کلان حوزه علم و پژوهش

asatid
معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید:

بی‌توجهی دولت به سیاست‌های کلان حوزه علم و پژوهش

معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید گفت: دولت دوازدهم به سند سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی رهبری توجه کافی نداشته است و وزیر علوم آینده باید این سیاست‌ها را در اولویت فعالیت خود قرار دهد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، هر چه به روزهای پایان فعالیت وزارت علوم دولت دوازدهم و وزیر علوم فعلی نزدیک می‌شویم، درخواست‌ها و مطالبات فعالان دانشجویی، اعضای هیات علمی و دانشجویان از وزیر علوم آینده شدت بیشتری می‌گیرد.

مطابات دانشجویان بیشتر شامل معیشت دانشجویان دکتری، نبود سیاسی کاری در این وزارتخانه، جلوگیری از فرار نخبگان و تخصیص ساختمانی برای فعالیت انجمن‌های علمی است. همچنین استادان نیز خواستار بازنگری آیین‌نامه ارتقای درجه استادی و همسان‌سازی حقوق، بازنگری در سند ارتقای استادی و توجه به اسناد بالادستی در حوزه آموزش عالی هستند.

در این راستا، وحید آرایی درباره اولویت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم بیان کرد: وزارت علوم اگر بخواهد ماموریت‌های خود را به درستی انجام دهد باید به اسناد بالا دستی حوزه علم و فناوری توجه داشته باشد.

وی با اشاره به سند سیاست‌های کلی علم وفناوری ابلاغی مقام معظم رهبری عنوان کرد: این سند در 29 شهریور سال 93 ابلاغ شد. سیاست‌های علم و فناوری 6 سر فصل کلی دارد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید درباره سرفصل‌های سند سیاست‌های حوزه علم و فناوری مطرح کرد: جهاد مستمر علمی با هدف دستیابی به مرجعیت علمی در دنیا یکی از این سرفصل‌ها است. مرجعیت علمی تحول علوم انسانی و علوم پایه را در بر می‌گیرد. 

وی با اشاره به بهینه سازی عملکرد و ساختار نظام آموزشی اظهار کرد: در حال حاضر نظام آموزشی نیازمند اصلاح و سازماندهی است. همچنین حاکمیت مبانی، ارزش‌ها و موازین اسلامی در آموزش عالی یعنی ایجاد دانشگاه اسلامی نیز جزو این سیاست‌ها است.

آرایی افزود: تقویت اراده ملی و آگاهی مردم از تاثیر گذاری حوزه علم و فناوری برای پیشرفت و موفقیت روز افزون کشور از موضوعاتی است که وزارتخانه علوم آینده باید آن را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهد.

بی‌توجهی دولت به سیاست‌های کلان حوزه علم و پژوهش

عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی تهران مرکزی با تاکید بر ایجاد تحول در ارتباط بین نظام آموزش عالی و سایر حوزه‌های اداری و سیاسی کشور بیان کرد: علم و پژوهش باید در خدمت صنعت باشد تا با نیازسنجی مناسب، گسترش علم در کشور هدفمند باشد. همچنین باید تعامل سازنده علمی بین ایران و مراکز علمی معتبر سایر کشورهای منطقه‌ای و جهانی به ویژه جهان اسلام ایجاد شود. 

وی با بیان اینکه سند سیاست‌های کلی علم و فناوری در دولت دوازدهم به آن توجهی نشد، گفت: جامعه دانشگاه از وزیر علوم آینده انتظار دارد که به این سند توجه کافی داشته و بتوانند سرفصل‌های آن را در دانشگاه‌ها اجرایی کند.

فعالیت پژوهشی دانشگاه‌ها در خدمت منافع فردی

آرایی 2 ماموریت و رسالت مهم را برای وزیر علوم آینده برشمرد و گفت: مسئولیت اجتماعی و فناورانه دانشگاه‌ها و جریان‌سازی سیاسی و بصریت افزایی در علم از ماموریت‌های وزارتخانه علم دولت سیزدهم است.

این استاد دانشگاه درباره مسئولیت اجتماعی و فناورانه دانشگاه‌ها توضیح داد: وزارت علوم برای ایجاد مرجعیت علمی باید به مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها توجه لازم را داشته باشد. استادان و دانشجویان باید خودشان را درگیر و مسئول در مواجهه با چالش‌ها، اتفاقات و مشکلات جامعه کند و در مرحله بعدی راه‌حل‌های مناسب را ارائه کنند. 

وی با شاره به اینکه پژوهش محور بودن دانشگاه‌ها یکی از چالش‌های اصلی جامعه دانشگاهی کشور محسوب می‌شود، گفت: در حال حاضر پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه‌ها محصور در خود دانشگاه هستند و نتایج پژوهشی که حاصل فعالیت علمی استادان و دانشجویان بوده، در خدمت صنعت و جامعه قرار نمی‌گیرد. متاسفانه این نتایج علمی متعلق به تامین منافع فردی یا دانشگاهی یا سازمانی است.

آرایی ادامه داد: استادان باید رویکرد حل المسائلی به معضلات کشور داشته باشند تا بتواند علم خود را در اختیار جامعه قرار دهند. 

معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید با اشاره به تمدن سازی نوین اسلامی بیان کرد: ایران باید جایگاه علمی در جهان با اجرایی سازی بیانیه گام دوم انقلاب افزایش دهد تا بتواند در راستای این تمدن سازی گام بردارد. 

وی در خصوص جریان‌سازی سیاسی و بصریت افزایی در علم عنوان کرد: روسا و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باید بصیرت و بینش سیاسی لازم را داشته باشند تا بتوانند این بصیرت را به دانشجویان نیز انتقال دهند. 

انتهای پیام/

ایسکانیوز

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.