مطالبه‌گری سیاستی مردم با پشتیبانی علمی استادان و نخبگان جامعه، دولت را پاسخگو می‌کند

asatid
معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور:

مطالبه‌گری سیاستی مردم با پشتیبانی علمی استادان و نخبگان جامعه، دولت را پاسخگو می‌کند

استادان و نخبگان دانشگاهی باید در فرایند و مراحل دستورکار قرار گرفتن مشکل از سوی دولت شامل؛ آغازش (ادراک و انتقال مشکل)، اختصاص (تعریف و مطالبه‌­گری خاص)، گسترش (تجمیع و مطالبه‌­گری عام) و ورود به دستورکار رسمی (بررسی جدی مشکل از سوی سیاست‌گذاران) نقش اساسی ایفا کنند.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، به همت سازمان بسیج اساتید استان خوزستان و با همکاری کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، نشست وبیناری با عنوان «مطالبات سیاستی در انتخابات ریاست­ جمهوری 1400» با مشارکت استادان و نخبگان دانشگاهی استان خوزستان برگزار شد.

 وحید آرایی سخنران این نشست و معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور، ضمن بیان تکلیف دینی و سیاسی مشارکت در اداره امور عمومی گفت: دعوت آحاد مختلف مردم به حضور در انتخابات پیش رو وظیفه‌­ای همگانی است و ضعف در مدیریت اجرایی کشور را باید با مدیریت اسلامی و جهادی و شرکت در انتخابات جبران کرد.

وی در ادامه به تحلیل محتوای سخنان هدایت‌گرایانه مقام معظم رهبری در 14 خرداد ماه پرداخت و گفت: وقتی معظم‌له سخن از تعهد نامزدهای ریاست­ جمهوری به دوری از شعارهای کلی و بیهوده و تأکید بر اجرای عدالت اجتماعی، کاهش فقیر و غنی، مبارزه بدون ملاحظه با فساد، تقویت تولید داخلی، مبارزه با قاچاق و واردات بی­ رویه و ... و نیز تصریح بر سوال و مؤاخذه از رییس­ جمهور منتخب از سوی دستگاه­‌های نظارتی در صورت عمل نکردن به این تعهدات می‌­کند، پس می‌­توان گفت که دغدغه و اولویت اصلی، مسئله‌ ­محوری و انتخاب دولت برنامه­‌محور و پاسخگو است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی مطالعه و بررسی مشکلات عمومی (شناخت و ارائه راه‌­حل درست) را پایه سیاست‌گذاری در بخش عمومی دانست و گفت: استادان و نخبگان دانشگاهی باید در فرایند و مراحل دستورکار قرار گرفتن مشکل از سوی دولت شامل؛ آغازش (ادراک و انتقال مشکل)، اختصاص (تعریف و مطالبه‌­گری خاص)، گسترش (تجمیع و مطالبه‌­گری عام) و ورود به دستورکار رسمی (بررسی جدی مشکل از سوی سیاست‌گذاران) نقش اساسی ایفا کنند تا دستورکار سیستمیک یعنی انتقال مشکل از صحنه اجتماعی و مبتنی بر نیازهای ملموس جامعه ایجاد و نهادینه شود.

آرایی همچنین، بر ضرورت مسئله‌­شناسی راهبردی در استان­‌ها با هدف شناخت و احصای ظرفیت‌­ها و توانمندی­‌ها برای مطالبات سیاستی و ارائه راه‌­حل مشکلات تأکید کرد و گفت: استان خوزستان در زمینه قابلیت­‌های بالقوه و بالفعل توسعه جزو استان­‌های کم نظیر کشور است.

معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور در پایان گفت: منابع عظیم نفت و گاز (برای ایجاد مجتمع­‌های پتروشیمی و پالایشگاهی کوچک)، صنایع فولاد و آهن (برای سرمایه­‌گذاری احداث کارگاه‌­ها و سایر صنایع مصرف کننده تولیدات صنایع مذکور)، وجود کشت و صنعت­‌های متعدد نیشکر و غیر نیشکر (برای ایجاد واحدهای تولیدی مختلف از جمله کاغذ، نئوپان، خوراک دام و...)، وجود رودخانه­‌های پرآب و دارا بودن یک سوم آب­‌های جاری کشور (برای سرمایه‌­گذاری در بخش­‌های کشاورزی، برق، شیلات و ...)، وجود بنادر بزرگ و دسترسی به آب­‌های آزاد و بین‌­المللی، وجود امکانات زیربنایی و شبکه گسترده حمل و نقل، هم‌جواری استان با بازارهای مصرف کننده کشورهای حاشیه خلیج فارس (برای جذب سرمایه‌­گذاری در امور کشاورزی و صنعتی)، ظرفیت بالای تولیدات زراعی و باغی و فراورده­‌های دامی و شیلات و نیز صنعت گردشگری از جمله قابلیت­‌های توسعه‌­ای استان خوزستان است که با مدیریت اجرایی کارآمد و بهره­‌گیری از این ظرفیت‌­ها می­‌توان بر کلیه مسایل و مشکلات استان فائق آمد.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.