وبینار « بررسی شاخص‌های کارآمدی رییس جمهور سیزدهم »

asatid
به همت مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد:

وبینار « بررسی شاخص‌های کارآمدی رییس جمهور سیزدهم »

مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید کشور وبینار « بررسی شاخص‌های کارآمدی رییس جمهور سیزدهم » را برگزار کرد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، وبینار « بررسی شاخص‌های کارآمدی رییس جمهور سیزدهم » با حضور سردار سرتیپ مجید بکایی مشاور عالی ریيس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی، زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی و فاطمه واعظ جوادی رییس مرکز تحقیقات بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید کشور و اساتید و نخبگان بسیجی روز سه شنبه 28 اردیبهشت 1400 از ساعت 17 الی 19 برگزار شد.

فاطمه واعظ جوادی رییس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید کشور در این وبینار با  اشاره به بررسی‌های انجام گرفته از عملکرد دولت در خصوص سند چشم انداز20 ساله مطرح شده از سوی رهبر انقلاب، گفت: در برنامه‌های پنج ساله توسعه که تاکنون انجام گرفته به نظر می‌رسد که با تغییر دولت‌ها، رویکردها تغییر کرده و به نظر می‌رسد موضوعاتی که در این سند مدنظر رهبر بوده است، انجام نشده.

وی افزود: برای برنامه هفتم توسعه مرکز تحقیقات بانوان بسیج اساتید کشور در نظر دارد با مشارکت اساتید و نخبگان بسیجی فرایندهایی ایجاد کرده که خروجی مناسب را داشته باشد.

این استاد دانشگاه همچنین در این وبینار از اساتید برای شرکت در فراخوان نامه به رییس جمهور سیزدهم دعوت کرد و از آنها خواست مسائل بانوان و خانواده را که رییس‌جمهور سیزدهم باید به آن توجه کند، در پویش نامه به رییس جمهور سیزدهم بیان نمایند تا رییس جمهور آینده بداند در حوزه زنان باید چه مسائلی را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهد.

حفظ نظام جمهوری اسلامی به عهده رییس جمهور است

در ادامه سردار مجید بکایی مشاورعالی رییس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی ضمن اشاره به جایگاه و نقش مهم بانوان در جامعه از تاثیرگذار بودن بانوان سخن گفت و افزود: امام خمینی (ره) فرمودند؛ "از دامن زن مرد به معراج می‌رود" و این  اهمیت و تاثیرگذاری بانوان را در جامعه به عنوان مهندسان رفتار جامعه بیان می‌کند. همه اعتقاد دارند که اگر زن‌ها بخواهند رفتار جامعه را تغییر دهند، حتما می‌توانند و همین واقعیت هم باعث شده دشمن نسبت به خانواده اعلام جنگ کند و دلیلش میزان تاثیرگذاری بانوان است.

وی افزود: دست مادران است که فرزندان صالح را وارد جامعه کنند. امروز و در این مقطع حساس حضور بانوان مهم است و باید توانایی‌های لازم را برای مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشند . انتخاباتی که انقلاب را بیمه خواهد کرد.

این استاد دانشگاه همچنین عنوان کرد: رهبر انقلاب فرمودند اکثر مراکز مدیریت کشور در دست رییس‌جمهور است. از این رو قدرت قوه مجریه برای اجرای قانون اساسی همواره مورد نظر بوده است و این اهمیت دارد که رییس‌جمهور تا چه حد تواناست .

بکایی عنوان کرد: حفظ نظام جمهوری اسلامی به عهده رییس جمهور است و در حقیقت مهم‌ترین و واجب ترین بحث در نظام جمهوری اسلامی در اختیار رییس جمهور قرار داده شده. در این رابطه در بحث ساختار درونی قدرت ملی و ارتقاء نقش جمهوری اسلامی در هندسه جهانی قدرت که دو اصطلاح گفتمانی است در بیان رهبر انقلاب، شاخص‌هایی معرفی شده‌است. اگر قرارباشد نظام جمهوری اسلامی حفظ شود باید به این دو اصطلاح گفتمانی توجه شود. این موارد باید مورد توجه رییس جمهور، کسانی که رییس جمهور را انتخاب می‌کنند و نهایتاً  مورد توجه مجلس باشد.

«رشد اقتصادی و علمی با تامین زیرساخت‌های پیشرفت» ؛ «حفظ توانایی ماندن  و اقتدار و ظرفیت بقا»؛ «مصونیت سازی» ؛ «برخورداری از رفاه» ؛ « قانون مداری در مباحثات و عمل و رفتار» ؛ «عدم تحقق تصویرسازی منفی مطلوب دشمن از کارآیی نظام» ؛ «عدم استیلای رودربایستی‌ها، ضعف‌های شخصی، ضعف‌های شخصیتی مسوولیت بر روابط سیاسی و بین‌الملل» ؛ «برخورداری از امنیت غذایی»؛ «مدیریت جهادی»؛ « مردمی بودن، ساده زیستی مسوولین»؛ «رتبه اول علمی و فناوری در سطح منطقه‌‌ی آسیای جنوب غربی (شامل آسیاس میانه، قفقاز،  خاورمیانه و کشورهای همسایه) با تاکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم»؛ «غلبه بر مشکلات برنامه‌ریزی نیل به جایگاه متناسب انقلاب اسلامی»؛ «واقع‌بینی در شناخت تهدیدات دشمن»؛ «ایستادگی در مقابل تجاوز طلبی‌های دشمن»؛ «برخورداری از تامین اجتماعی» شاخص‌های استحکام ساخت داخلی قدرت ملی و ارتقای نقش جمهوری اسلامی در هندسه جهانی قدرت از نگاه مقام معظم رهبری است که مشاور عالی ریيس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع در این نشست مطرح کرد.

وی در ادامه و در توضیح شاخص‌های مطرح شده تاکید کرد: کارگزار نظام باید تلاش‌کند تا اهمیت شرکت در انتخابات را به کارکنان و مخاطبان خود منتقل کند و در این مسیر از برنامه‌های ویژه‌ای که اثربخشی لازم را دارد استفاده  نماید. همچنین باید با استفاده از سازوکارهای متناسب به طریقی عمل نماید تا ارتباط صمیمانه آحاد کارکنان با مسوولین سازمان برقرار بوده و از انتقادات و پیشنهادات سازنده استفاده گردد. کارگزار نظام باید برای ایجاد امیدواری نسبت به آینده برای آحاد مردم به ویژه جوانان برنامه ارائه دهد.

مشاور عالی ریيس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به ضرورت مسدود ساختن راه‌های رخنه‌‌ای که می‌تواند در درازمدت موجب تضعیف نظام شود، افزود: در این مسیر کارگزار باید راهکارهای جایگزین سالم را محقق نماید.

بکایی در ادامه تلاش برای ایجاد حس دفاع جانانه در مخاطبین خود از طریق طرح واقعیت‌ها و لزوم ایجاد وحدتی سازنده برای حفظ منافع نظام ، تلاش برای جلوگیری از  تبدیل شدن مباحثات به مقابله ، مواجهه و تخاصم، ارائه رخ نمودهایی مثبت از واقعیت‌ها برای خنثی سازی سیاه‌نمایی‌های دشمن و تلاش در خصوص رفع اختلاف نظرهای موجود در حوزه کاری و فصل‌الخطاب قراردادن قانون و حمایت و پیروی از آن را، از وظایف کارگزاران نظام معرفی کرد.

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود برخی از سوالاتی را که باید از کارگزاران نظام  برای ارتقای شاخص استحکام ساخت درونی قدرت و نقش جمهوری اسلامی در هندسه قدرت جهانی پرسید را مطرح کرد. برخی از این سوالات به شرح زیر است؛

  1. برنامه رییس جمهور و کارگزاران نظام برای طراحی سازوکارهای مناسب برای ارتباط موثر و صمیمانه چیست؟
  2. برنامه رییس جمهور و کارگزاران نظام برای ایجاد امیدواری نسبت به آینده برای آحاد مردم بویژه جوانان چیست؟
  3. برنامه رییس جمهور و کارگزاران برای مسدود شدن  راه رخنه و نفوذ دشمن در حوزه چیست؟
  4. برنامه رییس جمهور و کارگزاران برای ایجاد وحدت سازنده برای حفظ منافع نظام چیست؟
  5. برنامه رییس جمهور و کارگزاران برای جلوگیری از تبدیل شدن مباحثات به مقابله ، مواجهه و تخاصم چیست؟
  6. برنامه رییس جمهور و کارگزاران برای خنثی سازی سیاه‌نمایی دشمن چیست؟
  7. برنامه رییس جمهور و کارگزاران برای قانون مداری در مباحثات و عمل و رفتار چیست؟
  8. برنامه رییس جمهور و کارگزاران برای  فصل‌الخطاب قرار دادن قانون در اختلاف نظرها و رفع خلاها و مشکلات قانونی و مقرراتی چیست؟

امروز چالش اصلی کشور، مدیریت ناکارآمد و فقدان مدیریت جهادی است

زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این وبینار بر لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تاکید کرده و گفت: امروز رسانه‌های بیگانه با روایت‌سازی و ذهن‌سازی‌های انجام شده برای ناامیدسازی مردم تلاش کرده‌اند و دولت آقای روحانی هم به این ناامیدی دامن زده است. در این شرایط انتخابات، انقلاب دیگری برای بازگشت به آرمان‌های امامین انقلاب است تا بتوان امید را در مردم ایجاد کرد.

وی افزود: مطابق نظرسنجی‌ها آمار مشارکت به دلیل نداشتن امید ناشی از مشکلات معیشتی و اقتصادی کم است. دولت برای برجام بسیار سرمایه کرده و رکود بر اقتصاد وارد شده تا جایی که  اقتصاد کشور شرطی شده و هر بار بحث مذاکره بود صنعت به رکود رفته است و این لطمه جدی بوده که به جای توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها و توان جوانان کشور و منابع طبیعی رخ داده است.

نماینده مجلس یازدهم عنوان کرد: باید اساتیدی که گروه مرجع هستند در این میدان نقش‌آفرینی کنند و به تبیین راهکارها بپردازند. استراتژی بیگانگان ناامید کردن مردم است و در داخل کشورهم اتفاقات نگران‌کننده‌ای افتاده ؛ از آن جمله که امروز ۵۸ میلیون ایرانی در قضیه بورس متضرر شدند و فقر و گرانی بیکاری ناشی از کرونا آسیب جدی را ایجاد کرده، همچنین از سویی برخی کاندیداها که رد صلاحیتشان قطعی ‌است با ورود به عرصه انتخابات و ثبت نام هدفشان ایجاد جرقه آشوب است و همچنین در خارج از کشور رژیم صهیونیستی در حال رصد است و اگر احساس کند دولت انقلابی به قدرت می‌رسد بعید نیست زیر میز آشوب بزند و شرایط را سخت نماید.

الهیان افزود: امروز چالش اصلی کشور، مدیریت ناکارآمد و فقدان مدیریت جهادی است. مشکل آن است که به دلیل تفکرات سرمایه داری و انباشت ثروت‌های میلیاردی و هزاران هزار میلیاردی، مسوولان دغدغه مردم را ندارند و از مشکلات مردم بی‌خبر هستند.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز دولت اصلاحات به دنبال ایجاد دو قطبی است تا قشر خاکستری را متمایل به خود کند، نمونه این دست اقدامات را درانتشار فایل آقای ظریف مشاهده کردیم که به دنبال ایجاد دو قطبی، بحث میدان و دیپلماسی را مطرح کرد. امروز در ادبیات دولت آقای روحانی التماس برای مذاکرات در دستور کار قرار داد که ملاحظه عزت و افتخار و اقتدار ایران را ندارد.

الهیان با اشاره به آنکه در دوران تحریم موفق شدیم به نقطه‌ای برسیم که در بنگاه‌های اقتصادی راه‌هایی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و دور زدن آن‌ها را یاد گرفتیم، گفت: امروز به لحاظ فروش نفت رقم خوبی داریم  یعنی توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

وی افزود: تفکر غرب‌گرا تلاش دارد مذاکرات را تا قبل از انتخابات انجام دهد با این پیام که با روی کار آمدن این جریان است که با دنیا ارتباط خواهیم داشت و تحریم‌ها را از بین می بریم در حالیکه به گفته رهبرانقلاب، پیشرفت مذاکرات باید با لغو همه تحریم باشد. ولیکن در سایت وزارت خارجه آمریکا بیان شده که همه تحریم‌‎ها قرار نیست لغو شود و همچنین ضمانتی هم برای رفع تحریم‌ها وجود ندارد و آمریکا بیان کرده که حتی راستی‌آزمایی‌ها را نیز قبول ندارد.

وی همچنین به پایین آمدن قیمت دلار اشاره کرد و گفت: امروز شاهد آن هستیم که بدون لغو تحریم‌ها و بدون رسیدن به متن مشترک تفاهم، قیمت دلار پایین آمده و این حاکی از یک خودتحریمی است که دولت باید در مورد آن پاسخگو باشد.

در ادامه این نشست وبیناری به سوالات اساتید پاسخ داده شد.

انتهای پیام/

قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.