بسته سیاستی تحول و جهش تولید در بخش کشاورزی و منابع طبیعی

asatid
گزارش راهبردی؛

بسته سیاستی تحول و جهش تولید در بخش کشاورزی و منابع طبیعی

توسعه‌یافتگی متناسب با مقتضيات فرهنگي، جغرافيايي و تاريخي كشور ايران، برخورداری از دانش پيشرفته، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي و داراي تعامل سازنده و مؤثر با جهان، برخورداري از امنيت غذايي، توزيع مناسب درآمد، بهره‌مندي از محیط‌ زیست مطلوب، ارتقاء نسبي سطح درآمد سرانه و رسيدن به اشتغال كامل از ویژگی‌های مهم توسعه كشور است.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، بخش كشاورزي و منابع طبيعي به دليل داشتن نقش حياتي در تأمين غذاي موردنیاز كشور، تحقق امنيت غذايي و توسعه پايدار يكي از مهم‌ترین بخش‌هاي اقتصاد كشور محسوب مي‌شود. با اتکای به تجارب گذشته و در راستاي اهداف چشم‌­انداز سند توسعه ایران 1404 و با بهره‌­گیری از فرهنگ علمی جهادی، آینده‌‌نگر، دانش‌محور، هوشمند و با ارتقاء نقش‌آفرینی بهره‌­برداران در تصمیم­‌سازی و نقش‌پذیری آن‌ها در تصمیم‌گیری­‌ها، اقدامات اساسی در جهت نیل به توسعه کشاورزی پایدار صورت می‌گیرد. در اين امر مهم با در نظر گرفتن مفاد اسناد بالاسری نظام كه همانا برخورداري از امنيت غذايي، توزيع مناسب درآمد، بهره‌مندي از محیط ‌زیست مطلوب، ارتقاء نسبي سطح درآمد سرانه و رسيدن به اشتغال كامل، گام‌های مؤثر در راستاي ايراني توسعه‌یافته و داراي جايگاه اقتصادي درخور برداشته خواهد شد. بر این اساس و در راستای تحقق جهش تولید در این عرصه، گزارش راهبردی با عنوان " تحول و جهش تولید در بخش کشاورزی و منابع طبیعی "، منتشر شده است.

این سند توسعه‌یافتگی متناسب با مقتضيات فرهنگي، جغرافيايي و تاريخي كشور ايران، برخورداری از دانش پيشرفته، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي و داراي تعامل سازنده و مؤثر با جهان، برخورداري از امنيت غذايي، توزيع مناسب درآمد، بهره‌مندي از محیط‌ زیست مطلوب، ارتقاء نسبي سطح درآمد سرانه و رسيدن به اشتغال كامل را از موارد مهم ویژگی‌های توسعه كشور عنوان کرده كه داراي ارتباط عمده و مستقيم با فعالیت‌های بخش كشاورزي می‌باشد.

در این بسته سیاستی عنوان شده که بخش کشاورزی کشور به لحاظ توانمندی قابل‌توجه، اقلیم‏ متنوع منابع طبیعی تجدیدشونده و ذخایر غنی ژنتیکی نقش مؤثری در تشکیل تولید ناخالص داخلی، امنیت غذایی، افزایش صادرات غیرنفتی و اشتغال نیروی کار کشور ایفا می‏‌نماید و تأکید انقلاب اسلامی از بدو شکل‌گیری بر حمایت از کشاورزان و جامعه روستایی و عشایر کشور بوده و توجه به افزایش درآمد و رفاه آنان در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری جایگاه ویژه این بخش را آشکار ساخته است.

توجه به جایگاه عزتمندانه بخش کشاورزی در اقتصاد مقاومتی با رویکرد جهادی و رشد و پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی، اهمیت بخش کشاورزی را به‌ویژه در شرایط خطیر کنونی دوچندان می‌نماید. آینده‌نگری و توجه به دانش‌بنیانی در بخش، رویکرد کلان و راهبردی، اقتصادی نمودن کشاورزی همراه با مدیریت خلاق و ارتقاء نقش‌آفرینی بهره‌برداران، در راه توسعه کشاورزی است.

بهره‌جویی از توانایی و خلاقیت جمعیت جوان کشور و به‌ویژه حضور فارغ‌التحصیلان جوان بخش کشاورزی موتور محرکه اقتصاد دانش‌بنیان بخش است. وجود ظرفیت‌های آب‌وخاک، موقعیت جغرافیایی کشور و شرایط اقلیمی مستعد ایران اسلامی ایجاب می‌نماید بر پایه دانش روز، حرکتی سنجیده و پرشتاب در کلیه عرصه‌های بخش کشاورزی ایجاد شود.

در این گزارش «برخورداری از ذخایر آب‌وخاک مناسب»، «چهارفصل بودن آب‌وهوای کشور، انگیزه قوی برای کار و تلاش و کشاورزی در جامعه»، «تقویت نگاه مردم برای بازگشت به روستا در بسیاری از موارد» به عنوان نقاط قوت و ظرفیت‌ها برشمرده شده  و  «واردات بی‌رویه»، «سوءاستفاده عناصر سودجو و سوداگری در بازار» ، «ضعف برنامه‌ریزی وزارتخانه‌های ذی‌ربط» ، «عدم هم‌افزایی و همکاری همه‌جانبه وزارتخانه‌های ذی‌ربط»، «ضعف روحیه و رویکرد جهادی و انقلابی در وزارتخانه‌های ذی‌ربط»، «ضعف نظارت مؤثر و کارآمد» و «کم‌توجهی به چشم‌انداز و اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان» به عنوان نقاط ضعف و کاستی‌ها مطرح گردیده و در ادامه به ارائه تهدیدها، فرصت‌ها، راهبردها و سياست‌ها و برنامه‌های‌ اجرايي پرداخته شده است.

«اصلاح ساختار اجرايي سازماني»، « اصلاح قوانین و تغییر روش­‌های حمایتی»، «ساماندهی بازار محصولات کشاورزی»، « اصلاح نظام قیمت»، «تعرفه و واردات»، «تدوين و اجراي الگوي كشت متناسب با مزيت‌هاي فني، اقتصادي، اقليمي و منابع آبي منطقه»، «اجراي نظام جامع دام‌پروری»، «استانداردسازي كليه محصولات دامي توليدي»، «توجه به حفظ و توسعه منابع طبيعي»، «اصلاح نظام بهره‌برداري از اراضي كشاورزي و تبيين نقش مردم»، «ارتقاء بهره‌­وري و حفاظت از منابع خاک و آب»، «ارتقاء سطح بهداشت و سلامت غذا، افزايش بهره‌وري، كاهش مصرف انرژي» ، «ارتقاء نقش صندوق‌هاي حمايتي بخش كشاورزي»، «توسعه مبتني بر دانايي و سامان‌دهي سيستم تحقیقات، آموزش و ترويج كشاورزي» و «توسعه عشايري با رويكرد بهبود شرايط زيست‌محيطي و مهار عوامل تخريب منابع طبيعي» از جمله مهم‌ترین مباحثی است که در این سند تحول در راستای تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی و منابع طبیعی عنوان شده است.



انتهای پیام/

پایگاه خبری تحلیل استادنیوز

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.