نظام رفتاری در خانواده و اجتماع از منظر اسلام

asatid
معرفی کتاب؛

نظام رفتاری در خانواده و اجتماع از منظر اسلام

کتاب "نظام رفتاری در خانواده و اجتماع از منظر اسلام" نوشته دکتر علی مرادزاده، در 6 فصل و 297 صفحه در سال 99 تدوین شده و هدف آن ضرورت گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی نظام رفتاری اسلام و نفی نظام‌های رفتاری غیر اسلامی است.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، در شرایط کنونی جامعه عوامل گوناگونی سبب ولنگاری رفتاری و فاصله گرفتن از رفتاری پسندیده و اخلاق اسلامی می‌گردد. در این حالت کار فرهنگی نوعی جهاد فرهنگی و رویکرد انقلابی و فداکارانه تلقی می‌گردد. اسلام مبتنی بر وحی الهی است و آخرین و جامع‌ترین و کامل‌ترین شریعت آسمانی تا آخر دنیا قلمداد می‌گردد بدین خاطر اسلام بهترین نظام فکری و رفتاری را برای کمال و سعادت بشر ارائه می‌دهد. به‌شرط این‌که به‌درستی فهم گردد و مطابق آن عمل شود.

رفتار از بینش و انگیزش و گرایش فکری و درونی انسان نشأت می‌گیرد. انسان آن‌گونه رفتار می‌کند که می‌اندیشد. بنابراین برای اصلاح و تغییر رفتار باید به اصلاح و تغییر بینش و انگیزش و گرایش او اهتمام ورزید. خانواده و اجتماع دو واقعیت انسانی هستند که در یکدیگر تأثیر متقابل دارند. اصلاح یا تخریب هر یک به دیگری نیز سرایت خواهد کرد. 

در این راستا، معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور کتاب "نظام رفتاری در خانواده و اجتماع از منظر اسلام" را جهت استفاده اساتید و علاقه‌مندان معرفی کرد.

این کتاب که هدف اصلی آن، ضرورت گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی نظام رفتاری اسلام و نفی نظام‌های رفتاری غیر اسلامی است. نوشته دکتر علی مرادزاده است که در 6 فصل و 297 صفحه تدوین شده و در سال  1399 توسط انتشارات ناد جاوید منتشر شده است. 

در فصل نخست کتاب به اهمیت خانواده و اجتماع و نقش رفتار انسان در آن دو پرداخته شده. خانواده سلول اصلی پیکره جامعه محسوب می‌گردد. خانواده محل آرامش و امنیت و هدایت است. آداب نیکو و یا رفتارهای بد در بسیاری از موارد از خانواده برمی‌خیزد. انواع مختلف اخلاق و آداب پسندیده در معاشرت با دیگران بر اساس آیات و روایات در دودسته ایجابی و سلبی بیان شده است.

رفتار پدر و مادر نسبت به فرزندان در فصل دوم تبیین شده است. بهداشت و سلامت جسمی و روحی، مهر و محبت، تعلیم اخلاق و عقاید و احکام دینی، تربیت صحیح، نصیحت، مسئولیت‌پذیری، مشورت، تعجیل در ازدواج از وظایف والدین است. البته همسران هم نسبت به یکدیگر وظایفی دارند که به‌تفصیل بیان شده است. مانند حق‌شناسی، قدردانی، احترام متقابل، اظهار محبت و تشکر، صله‌رحم بستگان یکدیگر، رازداری و حمایت. در فصل سوم به تبیین وظایف فرزندان در خانواده هم نسبت به پدر و مادر و هم نسبت به یکدیگر پرداخته شده است. فرزندان هم در زمان حیات والدین باید به آن‌ها خدمت و مهربانی و ایثار کنند و هم پس از مرگ برای آنان دعا، طلب آمرزش، انفاق و طلب حلالیت نمایند و با نیکوکاری خویش نام و یاد آنان را برای همیشه زنده نگاه دارند. در این زمینه آثار و پیامدهای نیکی به والدین و نیکی به یکدیگر بر اساس قرآن و سنت بیان شده است و از طرفی عقاب و مجازات بدرفتاری با والدین نیز مورد بحث قرار گرفته است.

این کتاب در پایان به آسیب‌شناسی خانواده و اجتماع پرداخته و در ان عنوان شده: بی‌احترامی به پدر و مادر، نگاه غضب‌آلود به والدین، ترک احسان به آنان، نافرمانی از پدر و مادر، عاق والدین شدن، جلوتر از آنان راه رفتن، قطع رابطه با والدین و امثال آن‌ها از آسیب‌های خانواده است. هر یک از این موارد می‌توانند کانون خانواده را متلاشی سازد. رابطه‌های عاطفی را از بین ببرد و انسان را از سعادت محروم نماید.

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره 09122174822 با نویسنده کتاب ارتباط برقرار کرده و نیز از طریق شماره  نشر ناد 02177680056 نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.