بررسی نقش زنان در تحقق مولفه‌های اقتصاد مقاومتی

asatid
در مقاله استاد بسیجی ناهید بهرامی مطرح شد:

بررسی نقش زنان در تحقق مولفه‌های اقتصاد مقاومتی

استاد بسیجی ناهید بهرامی در مقاله‌ای به موضوع نقش زنان در تحقق مولفه‌های اقتصاد مقاومتی پرداخته و آورده است: فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال زنان نیز در کنار امر بس خطیر مدیریت خانه و خانواده از مؤلفه های پایدار توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید استان قزوین، ناهید بهرامی استاد بسیجی در مقالهای به موضوع نقش زنان در تحقق مولفههای اقتصاد مقاومتی  پرداخته  است.

در متن این مقاله آمده است:

یکی از مفاهیم اقتصادی که تاکنون در عرصههای نظری و عملی مورد غفلت واقع شده " اقتصاد مقاومتی" است. تعریف اقتصاد، اقتصاد از دیدگاه مکاتب فکری، نقش زنان در اقتصاد و ... همگی موضوعاتی هستند که پژوهشگران و اندیشمندان در لا به لای تحقیقات و پژوهشهای خود مکرر به آن پرداخته اند. اما عنوان اقتصاد مقاومتی، مخصوصاٌ بررسی نقش زنان کارآفرین در این بخش، موضوعی است که با توجه به بیان آن توسط مقام معظم رهبری(دام ظله العالی)، در اندیشهی اقتصاددانان، سابقهی بررسی نداشته است. زیرا تا کنون چنین دشمنیها و تحریمهای همه جانبهی بانکی، مبادلاتی و اقتصادی_سیاسی علیه هیچ کشوری با این همه گستره، در هیچ سطحی اعم از منطقهای و بینالمللی هرگز سابقه نداشته است.

مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مبتکر این ایدهی مهم، اقتصاد مقاومتی را اقتصادی میدانند که به یک ملت امکان و اجازه میدهد حتی در شرایط فشار هم، رشد و شکوفایی خود را داشته باشند، با توجه به این که اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی نیازمند پذیرفته شدن از طرف جامعه است، ضرورت نقش خانواده ها به عنوان کانون تربیت فرزند و زنان به عنوان مسئول و مدیریت این موضوع بهتر احساس میشود.

فعالیتهای اقتصادی و اشتغال زنان نیز در کنار امر بس خطیر مدیریت خانه و خانواده از مؤلفه های پایدار توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب میشود. حضور فعال و تعیین کننده زنان در جامعه اسلامی در رونق اقتصادی و توسعه فرهنگی و سیاسی نقش آفرین می باشند. زنان در عین حال که از مقام معنوی، مادری، همسری و... خویش نباید غافل باشند. به عنوان نقش مکمل و همپای آقایان نیز میتوانند برای موفقیت در عرصه تولید تلاش نمایند و اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشند.

اما امروز و آینده ی ایران اسلامی جنگ اقتصادی است. مقام معظم رهبری از سال 80 فرمودند که اولویت اساسی و اول امروز ما اقتصاد است. از سال 85 به بعد تمامی پیام های سال از طرف ایشان اقتصادی است. ایشان مهمترین بیانات اقتصادی خود را در جمع مردم بیان می کنند؟ زیرا نگاه ایشان چنین است که اقتصاد حتی با تلاش مسئولین و نخبگان و اقتصاددانان کشور مقاومتی نمی شود مگر با بازیگری و نقش آفرینی مردم که 50 % آن هم زنان هستند و زنان دارای جایگاهی بسیار بزرگتر از 50 % دوم هستند و اگر حوزه زنان نباشد 50 % مردان هم نمی‌توانند نقش آفرینی کنند.  متأسفانه پس از ابلاغ سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي توسط رهبري، ابعاد بسياري از اين مهم، مغفول مانده ضروت واكاوي مفهوم اقتصاد مقاومتي و از آن مهمتر تبيين نقش زنان روستايي در اقتصاد مقاومتي ييش از پيش احساس مي شود ضرورت توجه ييش از پيش به نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتي دو چندان ميشود. که این مطالعه برخی از پتانسیل های« زنان » را به عنوان ابزاری در مقابل تنگناهای فراروی بخش اقتصادی و گسترش آن برای دستیابی به « اقتصاد مقاومتی» را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهدهدف این تحقیق، تبیین اهمیت بخش روستایی با استفاده از نگاه زنان کارآفرین برای تحصیل اقتصاد مقاومتی است که به روش مروری، کتابخانه‌ایی و تحلیلی پرداخته می شود.

اقتصاد مقاومتی ضرورت امروز اقتصاد ایران

اقتصاد ايران و اهداف راهبردي نظام جمهوري اسلامي در تعارض با منافع استكبارجهاني و ابر قدرت‌هااست و دشمني‌ها با كشور ايران اسلامي ادامه خواهد داشت. تحريم اقتصادي دشمنان عرصه اقتصاد كشور را دچار چالش جدي نموده است و با توجه به دستور مقام معظم رهبري الگوي مقاومتي براي مقا ل به با اين وضع مطرح شده است . مهم ترين الگوي ويژه اقتصاد مقاومتي، مردم ي سازي اين اقتصاد است . چنين اقتصادي تحريم ناپذير بوده و حداكثر مقاومت اقتصادي زماني ورود پيدا مي‌كند كه در بدنه مردم فعال شود. زنان نقش مهمي در اقتصاد مقاومتي دارند، آنان به عنوان طلايه داران اين بخش مي‌توانند نقش كليدي را ايفا كنند. زنان با تدبير خردمندانه و با اتخاذ الگوي مصرف مبتني بر آموزه‌هاي ديني مي‌توانند با درمان جنون خريد، گام موثر در اين عرصه بردارند . آنان مديران اقتصادي خانواده و تربيت‌كننده فرزندان هستند. در دنياي رقابتي امروز كه همه بايد براي پيشرفت جامعه تلاش كنند، بانوان نيز در تامين نيازهاي خانواده سهيم هستند و علاوه بر نقش مديريتي در خانواده مي توانند به فعاليت‌هاي اقتصادي هم بپردازند و درتامين معاش زندگي با همسران خود همكاري كنند.

اگر به بحث زنان در جبهه های اقتصادی و با رویکرد فرهنگی نگاه کنیم، میبینیم که زن ایرانی از طرفی خود تولید کننده ی سرمایه برای مصرف داخل خانه محسوب میشود و از طرف دیگر حتی در صورتی صرفاً در خانه حضور داشته باشد،مدیریت در آمد همسرش بر عهده‌ی وی خواهد بود و از این رو نقش زنان در اقتصاد بیش از پیش اهمیت دارد. گر چه میزان کاری که یک زن در خانواده انجام میدهدمرزی ندارد،اما با توجه به این که این کار وی در حقیقت یک فعالیت اقتصادی درون خانوادهای بوده،لذا درسطح کلان در تولید ناخالص ملی تاثیر گذار خواهد بود.

زنان با توجه به فعالیتهایی که دارند،هیچگاه از یاد نبردهاند که نقشی را به عنوان فرهنگ سازی در خانواده بر عهده دارند. نقشی که به عنوان یک مادر،یک همسر و در قالب کسی که می‌تواند در جامعه تاثیرگذار باشد، مطرح می‌شود. همچنین زن نقش اولیه و اصلی خود را که فرهنگ‌سازی در خانواده‌ی خود و تربیت فرزندان می‌باشد، فراموش نکرده است و حتی به آنان حق انتخاب کالای مصرفی را می‌آموزد.

مهّمترین الگوی ویژه اقتصاد مقاومتی مردمسازی این اقتصاد است. چنین اقتصادی تحریم ناپذیر بوده و حداکثر اقتصاد مقاومتی زمانی ورود پیدا می‌کند که بدنه مردم فعال شوند. لذا زنان نقش مهمّی در اقتصاد مقاومتی دارند. آنها به عنوان طلایه‌داران این بخش می‌توانند با درمان جنون خرید، گام مؤثر در این عرصه بردارند. آنان مدیران اقتصادی خانواده و تربیت کننده فرزندان هستند. در دنیای رقابتی امروز که همه باید برای پیشرفت جامعه تلاش کنند بانوان نیز در تأمین نیازهای خانواده سهیم هستند و علاوه بر نقش مدیریتی در خانواده می‌توانند به فعالیت‌های اقتصادی هم بپردازند و در تأمین معاش زندگی با همسران خود همکاری کنند.

زنان و بهره وری اقتصادی خانواده

اقتصاد خانواده به معنای چگونگی ساماندهی و مدیریت منابع خانه است خانواده سازمانی است که تولید و توزیع کالاهای مورد نیاز را فراهم می‌سازد و زن بدون مناقشه به عنوان یکی از دو رکن اساسی خانواده در این سازماندهی و مدیریت، نقش اساسی را ایفا می‌کند. جایگاه مادری و همسری عمده منابع مصرف را به زن می‌سپارد و انتظار می‌رود که او بتواند با سازماندهی و مدیریت صحیح خود بین درآمد و مصرف توازن بر قرار کند و با برنامه ریزی و اجرای صحیح در رشد و توسعه اقتصادی خانواده و جامعه نقش مؤثر ایجاد کند. از آنجا که جدول بازدهی اقتصاد خانواده در تنظیم نمودار رشد و توسعه اقتصادی جامعه و برنامه های کلان بخشهای مختلف دولتی و خصوصی تأثیر بسزا دارد، می‌توان گفت که زنان در واقع نقش اساسی را در استفاده بهینه از منابع دارند (کشوری، 1392). این منابع می‌تواند زمان، پول و درآمدهای دیگر باشد و از همه مهّمتر اینکه اگر زنان ما بتوانند چشم و همچشمی‌ها و به طور جدی اسراف که جزء اصلی زندگیشان شده را کناربگذارند و به نحوی همپا و یاور همسر خود باشند و این فرهنگ را خود به فرزندان انتقال دهند می‌توانند در اقتصاد خانواده و بعد هم اجتماع اثرگذارتر باشند و موجب شکوفایی اقتصادی و رشد وپیشرفت شوند.

نتیجه گیری و پیشنهادات:

با توجه به سهم زنان در جامعه از نظر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همواره به این نیمه اصلی جامعه از نگاه اقتصادی کمتر پرداخته شده است. با عنایت به رهنمودهای سازنده مقام معظم رهبری در محورهای اقتصاد مقاومتی و ظرفیت‌های این فرآیند در قطع وابستگی‌ها و ایجاد خودکفایی در ابعاد مختلف تولید و اقتصاد، زنان می‌توانند جایگاه ارزشمندی در این زمینه کسب کنند و همدوش با مردان به قطع وابستگی‌های اقتصادی و سیاسی همت گمارند. متأسفانه نخبگان علوم انسانی به ارزش و سهم زنان در اقتصاد مقاومتی کمتر پرداخته‌اند و هنوز دستورالعمل‌های کاربردی در این زمینه‌ها تدوین و اعلام نشده است. سهم زنان در تولید خانگی و صنایع دستی می‌تواند بسیار قابل توجه و سرمایه‌ساز باشد. دورکاری و اقدام به تولیدات خانگی اعم از صنایع دستی و سایر رشته‌ها و محصولات، ضمن بالا بردن درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی را نیز افزایش می‌دهد.

زنان به عنوان همسر و مادر توانایی ایفای رسالت‌های خود در خانه و جامعه را دارا هستند. صرفه‌جویی، ساده‌زیستی، جلوگیری از زیاده‌روی و چشم و هم‌چشمی، پرهیز از تشریفات و اشرافزدگی اصلی‌ترین مبانی زیربنایی در اقتصاد خانه و جامعه است. آموزش ساده‌زیستی به فرزندان و تکیه بر تولیدات داخلی و انتقال اینگونه آموزه‌ها به فرزندان اساس تربیت اقتصادی و آموزش‌های اولیه در اقتصاد مقاومتی است. اقدام به تولیدات خانگی چه در قالب فردی و چه در جایگاه تعاونی‌های محلی اعم از روستایی یا شهری می‌تواند گام‌های مؤثر و سودمندی در کاهش واردات و حتی قطع آنها باشد. در تهیه پوشاک و اقلام مرتبط با انتخاب محصولات داخلی و ارائه الگوهای موردپسند زنان می‌توانند در تنظیم نیازهای ثانویه پیشگام و پیشرو باشند. مدیریت اقتصادی خانه بر اساس توانایی مالی همسر یکی از اصلی‌ترین کلاس‌های اقتصاد مقاومتی است؛ چراکه مقاومت در خانه می‌تواند پایه و اساس مقاومت اجتماعی باشد. بعضی از بانوان به غلط تصور می‌کنند اگر زن بیرون از خانه مشغول کار نباشد حق او ضایع می‌شود و سهم اجتماعی او در نظر گرفته نمی‌شود، در حالی که تربیت مؤثر و مفید فرزندان و اداره خانه براساس توانایی‌های اقتصادی، ایفای نقش یک همسر و مادر مفیدترین حرکات و افکار در مدیریت اجتماعی و اقتصادی است. خرید نیازمندی‌ها براساس نیازهای واقعی و جلوگیری از تولید نیازهای کاذب یکی دیگر از گام‌های مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی است. که بانوان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نیروهای جامعه می‌توانند در این تحقق سهم والایی داشته باشند. تبدیل اقلام موجود و مصرف شده قابل بازیابی در خانه به اقلام و کالایی که مورد نیاز بوده و تهیه آن از توان اقتصادی خانه خارج است می‌تواند حرکت مؤثری در صرفه‌جویی و نگاه اقتصادی به زندگی باشد. در نهایت پرهیز از چشم و هم‌چشمی و فخرفروشی، پاکدامنی و صداقت با همسر اساسی‌ترین ارکان رفتاری در اقتصاد خانه بوده است و حمایت فکری از مردان می‌تواند آنها را در راه حرکت به سوی خودکفایی حقیقی محکم‌تر و استوارتر نماید. در اصل به عهده گرفتن نقش مدیر اقتصادی در خانه و راهگشایی برای رشد فکری و مهندسی اجتماعی مردان قدم‌های بسیار ارزشمند از سوی زنان در اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.