رسالت اهل علم از منظر دین تا نقش اساتید دانشگاه در رویارویی‌های شناختی معاصر

asatid
در وبینار تخصصی استاد ـ جامعه مطرح شد؛

رسالت اهل علم از منظر دین تا نقش اساتید دانشگاه در رویارویی‌های شناختی معاصر

جوامع بشری در حال گذار از موج سوم تمدن جهانی(عصر فناوری و اطلاعات) و در آستانة ورود به موج چهارم یعنی عصر فرهنگ و معنویت هستند. و در این رویارویی‌های شناختی رسالت اساتید دانشگاه به عنوان مغزافزار علمی و فرهنگی جامعه در عرصه‌های مختلف از همه سنگیین‌تر است.

به گزارش روابط عمومی  بسیج اساتید استان لرستان،‌ نخستین نشست از سلسله جلسات استاد ـ جامعه به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه به صورت وبینار به میزبانی نهاد نمایندگی دانشگاه پیام نور لرستان و دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه در این استان دوم دیماه 99 برگزار شد.

حجت الاسلام هادی گراوند (مسئول دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه در استان و نهاد نمایندگی دانشگاه پیام نور لرستان)‌ به عنوان سخنران نخست این نشست  با تبیین رسالت اهل علم از منظر دین به تشریح نقش و جایگاه علم در قرآن مجید و اهل بیت (َع)  پرداخت و بر باید و نبایدهای اهل علم خصوصا اساتید حوزه و دانشگاه پرداخت و بر اهمیت رسالت دانشگاهیان در منظومه فکری امامین انقلاب تاکید کرد.

دکتر عزت‌الله سپه‌وند (معاون فرهنگی - اجتماعی سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌های لرستان) نیز به عنوان سخنران دوم به تبیین نقش اساتید دانشگاه در رویارویی‌های شناختی معاصر پرداخت و  پس از تبیین نظریه موجی تمدن و تشریح چهار موج تمدنی جوامع بشری، جامعه جهانی را در حال گذار از موج سوم (عصر فناوری و اطلاعات) و در آستانه ورود به موج چهارم (عصر فرهنگ و معنویت) دانست.

این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه ضمن تشریح استراتژی آمریکا بر اساس نظریات جوزف نای در حوزه قدرت نرم در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران، شکل جدید و جهش یافته آن را ورود به عرصه رویارویی‌های شناختی (که بر تسخیر اذهان مردم جامعه ی هدف و تغییر شیوه درک و شناخت آنان از جهان پیرامون  تمرکز می‌کند) دانست و آن را بسیار فراختر و فراگیرتر از اصلاحات و حوزه‌هایی همچون جنگ نرم، تهاجم فرهنگی، تقابل فرهنگی و حتی تعامل فرهنگی قلمداد کرد. سپه‌وند در ادامه خاطرنشان کرد: از آنجا که در تمام این موارد کشورهای مهاجم، مغزافزار علمی ـ فرهنگی کشورهای مورد هدف را نشانه‌گیری می کنند،‌ رسالت همین قشر نخبگانی و مغز متفکر جامعه یعنی جامعه دانشگاهی در مواجهه با این رویاروییهای شناختی در همه حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، پژوهشی، تربیتی و سایر عرصه‌های مربوط به علم و فناوری از دیگران سنگین‌تر است.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.