ششمین جلسه دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری سازمان بسیج اساتید با عنوان «آینده‌­پژوهی و سناریونویسی» 

asatid
با حضور دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده استاد دانشگاه تهران برگزار شد؛

 ششمین جلسه دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری سازمان بسیج اساتید با عنوان «آینده‌­پژوهی و سناریونویسی» 

ششمین جلسه درسی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری اندیشگاه سیاست‌پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور به صورت وبيناری با حضور اعضای هیأت علمی مسئول و عضو کارگروه‌های مطالعات راهبردی استان‌ها، اندیشکده‌ها و گروه‌های علمی مسأله محور کانون‌های بسیج اساتید سراسر کشور روز سه‌شنبه دوم دی ماه 1399برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، ششمین جلسه درسی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری اندیشگاه سیاست‌­پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌­ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور به صورت وبيناری با حضور اعضای هیأت علمی مسئول و عضو کارگروه‌­های مطالعات راهبردی استان‌­ها، اندیشکده­‌ها و گروه­‌های علمی مسأله محور کانون‌­های بسیج اساتید سراسر کشور روز سه‌­شنبه، دوم دی ماه 1399 از ساعت 18 تا 20:30 برگزار شد.   

دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده، استاد دانشگاه تهران در این جلسه که با هدف آشنایی با آینده‌پژوهی و سناریونویسی تشکیل شد به تبیین چرایی، چیستی و چگونگی آینده‌­پژوهی پرداخت.

وی با اشاره به فلسفه وجودی آینده­‌پژوهی در محیط پرتلاطم امروزی به عواملی چون تغییر، اشاره و بر لزوم آمادگی و عدم غافلگیری و برخورد فعال با محیط پرنوسان، پیچیده و مبهم (VUCA) امروز اشاره کرد.

عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تغییر را هم خاستگاه آینده‌­پژوهی و هم هدف و مقصود آن معرفی کرد و گفت: باید توجه داشت که تغییر، در گرو تغییر و تعدیل ذهنیت‌ها و نگرش‌هاست و این کارکردی است که در صورت اجرای صحیح آینده‌­پژوهی به درستی و در معنای اصیل آن تحقق می‌­یابد.

این استاد دانشگاه در توصیف چیستی آینده­‌پژوهی گفت: آینده­‌پژوهی پیشگویی یک آینده قطعی و مشخص و خطی نیست، بلکه در آینده‌­پژوهی به مطالعه بدیل‌های گوناگون و آینده‌های مختلف پرداخته می‌­شود، از آینده­‌های ممکن و محتمل گرفته تا باورپذیر و شگفتی­‌ساز و مطلوب. آینده­‌های مطلوب هم باید به شکلی هوشمندانه از میان آینده­‌های ممکن و محتمل و مقدور استخراج شود، موضوعی که در مخروط آینده‌­پژوهی قابل فهم است.

دکتر ذولفقارزاده در ادامه به توصیف معادل‌های این رشته مانند آینده­‌پژوهی و آینده‌­نگاری پرداخت و برخی قوانین آینده‌­پژوهی از دید صاحبنظران این حوزه مانند دیتور، سردار و عنایت‌­الله را مرور کرد.

عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ضمن تأکید بر ضرورت‌های مبحث تنوع، عنوان کرد:  آینده از برهم‌کنش رویدادها، روندها، اقدامات و تصاویر ساخته می‌شود و البته در باور یک انسان موحد، شناخت قصد و اراده و «برنامه خداوندی» نقشی بی بدیل دارد که در پارادایم و دستگاه آینده­‌نگری الهی به آن پرداخته می‌­شود.

وی در ادامه رویکردهای اکتشافی و هنجاری و برخی از چارچوب‌های اصلی آینده پژوهی اتحادیه اروپا (FLA) و چارچوب عمومی آینده‌­پژوهی و چارچوب آینده­‌نگاری راهبردی و نیز یکی از چارچوب‌های داخلی این مبحث را مرور کرد‌ و در خصوص روش‌های آینده­‌پژوهی و طبقه‌­بندی روش‌های آینده­‌پژوهی پاپر (الماس پاپر) مبتنی بر دو محور سخن گفت.

منطق کلی حاکم بر روش‌های آینده‌­پژوهی (واگرایی در کنار همگرایی و وحدت در عین کثرت) تأکید پایانی ششمین جلسه از دوره آموزشي حكمراني و سياستگذاري سازمان بسيج اساتيد كشور بود.

گفتنی است، در ابتدای این جلسه دکتر وحید آرایی، قائم‌­مقام اندیشگاه سیاست­‌پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور، ضمن اشاره به ضرورت آینده­‌پژوهی و سناریونویسی برای شبکه نخبگانی اندیشگاهی بسیج اساتید کشور با رویکرد حل‌المسایلی مبتنی بر نظام ظرفیت ملی، بر اهمیت نیاز به آینده­‌پژوهی برای فهم نظام مسایل و اولویت­‌های سیاستی و تغییرات احتمالی آینده مسایل تأکید کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مأموریت اصلی آینده‌­پژوهی را حل مسأله عنوان نمود که قبل از تصمیم‌­گیری و تعیین سیاست عمومی می‌­بایست مورد توجه قرار گیرد و تاکید کرد؛ یکی از مرسوم­‌ترین روش‌ها و فرایندهای آن، سناریونویسی است.  

مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان بسیج اساتید کشور در پایان بیان کرد: سناریونویسی ترسیم آینده‌­های ممکن، محتمل و مطلوب در خصوص نظام مسایل در عرصه­‌های گوناگون و سطوح مختلف بین­‌المللی، ملی، منطقه‌­ای، استانی و محلی است که جزو ضرورت­‌های روشی و بینشی مسأله­‌شناسی و ارائه توصیه‌­ها و راه­‌حل­‌های سیاستی به سیاست­گذاران از سوی شبکه اندیشگاهی نهضت استادی بسیج متناسب با زیست بوم و نظام ظرفیت کشور است.

انتهای پیام/

قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.