ابهامات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

asatid
معاونت بررسی و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور مطرح کرد:

ابهامات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

در شرایط فعلی که رسانه‌های معتبر آمریکایی پیروزی جو بایدن را در انتخابات اعلام کرده و ترامپ به عنوان بازنده گفته است که بایدن و دمکرات‌ها انتخابات را دزدیده و تقلب کرده‌اند و شکایت حقوقی خود را به مراجع قضایی ارسال خواهد کرد، باید منتظر بود تا نتیجه توسط مراجع رسمی و قانونی اعلام گردد. که قطعا تا این اعلام، آمریکا با شرایط بسیار بحرانی بویژه از طرف نامزدها بویژه بازنده مواجه خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی و مرکز رسانه‌ای نهضت استادی بسیج (ناب)، معاونت بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید در مقاله‌ای تحلیلی به موضوع  ابهامات انتخابات در امریکا پرداخته است، ابهاماتی که اغلب در پرداخت به این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است و هر کدام به تنهایی قادر است جریان سازی را در سطح جامعه ایجاد نماید.

در متن این مقاله تحلیلی آمده است:

در ادامه بحث‌های ویژه انتخابات آمریکا، در این شماره به صورت ویژه ابهامات برگزاری این دوره از انتخابات را احصا شده است. ابهاماتی که اغلب در پرداخت به این موضوع کمتر مورد توجه قرار می گیرد و هر کدام به تنهایی قادر است جریان سازی را در سطح جامعه ایجاد نماید.

پرداخت مناسب به هر کدام از این ابهامات می تواند با برجسته سازی نقاط ضعف دموکراسی آمریکایی، باورپذیری بیشتری در مورد واقعیات جامعه آمریکایی را در بین افکار عمومی کشور به دنبال داشته باشد.

در روزهای اخیر، اخبار زیادی مبنی بر قبول نکردن نتیجه انتخابات توسط رئیس جمهور فعلی آمریکا «دونالد ترامپ» در انتخابات 2020 منتشر شده است.پیشتر نیز خود او در اولین مناظره خود با «جو بایدن» از پاسخ به این سوال که آیا نتایج انتخابات را خواهد پذیرفت، طفره رفته و گفته بود: اگر انتخابات منصفانه باشد، من صددرصد همکاری خواهم کرد. ولی اگر ببینم که ده ها هزار رای دستکاری می شوند، نمی توانم این را بپذیرم.»

رئیس جمهور آمریکا در اظهارنظرهای خود به قدری شکست در مقابل نامزدی مثل بایدن را غیرعادی دانسته بود که به طنز و کنایه گفته بود: اگر در مقابل او شکست بخورد دیگر جایی برایش در آمریکا نخواهد بود و باید کشور را ترک کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا نیز به پولتیکو گفته بود: اگر او[ترامپ] در انتخابات شکست بخورد، مطمئنم که قدرت را تحویل خواهد داد. اما با ید مطمئن شویم که هیچ تقلبی در انتخابات صورت نگرفته و ما همچنین باید مطمئن شویم که یک انتخابات آزاد و منصفانه برگزار شده، دقیقا همانطور که از دیگر کشورهای خارجی می خواهیم. ما باید از خودمان نیز این درخواست را داشته باشیم ...

شائبه تقلب در انتخابات بویژه با توجه به پستی شدن رای گیری در برخی ایالت ها و افزایش آراء پستی به دلیل شیوع ویروس کرونا، افزایش پیدا کرد.

ساختار انتخابات آمریکا و قوانین مربوط به آن هم دارای ابهامات فراوانی است. خبرهای زیادی مبنی بر افزایش خرید اسلحه و فشنگ در آمریکا در هفته های اخیر به گوش رسیده. این موضوع نگرانی زیادی بابت ایجاد درگیری مسلحانه بعد از انتخابات آمریکا ایجادکرده . البته احتمالا این مسئله بیشتر در شهرهای کوچک و روستاها اتفاق می افتد؛ زیرا در شهرهای بزرگ قوانین حمل سلاح بسیار سختگیرانه تر است و افراد نیز کمتر از آن استفاده می کنند، چون تبعات بیشتری برای آنها دارد.

در این گزارش سعی شده است به روندهای ابهام زا در انتخابات آمریکا پرداخته شود که می تواند زمینه ساز آشوبگردد.

رای گیری پستی

در 27 ایالت رای گیری زودهنگام شروع شد. (8 ایالت به صورت حضوری و 19 ایالت به صورت پستی) و بیش از 40 میلیون نفر به این صورت رای داده اند.

رای گیری در برخی ایالت ها کاملا به صورت پستی انجام شده و در برخی دیگر درصورت تمایل افراد، تعرفه های رای برای آنها ارسال شده بود.

افرادی که تمایل داشتند به صورت پستی رای بدهند، باید رای خود را روی تعرفه ها نوشته و آن را داخل یک پاکت قرارمی دادند؛ سپس اطلاعات لازم روی پاکت را پر کرده و آن را درون پاکت دوم و پاکت دوم را نیز داخل پاکت سوم قرار داده و آن را درون صندوق های رای می انداختند.

حال ممکن بود بعضی افراد رای خود را درون یک پاکت و یا دو پاکت قراردهند؛ درنتیجه رای آنها جزو آراء باطله محسوب می شد.

با توجه به برخی گزارشات،گفته می شود تعداد آراء باطله زیاد و همین مسئله ایجاد ابهام کرده است.

مسئله دیگر که مربوط به رای گیری پستی است، سوزاندن صندوق های تعبیه شده برای این کار می باشد که چند روز قبل این اتفاق در  بخش لوس آنجلس ایالت کالیفرنیا رخ داده و تعدادی رای پستی ازبین رفته. این کاراحتمالا توسط طرفداران ترامپ انجام شده است. امکان دستبرد به صندوق ها نیز وجود دارد.

1-شرکت های شمارش رای

شمارش آراء انتخاباتی توسط چند شرکت انجام می شود و کاندیداهای انتخابات، بر سر صندوقها ناظر ندارند.گفته می شود اکثرشرکت های شمارش رای، دموکرات هستند.

2-آرای الکترال

رئیس جمهور آمریکا را در اصل مجمع الکترال (Electoral College) انتخاب می کننداین آرا ممکن است در صورت مواجه شدن با ابهام یا شبهه یا تقلب کار به مجلس نمایندگان بکشد؛که اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات ها است.

3-فروش اطلاعات رای دهندگان

به ادعای شبکه «NBC NEWS»، «متخصصان امنیت سایبری گفته اند هکرها اطلاعات 180 میلیون رای دهنده آمریکایی را فروخته اند.»

این مسئله می تواند روی بررسی رای ها تاثیر بگذارد.

4-ادعای دخالت کشورهای دیگر در انتخابات آمریکا

تاکنون تعداد زیادی از مقامات آمریکا، ازجمله رئیس جمهور این کشورو همینطور افراد برجسته حزب دموکرات و کاندیدای این حزب، ادعا کرده اند روسیه، ایران و چین قصد دخالت در انتخابات آمریکا را دارند.

NBC NEWS به نقل از مقام امنیت ملی آمریکا گفته است که:

«روسیه و ایران داده های رای دهندگان آمریکایی را در کارزار دخالت در انتخابات به دست آورده اند.»

همچنین پولیتیکو به نقل از مقامات فدرال ادعا کرده است:

«ایران پشت تبلیغات و ایمیل هایی است که از شورش در آمریکا حمایت کرده و علیه ترامپ مردم را می ترساند.»

همچنین روسیه هم متهم شده است که به نفع ترامپ کار می کند.

«نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه در واکنش به گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره دخالت کشورهای خارجی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: «در حالی که ایران "بازیگر بدی" است، روسیه شرور واقعی است.»  دموکرات ها روسیه را متهم می کنند که برای پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات تلاش می کند. جمهوری خواهان نیز می گویند ایران در پی موفقیت «جو بایدن» در انتخابات است. البته روسیه و ایران این موضوع را رد کرده اند.

5-نظارت بر صندوق های رای

کاندیداهای ریاست جمهوری ناظری بر سر صندوق های رای ندارند و قوانین مشخصی هم برای نظارت طرفداران کاندیداها بر روند رای گیری وجود ندارد.

این خلاء قانونی باعث شده است «ترامپ» از طرفداران خود بخواهد که به مراکز رای گیری بروند و به دقت نظارت کنند.

او در مناظره اول خود با «جو بایدن» به طرفداران خود گفته بود: «من از هوادارانم می خواهم که به صندوق های رأی مراجعه کنند و بسیار دقیق نظارت کنند، زیرا این چیز ی است که باید اتفاق بیفتد.»

نظارت طرفداران بر صندوق ها تاثیری بر شمارش ندارد. صرفا می توانند به کاندیداهای موردنظر خودشان گزارش کنند و او هم طبق آنها به دیوان عالی شکایت کند تا رای های یک صندوق دوباره شمرده شود.

6-دیوان عالی

طبق قانون اساسی آمریکا، وظیفه رسیدگی به اختلافات و شکایات موجود در انتخابات ریاست جمهوری برعهده دیوان عالی این  کشور است. عضویت در این نهاد مادام العمر است و تا زمانی که قضات عضو، استعفا ندهند یا فوت نکنند، جایگزین نمی شوند.

این افراد توسط رئیس جمهور به سنا معرفی و با تایید سنا عضو این نهاد می شوند. 9 قاضی عضو این نهاد هستند. اگر چه قضات این نهاد ادعای فراحزبی بودن دارند اما 6 نفر از آنها جمهوری خواه و 3 نفر، دموکرات هستند.

اگر کار به دیوان عالی بکشد و صدور رای این نهاد درباره انتخابات به طول انجامد، مراسم تحلیف در روز مقرر انجام می شود و کاندیدایی که بیشترین رای را آورده است به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد می کند تا زمانی که رای دیوان عالی صادر شود.

در هیچ کدام از قوانین آمریکا - از جمله قانون اساسی عنوان نشده است که الزاما باید تعداد اعضای این نهاد 9 نفر باشد؛ به همین دلیل جمهوری خواهان این نگرانی را داشتند که «جو بایدین» در صورت پیروزی، پس از اجرای مراسم تحلیف طبق دستوری، تعداد اعضای این نهاد را افزایش داده و قضات دموکرات بیشتری را وارد این نهاد کند. 

به همین جهت، «تد کروز» سناتور جمهوریخواه آمریکا، چند روز قبل از پیشنهاد اصلاحیه قانون اساسی مبنی بر عدم توانایی اضافه کردن عضو جدید مازاد بر 9 نفر به دیوان عالی توسط رئیس جمهور را ارائه کرده بود.

به هر حال در شرایط فعلی که رسانه های معتبر آمریکایی پیروزی جو بایدن را در انتخابات اعلام کرده و ترامپ به عنوان بازنده گفته است که بایدن و دمکرات ها انتخابات را دزدیده و تقلب کرده اند و شکایت حقوقی خود را به مراجع قضایی ارسال خواهد کرد باید منتظر بود تا نتیجه توسط مراجع رسمی و قانونی اعلام گردد که قطعا تا این اعلام ، آمریکا با شرایط بسیار بحرانی بویژه از طرف نامزدها بویژه بازنده مواجه خواهد بود.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.