سومین جلسه کلاس دوره آموزش حکمرانی و سیاستگذاری سازمان بسیج اساتید کشور

asatid
با موضوع «تبیین مکتب مدیریت جهادی راهبردی شهید حاج قاسم سلیمانی» برگزار شد:

سومین جلسه کلاس دوره آموزش حکمرانی و سیاستگذاری سازمان بسیج اساتید کشور

سومین جلسه کلاس دوره آموزش حکمرانی و سیاستگذاری سازمان بسیج اساتید کشور، با موضوع «تبیین مکتب مدیریت جهادی راهبردی شهید حاج قاسم سلیمانی»و به صورت وبیناری در سالن شهید شهریاری سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شیرازی نماینده ولی فقیه در سپاه قدس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز رسانه‌ای نهضت استادی بسیج ایران (ناب)، سومین جلسه کلاس«دوره آموزشی تخصصی حکمرانی و سیاستگذاری» برای مدیران و اعضای کانون‌ها، اندیشکده ها و گروه های علمی مسأله محور بسیج اساتید سراسر کشور، روز سه شنبه 20 آبان ماه 1399 ساعت 17-15 به صورت وبیناری در سالن شهید شهریاری سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شیرازی نماینده ولی فقیه در سپاه قدس و با حضور؛ آقایان دکتر ابن‌الدین حمیدی قائم مقام، دکتر طهماسبی معاون تربیت و آموزش، دکتر امینی معاون بازرسی و امور استان‌ها و دکتر آرایی مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان برگزار شد.  


قبل از برگزاری جلسه کلاس آموزشی، دکتر وحید آرایی مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان بسیج اساتید ضمن اشاره به ماهیت و هدف دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری و برگزاری جلسات اول و دوم کلاس آموزشی این دوره با عناوین »مهدویت شناسی و «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»، بیان کرد: روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مبتنی بر اندیشه مهدویت و رسیدن به ولایت و تمدن نوین مهدوی و مقدمه برقراری حکومت منجی عالم بشریت است چرا که خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی از اولویت‌ها و تکلیف دائمی بیانیه گام دوم انقلاب است.  


وی ادامه داد: سومین جلسه کلاس آموزشی دوره که اکنون برگزار می‌شود به دنبال تبیین مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی است که نمایانگر الگوی راهبردی تربیت مدیران جهادی در تراز انقلاب و تمدن نوین اسلامی می‌باشد. 


 در ادامه سومین جلسه کلاس مجازی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری، حجت الاسلام شیرازی نماینده ولی فقیه در سپاه قدس با بیان آیه «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنَا» سخن از جهاد گفت و انواع سه ‎گانه جهاد یعنی جهاد اصغر، جهاد اکبر و جهاد کبیر را برشمرد.


وی جهاد اکبر را مقدمه جهاد اصغر دانست و عنوان کرد: اگر انسان بر هوای نفس غالب نشود نمی‌تواند در میدان مبارزه، دشمن بیرونی را شکست دهد. 


نماینده ولی فقیه در سپاه قدس در ادامه، جهاد کبیر را عدم اطاعت از مستکبرین و تسلیم دشمن نشدن معرفی کرده و گفت: کسی که در میدان جهاد نفس پیروز می شود خدا دست او را می¬گیرد و لنهدینهم سبلنا  یعنی او را به سمت هدف خلقت هدایت می¬کند و هدف خلقت هم بندگی است. در مسیر مبارزه با نفس، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مرد میدان جهاد و مبارزه با هوای نفس بود.  او  نفسش را سرکوب کرده بود. خود را نمی دید. در سال‌هایی که با او در نیروی قدس  همراه بودیم حتی در جلسات خصوصی هم نشنیدیم یک بار از خود تعریفی کرده باشد. اگر دقت کنیم می‌بینیم حاج قاسم  نخواست هیچ جا پررنگ باشد بلکه دیگران را پررنگ می‌کرد. این مبارزه با هوای نفس کار ساده‌ای نیست. رتبه های دنیایی در نگاه وی اهمیتی نداشت. از سال 1367 تا سال 1398 با همین روحیه ماند؛ از نام و شهرت تنفر داشت. دوست داشت در زیر چتر گمنامی، روز را شب و شب را روز کند. با همه نشست و برخاست داشت. گاهی در جمع، کسی او را نمی شناخت. خودش را پشت سر دیگران پنهان می‌کرد.


او همچنین به ارتباط قوی مردم با سردار سلیمانی اشاره کرد و ویژگی های برجسته این شهید بزرگوار را در  میدان جهاد اصغر و  در مدت 40  سال مبارزه در جبهه‌های نبرد با دشمن و در لباس رزم برشمرد .


حجت الاسلام شیرازی عنوان کرد: در همه عملیات‌ها حاج قاسم همیشه پیش قراول بود. جلوتر حرکت می‌کرد و تا منطقه را خودش نمی‌دید، نیروها را وارد آن نمی‌کرد. خودش همواره جلودار بود . خیلی جاها حاج‌قاسم می‌رفت و حتی به دیگران اجازه نمی داد جلو بروند.  به همه نیروها توجه داشت. همه جا حضور داشت. همه چیز را زیر نظر داشت. بر همه جا نظارت داشت. در زمان جنگ حتی توجه داشت رزمند‌گان در بحبوحه عملیات، غذای گرم بخورند. میوه بخورند.  بچه های لشکر را جمع می کرد و برایشان سخن می گفت. حرف هایش از دل برمی‌خاست و بر دل می‌نشست. از اول سخنرانی اش تا آخر، رزمندگان اشک می‌ریختند. حرف‌هایش، حرف‌های الهی بود. برای همین بچه ها خیلی دوستش داشتند. وقتی وارد حسینیه لشکر می‌شد، بچه‌ها روی دست او را تا پشت تریبون می‌آوردند. ساده و بی آلایش بود. فرمانده لشگر ثارالله که در جنگ، جدی و مصمم و بی تعارف بود، در بعد از عملیات، فرماندهان لشکر را به مهمانی دعوت می کرد و خودش آشپز می شد. بچه ها با خانواده می آمدند و او مانند رفیق شفیق از همه پذیرایی می‌نمود. فرمانده‌ای بود که در دل نیروها نفوذ داشت و این نفوذ محدود به جغرافیا نبود و در خارج از ایران رزمندگان زیادی شیفته او شدند.


وی ادامه داد: پس از هر عملیاتی که به کرمان می رفت، به خانه شهدا سر می زد. پدر و مادر شهدا را تکریم می‌کرد. برای بچه‌های شهدا پدری می‌کرد.به مسایل فرزندان شهدا توجه داشت. ارتباط عاطفی خوبی با فرزندان شهید برقرار کرده بود تا جایی که علیرغم مشغله‌های بسیار حتی فرزندان شهدا به خانه او رفت و آمد داشتند و برای آنها وقت می‌گذاشت.


نماینده ولی فقیه در سپاه قدس در خصوص شجاعت این فرمانده بزرگ بیان کرد: او فرمانده‌ای شجاع بود و حتی یک بار هم نترسید. حاج‌قاسم مدت‌ها قبل باید شهید می‌شد. آمریکا و اسرائیل او را بارها تهدید کرده بودند ولی این مسایل در اراده او خللی ایجاد نمی‌کرد. مُصر بود فرماندهان شجاع را انتخاب کند حتی جاهایی پیش آمده بود که در شرایط بحرانی از نوع صدای افراد  از پشت بی سیم شجاعت آنها را برای فرماندهی تشخیص داده باشد. 


شیرازی اظهار کرد:  علیرغم مشغله بسیار حاج قاسم اهل مطالعه بود. کتاب‌های زیادی می‌خواند. از دفاع مقدس، عرفان و اخلاق و ... حتی آخرین روزی که در ایران بود (سه شنبه ۱۰ دی ۹۸ )، تعدادی کتاب سفارش داد تا برایش تهیه کنند. او اهل تدبر و تفکر بود. قرآنی داشت که در حاشیه آن برداشت خود را از آیات می‌نوشت و با تدبر قرآن و همچنین نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را می‌خواند. به تعالیم عالمان دین توجه داشت. به مباحث فرهنگی نیز توجه می‌کرد، در سال 1375 تصمیم گرفت کنگره شهدای لشکر ثارالله را در کرمان برپا نماید. همه را پای کار آورد. نویسندگان حوزه هنری را برای نگارش کتاب خاطرات فرماندهان لشکرش به کرمان برد و کاری کارستان کرد. شهدای لشکر را از غربت بیرون کشید. برای اولین بار در کشور، موزه جنگ ساخت. همچنین با فیلمسازان جلسات مشاوره برگزار می‌کرد.


حجت الاسلام شیرازی در ادامه در خصوص الگوی شخصیتی و مدیریتی شهید سلیمانی، تفاوت حاج قاسم با مادی گرایان جهان را در جهان‌بینی خاص او و در خداشناسی، پیغمبر شناسی، راه شناسی و قرآن شناسی و تقوای این شهید عنوان کرد و جهان‌بینی حاج قاسم را نشات گرفته از اسلام ناب دانست، اسلام نابی که در کلام امام خمینی مطرح شد و رهبر معظم انقلاب آن را استمرار داد. 


وی همچنین بر پایبندی او به ولی فقیه اشاره کرد و گفت: حاج قاسم چندین بار بیان کرده بود که از رهبر انقلاب چیزی دیده ام که نمی توانم از ایشان جدا شوم. 


نماینده ولی فقیه در سپاه قدس در خصوص فرهنگ‌سازی و تبیین مکتب شهید سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: اکنون در این مسیر کارهایی در حال انجام است که از آن جمله می‌توان به تدوین کتاب‌هایی از شخصیت شناسی و زندگینامه و سخنان این سردار بزرگ اشاره کرد.  ما بهترین نویسندگان کشور را جمع کرده‌ایم و همین طور با توجه به آنکه حاج قاسم فرامنطقه‌ای است در سطح خارج از کشور هم اقداماتی صورت گرفته است.


وی ضمن اظهار تشکر از همه کسانی که در مسیر تبیین مکتب حاج قاسم سلیمانی فعالیت می کنند، تاکید کرد: از فعالان این عرصه تقاضا دارم ، حاج قاسم تحریف نشود.  باید مستند و محکم حرف بزنید و قوی بنویسید. متاسفانه از میان آثار و کتاب‌هایی که در مورد شهید سردار سلیمانی تدوین و  چاپ شده برخی ضعیف کار کرده‌اند و حق مطلب بیان نشده.  لذا جامعه دانشگاهی باید وارد صحنه شوند و با توجه به اسناد موجود و با توجه به نگاه رهبری و  با استفاده از منابع و کتاب‌هایی که زیر نظر خود سردار سلیمانی تدوین شده و حتی حاج قاسم بر آنها مقدمه نیز نوشته اند اقدام کنند.
انتهای پیام/

قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.