سی‌وچهارمین شماره نشریه تحلیلی بصائر

asatid

سی‌وچهارمین شماره نشریه تحلیلی بصائر

سی‌وچهارمین شماره نشریه تحلیلی "بصائر" ویژه اساتید شبکه ملی قدرت نرم، هفته سوم مهرماه 99 منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز رسانه‌ای نهضت استادی بسیج ایران (ناب)، سی‌وچهارمین شماره نشریه تحلیلی بصائر ویژه اساتید شبکه ملی قدرت نرم و به همت معاونت بررسی و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور هفته سوم مهرماه ۹۹ منتشر شد.  

این شماره از نشریه تحلیلی بصائر  با ارائه مقاله‌ای  با عنوان‌  " وضعیت صلح در افغانستان؛ بازیگران، چالش‌ها و چشم‌اندازبه تحلیل وقایع روز پرداخته است.

در بخشی از مقدمه این نشریه تحلیلی آمده است:

از زمان حمله شوروی به افغانستان، گرایش‌های جهادی در این کشور شکل گرفت  که برخی از این گرایش‌ها همچون طالبان، رویکرد تکفیری و ایجاد جنگ‌های داخلی را در دستورکار قرار دادند. در این میان، بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و خروج نیروهای آن از افغانستان، طالبان با حمایت برخی کشورهای منطقه‌ای توانست حکومت را در افغانستان به دست بگیرد.

با حمله نظامی آمریکا به افغانستان و سرنگونی حکومت طالبان، هرج و مرج فرسایشی و فزاینده‌ای در افغانستان شکل گرفته که ابعاد آن تاکنون ادامه یافته است. این هرج و مرج نشأت گرفته از حضور بازیگران خارجی و تضاد منافعی است که میان آنها شکل گرفته است. متأثر از این وضعیت، برخی گروه‌های تروریستی در افغانستان بروز و ظهور یافته که اکنون تهدیدات امنیتی متکثری برای امنیت این کشور ایجاد کرده‌اند. در عین حال، با توجه به ناتوانی آمریکا در تثبیت امنیت ملی افغانستان و افزایش هزینه‌های نظامی و انسانی نیروهای ائتلاف، واشنگتن در مقاطع مختلفی تصمیم به مذاکره با برخی گروه‌های داخلی همچون طالبان گرفته است.

این در حالی است که مذاکرات مذکور، از یک سو بحران امنیتی افغانستان را تشدید کرده و از سوی دیگر، یک بحران سیاسی بی‌پایان را برای افغانستان ایجاد کرده است. باتوجه به این وضعیت و منافع متعارض میان بازیگران صحنه افغانستان، به نظر می‌رسد که روند و نتیجه‌ی گفتگوهای صلح در افغانستان میان طالبان و آمریکا و طالبان و دولت افغانستان، همچنان دورنمای روشنی ندارد. بررسی و تحلیل وضعیت صلح در افغانستان، موضوع نوشتار حاضر است.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.