برگزاری افتتاحیه و اولین جلسه دوره آموزشی تخصصی حکمرانی و سیاستگذاری سازمان بسیج اساتید کشور

سه شنبه 1399/07/29 - 17:35 asatid
صبح امروز به صورت وبینار صورت گرفت:

برگزاری افتتاحیه و اولین جلسه دوره آموزشی تخصصی حکمرانی و سیاستگذاری سازمان بسیج اساتید کشور

افتتاحیه و اولین جلسه «دوره آموزشی تخصصی حکمرانی و سیاستگذاری» برای مدیران و اعضای کانون‌ها، اندیشکده‌­ها و گروه‌های علمی مسأله محور بسیج اساتید سراسر کشور، امروز، سه شنبه ۲۹ مهرماه 1399 و به صورت وبیناری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز رسانه‌ای نهضت استادی بسیج ایران (ناب)، افتتاحیه و اولین جلسه «دوره آموزشی تخصصی حکمرانی و سیاستگذاری» برای مدیران و اعضای کانون‌ها، اندیشکده‌­ها و گروه‌های علمی مسأله محور بسیج اساتید سراسر کشور، امروز، سه شنبه ۲۹ مهرماه 1399 و به صورت وبیناری در سالن شهید شهریاری سازمان بسیج اساتید کشور با حضور  آقایان ابن‌الدین قائم مقام سازمان، طهماسبی معاون تربیت و آموزش، مفتاحی مدیر اندیشگاه سیاست پژوهی و راهبردنگاری و آرایی مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان برگزار شد.  

قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور، در افتتاحیه این دوره آموزشی ضمن تبریک حلول ماه ربیع ­الاول، به رویکرد سازمان بسیج اساتید کشور در دوره جدید و تحولی خود اشاره و عنوان کرد: در دوره تحولی جدید تعریف دیگری از استاد بسیجی ارائه شده است. این تعریف بر ارائه راهکار حل المسائلی تأکید دارد و در آن استاد بسیجی را استادی می‌داند که بین مشکلات کشور و تخصص خود نسبت عالمانه برقرار کند. در حقیقت در این رویکرد هر کسی که راه حل علمی برای حل مساله را پیدا کند، استاد بسیجی است.

قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور عنوان کرد: استاد بسیجی با علم و بصیرت باید به صحنه بیاید. این رویکرد ویژه سازمان بسیج در نهضت استادی است که درگروه‌هایی با محوریت حل مساله و اندیشکده‌ها ظهور پیدا کرده است.  

وی جنگ اصلی امروز لیبرالیسم را ادعای آنان در ناتوانی اسلام برای سیاستگذاری عنوان کرده و اظهار کرد: لیبرالیسم در تلاش است تا ثابت کند که دین نمی‌تواند حکومت کرده و سیاستمداری کند. برای پاسخ به این ادعای آنان، بسیج با تمام توان خود به میدان آمده است. همه اقشار بسیج مأموریت دارند تا به دستگاه‌های مربوط به خود کمک کنند تا حکمرانی بهتری داشته باشند. بسیج اساتید به عنوان امام اقشار و در جایگاه مرجعیت جامعه باید در سیاست‌گذاری بهتر به حکمرانان کمک کند.

در ادامه دکتر ابن‌الدین جدی‌ترین کارهای بسیج اساتید را تشکیل اندیشکده‌های راهبردی و گروه‌های مسئله محور دانست و بیان کرد: هر اندیشکده محور توسعه زیست بوم خود را شاخص قرار داده و برای رفع مسائل زیست بوم در سطح دانشگاه و استان و حتی کل کشور به دنبال راه حل سیاستی است. کار استاد دانشگاه کشف سیاست راهبردی است و انتظار می رود استاد مسائل زیست بوم را شناسایی کرده و به شورای راهبردی و سیاستگذاری علمی استان و گروه نخبگانی ارائه دهد. 

قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه بیان کرد: در صورت عدم پذیرش مسائل مطرح شده استادان و نخبگان از سوی مسئولان شهر و یا استان، باید به کمک فعالان حوزه‌ های فرهنگی و با کمک گروه‌های رصد و پایش و معاونت های بررسی و تحلیل در استان از طریق کار رسانه‌ای  به مطالبه گری اجتماعی پرداخته و حتی در کلاس و از طریق تریبون‌ها و با استفاده از تمام ظرفیت‌ها از یافته‌ها دفاع کرد. چرا که هویت استاد بسیجی در دفاع از یافته پژوهشی خود و در فرهنگ سازی برای مطالعه آن است.  

این استاد دانشگاه در ادامه تعریف «مسئله» را هر نوع تحریف از استانداردها بیان کرده و فرمایشات مقام معظم رهبری و قانون اساسی را ملاک و شاخص دانست و اظهار کرد: هر استانی که سند بالادستی برای توسعه خود دارد که در حقیقت مشخص می‌کند چه اقداماتی باید در آن استان انجام شود و آن شاخص تعیین مساله است. نظارت عالمانه و به موقع و هوشیارانه و تذکر به جا، حضور در عرصه حکمرانی انقلابی و در حقیقت کمک به کشور است.   

 در ادامه دکتر آرایی مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان بسیج اساتید کشور نیز به بحث اهداف برگزاری دوره آموزشی تخصصی حکمرانی و سیاستگذاری و انتظارات از اساتید فراگیر در پایان این دوره پرداخت و بیان کرد: یکی از کارکردهای اصلی کارگروه مطالعات راهبردی استان­‌ها، اندیشکده‌­ها و گروه‌­های مسأله محور بسیج اساتید کشور، مساعدت به حکمرانان و سیاست­گذاران و مشارکت در فرایند سیاستی و تصمیم­‌سازی بوده که به منظور انسجام، تأثیرگذاری و اثربخشی اقدامات اساتید بسیجی برای انتقال مناسب راه­‌حل­‌ها برای مسأله سیاسی و راهبردی در فرایند چرخه سیاست­گذاری و درک چارچوب روش­‌شناختی تدوین سیاست­‌های راهبردی و نیز طراحی الگوی سیاستی، دوره­ آموزشی مذکور طراحی شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: این دوره در سه سطح بینش افزایی، دانش افزایی و مهارت افزایی با عناوین و سرفصل­های معین در 26 جلسه تا پایان سال برگزار و در پایان دوره برای فراگیران پس از ارزشیابی علمی، گواهینامه آموزشی صادر ‌می­گردد که اکنون اولین جلسه سطح بینش افزایی با عنوان «مهدویت شناسی و تحلیل جامعه متناسب با دوران ظهور» برگزار می­شود.

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهروزی لک استاد علوم سیاسی دانشگاه باقر العلوم (ع) و رئیس کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی و موعودگرایی باور به ظهور منجی را یکی از محورهای مشترک تمام ادیان دانسته و به ابعاد و ضرورت‌های طرح موضوع مهدویت و آموزه‌های مهدوی در جهان اشاره کرد.

این استاد دانشگاه از مهم ترین ابعاد مهدویت، به بعد اعتقادی موضوع مهدویت به عنوان بخشی از آموزه‌های اسلامی، اشاره کرد و سپس از بعد  اجتماعی  و تأثیر آن بر ایجاد روحیه امیدواری در جامعه سخن گفت و آرمانشهر یا رویاهای آرمانی را در طول تاریخ نیروی محرک جامعه برای نیل به اهداف و رویکردهای آن دانست.

دکتر بهروزی لک در ادامه از دیگر ابعاد، به ضرورت سیاسی و ضرورت‌های شناخت حکومتی که سعادت انسان را تأمین نماید، اشاره و بیان کرد : در جامعه ما اهمیت و ضرورت دارد که علاوه بر نگاه به مهدویت از جنبه مددجویانه و اعتقادی آن، به عنوان یک راهبرد نیز مطرح گردد  و مهدویت به عنوان رویکرد و الگویی برای فرایند تقرب و نزدیکی به جامعه موعود از طریق تمدن سازی و زمینه سازی برای تحقق آرمانشهر مهدوی مطرح گردد.

انتهای پیام/

نویسنده :
روابط عمومی و مرکز رسانه‌ای نهضت استادی بسیج ایران

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
کد امنیتی
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.

پایتخت ایران کجاست؟ (به فارسی تایپ کنید)