در پیوست فرهنگی کرونا «اتکا به توان داخلی» مهمترین برگ برنده ماست

asatid

در پیوست فرهنگی کرونا «اتکا به توان داخلی» مهمترین برگ برنده ماست

مهدی ستوده فر، عضو کارگروه پیوست فرهنگی بسیج اساتید استان اصفهان، با اشاره به این که کرونا به عنوان یک پدیده اجتماعی می تواند موضوع پیوست فرهنگی باشد و در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در پیوست فرهنگی کرونا «اتکا به توان داخلی» مهمترین برگ برنده ماست.

به گزارشروابط عمومی نهضت استادی بسیج استان اصفهان، مهدی ستوده فر، عضو کارگروه پیوست فرهنگی بسیج اساتید استان اصفهان، با اشاره به این که کرونا به‌عنوان یک پدیده اجتماعی می‌تواند موضوع پیوست فرهنگی باشد و در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در پیوست فرهنگی کرونا «اتکا به توان داخلی» مهمترین برگ برنده ماست.

ستوده فر ادامه داد: ویروس کرونا اولین بیماری و ویروسی نیست که در جامعه بشری و در کشور ما مطرح شده اما شاید بعد از جنگ جهانی دوم یکی از گسترده­‌ترین اپیدمی­‌هایی است که در دنیا شکل گرفته است. به طور کلی هر پدیده‌ای می تواند بر فرهنگ و بر سبک زندگی ما تاثیر گذار باشد؛ در پیوست فرهنگی به دنبال این هستیم که بتوانیم آن ابعاد را شناسایی کنیم نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف آن را از بین ببریم.

وی تاکید کرد: می توان گفت تدوین سند پیوست فرهنگی کرونا می تواند راهگشای اقدامات در سایر ابعاد و جنبه ها باشد. بر اساس دسته بندی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای پیوست فرهنگی چهار بعد مطرح شده که هر کدام دارای زیر مجموعه هایی است. این چهار بعد عبارتند از: فرهنگ فرهنگی (هویت، عدالت، تعلیم و تربیت)، فرهنگ سیاسی(آزادي، استقلال، امنیت)، فرهنگ اجتماعی(مدیریت، نظم و انضباط، ارتباطات) و فرهنگ اقتصادی(کارآمدي).

پیوست فرهنگی کرونا از نگاه«فرهنگ فرهنگی»

وی اظهار کرد: اولین موضوع بحث فرهنگ فرهنگی است که مقدم بر ابعاد "فرهنگ سیاسی، فرهنگ اجتماعی و فرهنگ اقتصادي" است.

رزمایش های همدلی مومنانه و کمک های مومنانه

عضو کارگروه پیوست فرهنگی بسیج اساتید استان اصفهان اظهار کرد: در خصوص فرهنگ فرهنگی شاید مهمترین دستاورد ایجاد شده که همچنان هم در حال انجام است رزمایش های همدلی مومنانه و کمک‌هایی است که از اقشار مختلف و در شهرهای مختلف انجام شد، جنبش‌ها و پویش‌هایی راه افتاد و بسته‌های معیشتی آماده و بین نیازمندان توزیع شد که باعث ایجاد همدلی و حس نوع دوستی در کشور گردید. در همین راستا باید نهادینه سازی پویش های مردمی و کمک های مومنانه تا زمان از بین رفتن این ویروس در دستور کار قرار گیرد.

ظرفیت مساجد و حسینیه ها و خیرین

ستوده فر اظهار کرد: در این شرایط استفاده از ظرفیت مساجد و حسینیه‌ها به‌عنوان یکی از پایگاه‌های مهم اقشار بسیج و در واقع انقلاب اسلامی و همین طور استفاده از ظرفیت خیرین در قالب‌هایی مانند پویش‌های کسر حقوق که در بسیج اساتید یا سایر اصناف و اقشار وجود دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

استفاده از ظرفیت آموزش آنلاین و مدرسه تلوزیونی

عضو کارگروه پیوست فرهنگی بسیج اساتید استان اصفهان افزود: سومین موردی که می توانیم در بحث ظرفیت فرهنگی به آن اشاره کنیم استفاده از ظرفیت آموزش آنلاین و مدرسه تلوزیونی است که  در راستای عدالت آموزشی توانست مقداری از مشکلات بوجود آمده را کاهش دهد. همچنین استفاده از شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی و آموزش دستورالعمل ها و پروتکل ها می تواند تاثیرگذار باشد.

ترویج نذرهای فرهنگی

ستوده فر ادامه داد: چهارمین موردی که می شود به‌عنوان پیشنهاد مطرح کرد ترویج نذرهای فرهنگی بویژه در قالب کمک های آموزشی و غیر مالی است.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در قالب شهدای سلامت

عضو کارگروه پیوست فرهنگی بسیج اساتید استان اصفهان اظهار کرد: آخرین مورد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با محوریت شهدای سلامت است. تا کنون عزیزانی در استان خودمان به درجه رفیع شهادت نائل شدند و قطعا نیاز است که این عزیزان بهتر و بیشتر معرفی شوند.

پیوست فرهنگی کرونا از نگاه «فرهنگ سیاسی»

ستوده فر گفت: دومین مورد مهم در بحث پیوست فرهنگی در شرایط کرونا بحث «فرهنگ سیاسی» است یکی از ابعاد مهمی که شاید دشمن قصد سو استفاده داشته و دارد؛ بحث سیاه نمایی و ایجاد فضای یاس و ناامیدی توسط رسانه های خارجی است.

ارائه آمار درست با منابعی مستند

وی افزود: یک موضوع مهم ارائه آمار درست با منابعی مستند برای آنهاست که این القائات را به حداقل رسانده و فضا را آرام کنیم و موج ایجاد شده توسط رسانه های غربی را مدیریت کنیم، حفظ آرامش جامعه مهم است.

ظرفیت راهبردهای مقام معظم رهبری جهت تقویت اقتدار سیاسی

عضو کارگروه پیوست فرهنگی بسیج اساتید استان اصفهان افزود: دومین موردی که اهمیت بسیار زیادی دارد و تا الان هم بدرستی و خوبی مطرح و استفاده شده، بهره برداری از ظرفیت راهبردهای مقام معظم رهبری جهت تقویت اقتدار سیاسی است در سخنرانی هایی که مقام معظم رهبری در این چندین ماه داشته اند رهنمودهای مهمی را مطرح کردند که هربار توانسته هم برای ستاد ملی کرونا و هم برای سایر اقشار راهگشا باشد و مشکلات را تا حدودی به حداقل برساند.

 عدم اتکا به کمک‌های بین المللی و مشخصا پزشکان بدون مرز/ اتکا به توان داخلی مهمترین برگ برنده ما در شرایط کرونا از منظر فرهنگ سیاسی است

ستوده فر ادامه داد: سومین مورد که در بحث فرهنگ سیاسی می توان مطرح کرد عدم اتکا به کمکهای بین المللی و مشخصا پزشکان بدون مرز است که در یک دوره ای مطرح و البته جلوگیری شد طبیعتا اتکا به توان داخلی می تواند مهمترین برگ برنده ما در این شرایط باشد.

در پیوست فرهنگی کرونا از نگاه «فرهنگ اجتماعی» مدیریت جهادی و ظرفیت جهادی مهم است

عضو کارگروه پیوست فرهنگی بسیج اساتید استان اصفهان گفت: سومین مورد در بعد پیوست فرهنگی بحث »فرهنگ اجتماعی» است یکی از مهمترین برکاتی که بواسطه این شرایط به آن رسیدیم بحث مدیریت جهادی است که شاید نیاز به کار علمی زیادی دارد تا ابعاد و شاخصهای علمی دقیق تر آن مشخص شود و قابل اجرا و پیاده سازی بشود ولی مشخصا ما در این شرایط با تشکیل یک ستاد متمرکز برای سازماندهی نهادهای مردمی و گروه‌های جهادی بخوبی می توانیم از ظرفیت گروههای جهادی که مصادیق زیادی از آن را در حیطه های مختلف پزشکی، ضد عفونی، کمک به کادر درمان، و حضور در مناطق محروم و موارد دیگر دیدیم استفاده کنیم. در همین راستا مستندسازی تجربیات به دست آمده در ابعاد مختلف برای مقابله با بحران های مشابه در آینده و تشکیل ستادی در هر استان برای مستندسازی تجربیات حائز اهمیت است.

سند مسئولیت اجتماعی نهادهای مختلف

وی افزود: دومین مورد بحث سند مسئولیت اجتماعی نهادهای مختلف است که هر نهاد و سازمانی با اهداف مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بتوانند بر اساس آن وارد میدان شوند و تبعات این ویروس را به حداقل برسانند.

توجه به کرامت انسانی

ستوده فر ادامه داد: سومین مورد فرهنگ اجتماعی بحث توجه به کرامت انسانی برای همه رده های سنی است دیدیم در کشورهای پیشرفته چه برخورد نامناسبی با سالمندان شد در حالی که در کشور ما این مهم به بهترین شکل مورد توجه است.

در پیوست فرهنگی کرونا از نگاه «فرهنگ اقتصادی»؛ اقتصاد مقاومتی و جهش تولید» مهم است

عضو کارگروه پیوست فرهنگی بسیج اساتید استان اصفهان اظهار کرد:آخرین موردی که در بحث پیوست فرهنگی کرونا به آن اشاره می کنیم بحث «فرهنگ اقتصادی» است و مهمترین بعدی که باید در فرهنگ اقتصادی به آن توجه کنیم اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: دومین موردی که باید به آن توجه کرد بحث تولید ملی است و این که در سال جهش تولید در این شرایط نیازهای بهداشتی و پزشکی خودمان را به خودکفایی برسانیم و حتی بتوانیم برای صادرات این محصولات تمهیداتی بیندیشیم، نیازمند استفاده از تمام ظرفیت داخلی و ایجاد تسهیلات و نگاه ویژه دولت به شرکت‌های دانش بنیان است.

لزوم یک مدیریت بهتر و کارآمدتر برای استفاده از فرصت‌های باقیمانده بحران کرونا

ستوده فر با اشاره به این گفته سردار شهید سلیمانی که در بحران‌ها فرصت‌هایی است که در خود فرصت‌ها هم ایجاد نمی شود، گفت: بحران کرونا برای ما یک سری فرصت‌هایی ایجاد کرد که از بخشی از آن توانستیم استفاده کنیم و بخشی هم هنوز فرصت است که با یک مدیریت بهتر و کارآمدتر می توانیم بهره برداری کنیم.

 وی بیان کرد: سه مورد از مهمترین آزمون‌هایی که کرونا از ما گرفت و توانستیم از آن سربلند بیرون آییم هم برمی گردد به فرهنگ ملی و مذهبی ما، اولین آزمون بحث سال نو و تعطیلات سال نو و روز طبیعت بود که خیلی خوب مشخصا در شهر خودمان مردم همکاری کردند، دومی عزاداری محرم بود که مشخصا در شهر اصفهان بخوبی و با رعایت همه پروتکل‌ها برگزار شد و همه نقشه هایی که از ماه‌های قبل توسط دشمنان برنامه ریزی شده بود نقش برآب شد.

عضو کارگروه پیوست فرهنگی بسیج اساتید استان اصفهان تصریح کرد: مهمترین این آزمون‌ها راهپیمایی اربعین است که امیدواریم مثل سال‌های قبل ولی در شکل و قالب دیگر بتواند انجام شود با این تفاوت که سال‌های قبل در مسیر نجف به کربلا انجام می شد و امسال باید شکوه این راهپیمایی در قالب کمک های مادی و معنوی به نیازمندان متبلور گردد.

ستوده فر بیان کرد: آخرین مورد نقش پررنگ بسیج اساتید است و مشخصا بسیج اساتید استان اصفهان که همیشه در این کارها پیشگام و پیش قدم بوده و امسال هم امیدواریم با توجه به این شرایط در خصوص بحث پیوست فرهنگی مشخصا در قالب هیات های اندیشه ورز و کمیسیون پیوست فرهنگی بسیج اساتید با قوت و قدرت بیشتر پیگیری و الگویی برای تمام کشور باشد.

انتهای پیام/

 

روابط عمومی نهضت استادی بسیج استان اصفهان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.