بررسی ابعاد مناقشه قراباغ و نقش بازیگران خارجی

asatid

بررسی ابعاد مناقشه قراباغ و نقش بازیگران خارجی

بر اساس نظر نظام جمهوری اسلامی ایران مناقشه قراباغ راه حل نظامی نداشته و کشورهای خارجی هر چه سریع‌تر باید صحنه نزاع را ترک کنند.

به گزارش روابط عمومی و مرکز رسانه‌ای نهضت استادی بسیج ایران(ناب)، نشست شورای تبیین مواضع معاونت بررسی و گفتمان سازی نهضت استادی بسیج ایران روز دوشنبه 14 مهرماه 99 و با موضوع "ماجرای قره باغ و درگیری میان ارمنستان و آذربایجان" در سالن شهید شهریاری سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد.

دکتر عبدالهی فر معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید هدف از برگزاری این نشست را بررسی کارشناسی مناقشه  قراباغ توصیف کرد و تاکید کرد: هرگونه موضع‌گیری در این قضیه منوط به اطلاعات درست و اشراف بر اهداف بازیگران اصلی آن است و گرنه دچار خطای تحلیلی خواهیم شد همانطور که عده‌ای از مردم و توده‌ها و متاسفانه برخی نخبگان این خطا را مرکتب شدند.

دکتر حسین احمدی عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس مسائل آسیای میانه در این نشست ابتدا به تشریح موقعیت و جایگاه قراباغ به لحاظ جغرافیایی و مرزی های مشترک  پرداخته و با اشاره به  تاریخچه اختلافات میان ارمنستان و آذربایجان گفت : این دو کشور بازیگران اصلی نیستند زیرا که پنج مولفه اصلی قدرت را ندارند و هر کشوری که مولفه های قدرت را نداشته باشد نمی‌تواند به تنهایی بازیگر باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه به نقش ترکیه در این نزاع شاره کرده و از طرح نئوعثمانی اردوغان و نیز فعالیت‌های وی در سوریه و مصر و تونس و لیبی و نیز سودای امپراطوری اخوانی پرده برداشت.

 کارشناس مسائل آسیای میانه با اشاره به وضع اقتصادی بحرانی در ترکیه بیان کرد: وضع اقتصاد ترکیه خراب است. اردوغان با یک بحث اقتصادی مواجه است و یک بحث کاهش محبوبیت میان مسلمانان در واقع چالش‌های داخلی و نیز احزاب . برای رفع چالش داخلی سیاست را عوض کرد و سیاست قوم گرایی را در پیش گرفت و در سیاست خارجه از آذربایجان حمایت کرد و عمدا بحث قومیت را مطرح کرد.

دکتر احمدی با اشاره به ذخایر نفت سبک در آذربایجان گفت: با ادامه این بحران آذربایجان کالا و تسلیحات می خرد  و معلوم است این مبادله برای چه کسانی سود خواهد داشت.

نشست شورای تبیین مواضع معاونت بررسی و تحلیل - مناقشه ارمنستان و اذربایجان

 

وی  بیان کرد: این مساله مناقشه در حقیقت نوعی  ساخت و پاخت است. این  نزاع را راه انداختند  تا برای عده ای مشکل آفرینی کنند از جمله برای ایران. اینها بازیگران اصلی ماجرا نیستند.  سیاست خارجی ما در شورای امنیت ملی و آنچه رهبری فرمودند عدم جنگ و رسیدن به صلح از طریق مصالحه است. متاسفانه برخی در سایه امت گرایی سیاست قوم گرایی را دارند دنبال می کنند اما هر جنگی به ضرر ماست. باید از فرمایشات رهبری تاسی کرد و باید این سوال را مطرح کرد که چرا رهبران آذربایجان تکفیری‌ها را  به میدان آوردند؟ در حقیقت یک بازی ضد شیعه و ضد ایرانی راه انداخته‌اند.

 احمدی همچنین در خصوص ورود غرب  و آمریکا به این ماجرا و موضع گیری آنان گفت: فرانسه به لحاظ  آنکه دوره‌ای از تاریخ  در ارمنستان بوده است از این کشور حمایت خواهد کرد اما انگلیس از آذربایجان حمایت خواهد کرد. آمریکا بازی دوگانه خوهد داشت هر جا روسیه به امتیاز برسد آمریکا مقابل اوست.  روسیه هم سیاست راهبردی که در قفقاز دارد را پی خواهد گرفت. در این میان اروپا البته دو نگرانی دارد؛ یکی بحث آسیب به خطوط لوله است و دیگری حضور تکفیری‌ها.

 

نشست شورای تبیین مواضع معاونت بررسی و تحلیل - مناقشه ارمنستان و اذربایجان

 

وی در پایان در خصوص موضع گیری نظام  در این موضوع بر چند مورد تاکید کرد: 1- براساس اسناد بالا دستی و سخنان مقام معظم رهبری که رهبری؛ مساله قراباغ با جنگ نباید حل شود. 2- ایران مخالف اشغال است و از جنگ استقبال نمی کند 3- موضوع آذربایجان اهمیت استراتژیک دارد و ما باید خطر نفوذ اسرائیل و انگلستان را در این منطقه بیان کنیم.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.