این مطلب ۱۷۱ بار خوانده شده
دکتر سرپرست سادات در جمع سرگروه ها، سرمربیان و مربیان حلقه های صالحین استان البرز:

مسئولیت پذیری علمی و نخبگانی شاخصه‌ی استاد بسیجی و متعهد است

معاون آموزشی سازمان بسیج اساتید کشور در نشست «اداره و کیفی سازی گروه ها و حلقه های صالحین کانون های بسیج اساتید استان البرز» ، حضور نخبگانی اساتید بسیجی در بازشناسی مسأله‌های کشور و ارائه تجویزهای علمی در قالب اندیشکده‌های راهبردی را برآیند رویکرد اجتماعی شدن دانشگاه و از ضروریات مسئولیت‌های نخبگانی برشمرد.
نسخه مناسب چاپ

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید، نشست «اداره و کیفی سازی گروه ها و حلقه های صالحین کانون های بسیج اساتید استان البرز» سی‌ام مهرماه در دانشگاه خوارزمی و با حضور دکتر سیدابراهیم سرپرست سادات معاون آموزش سازمان برگزار شد.

 

 

 

 در ابتدای این نشست مهندس واحدی گزارشی از تعداد حلقه‌های صالحین استان، تعداد سرگروه‌ها، مربیان، سرمربیان و روند کلی برگزاری این حلقه ها ارئه کرد.

 

 

 

مهندس واحدی ۴۱۴ حلقه صالحین ، ۴۶ سرگروه، ۲۳ مربی و ۱۰سرمربی را در ۱۵ کانون فعال استان برشمرد.

 

حجت الاسلام صادقی معاون تعلیم و تربیت بسیج سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز دیگر سخنران این نشست،  با اشاره به تشکیل گروه‌های تربیتی حلقه‌های شجره طیبین صالحین از سال ۱۳۹۱ دانشگاه های استان را در این امر پیشرو و موفق ارزیابی کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین رزاقی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان البرز نیز بر ضرورت عطف توجه به حلقه‌های صالحین به عنوان ضرورت دوره جهاد فرهنگی تاکید کرد.

 

 این استادیار حلقه‌های صالحین  «تواصوا بالحق و تواصوابالصبرِ» ، سوره مبارکه عصر را پشتوانه معرفتی و قرآنی حلقه‌های صالحین دانست.

 

 در این نشست دکتر سرپرست سادات ضمن ارائه گزارشی از وضعیت جاری فعالیت‌های سازمان بسیج اساتید، حضور نخبگانی اساتید بسیجی در بازشناسی مسأله‌های کشور و ارائه تجویزهای علمی در قالب اندیشکده‌های راهبردی و هم نامه‌ها ، بیانیه‌ها، بسته های تخصصی را برآیند رویکرد اجتماعی شدن دانشگاه و از ضروریات مسئولیت‌های نخبگانی برشمرد.

 

 

 ایشان با بیان اینکه اساتید دانشگاه‌ها باید با رویکرد ظرفیت –راه حل به مقابله با رویکرد بحران بن‌بست برخیزند، مسئولیت پذیری علمی و نخبگانی را شاخصه‌ی استاد بسیجی و متعهد در شرایط کنونی دانست.

 

  وی با بیان اینکه تولید قدرت از روابط علمی و اجتماعی شرط لازم برای حصول به ایران فردا است، لازمه آن را از جمله تبدیل نظام دانایی به نظام توانایی و گذار از توضیح المسایل بودن به حل المسایل شدن دانست. 

 

ایشان ضمن مثبت  ارزیابی کردن فعالیت‌های حلقه‌های صالحین استان البرز، رویکرد جاری معاونت آموزش سازمان را گذار از بحث آمار و ارقام و پشتیبانی جدی از برگزاری نشست‌های تعاملی و گفتگویی اساتید با یکدیگر دانست.

 

 

دکتر سرپرست سادات حلقه های صالحین در نسبت استاد-استاد را، جلسات هم اندیشی منسجم برای بسط و تعمیق اندیشه‌های بومی، دینی و انقلابی تعبیر کردند که هدف آن در نهایت حرکت از حلقات معرفتی به حلقه‌های تربیتی واقعی است. وی با تشریح آینده نگاری، میان رشتگی و آموزش های استعلایی به عنوان پشتوانه‌های علمی این نوع نشست‌ها، بر تنوع رشته‌ها، جنسیتی و  سنی  حاضرین در آن تاکید نمود.

 

دکتر سرپرست سادات ضمن تاکید بر بهره گیری از اساتید برجسته و صاحبنظر در این نشست‌ها بر ماهیت تعاملی ، هم اندیشانه و احتراز جدی از نشست‌های تک گویه تاکید کردند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه فضاهای رسمی خلاقیت ها را کاهش می دهند، برگزاری این نشست‌ها در فضاهای غیر رسمی نظیر اردوهای خانوادگی اساتید تاکید کردند.

 

وی همچنین با تاکید بر اینکه این نشست ها علاوه بر تربیت باید به هم افزایی منجر شوند، شبکه سازی و شناسایی استعدادها را از برکات این نوع نشست‌ها دانستند.  انتشار یافته‌های این نشست ها در شبکه‌های اجتماعی، کلاس های درس ، نشست های خانوادگی و مساجد از دیگر نقاط مورد تاکید ایشان بود.    

 

در ادامه این نشست ، خانم دکتر بصراوی ضمن اشاره به کم بودن مربیانِ حلقه ها بر قانونمند شدن حلقه‌های صالحین تاکید کردند. خانم فرود نیز بر طرح خود تحت عنوان «اعتکاف علمی» به عنوان نمونه ای از حلقه های صالحین تاکید کرده و مباحثات علمی ، مباحث اخلاقی و مذهبی و تبادل اطلاعات و زنده شدن مباحثه طلبه های حوزه های علمیه را از ثمرات آن برشمرد. 

 

خانم دیندار نیز آسیب شناسی این حلقه‌ها را در مراکز دانشگاهی خواستار شد و الگوی آموزشی دروس معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری را به خاطر نیاز سنجی و استاد محوری برای تداوم و ارتقای حلقه‌های صالحین پیشنهاد دادند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اربعین

در یادداشت دکتر علیرضا معاف،با عنوان "همزمانی خیزش اربعینی شیعیان با دهه چهارم انقلاب اسلامی" آمده است: حرکت عظیم پیاده روی اربعین و نشانه های فراوان ابعاد ظلم ستیزانه آن بهترین دلیل بر کارآمدی فرهنگ صادر شده توسط انقلاب اسلامی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، متن یادداشت دکتر علیرضا معاف، عضو هیات علمی دانشگاه شریف به شرح زیر است :

بسمه تعالی

مقدمه

شکل گیری هر تمدنی منوط به ابداع، گسترش و فراگیرسازی گفتمان‌های ویژه آن تمدن است. گفتمان‌هایی که بتوانند در نزاع با گفتمان‌های رقیب پیروز گردیده و همچنین اقبال عمومی را به سمت خود جلب نمایند و در نهایت با فراگیر شدن و تبدیل شدن به خواست‌های عمومی، تمامی ارکان و ساختارها و نظامات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن تمدن را در بربگیرند و چه بسا از نو بسازند.

معرفی اساتید