print

مسئولیت پذیری علمی و نخبگانی شاخصه‌ی استاد بسیجی و متعهد است

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید، نشست «اداره و کیفی سازی گروه ها و حلقه های صالحین کانون های بسیج اساتید استان البرز» سی‌ام مهرماه در دانشگاه خوارزمی و با حضور دکتر سیدابراهیم سرپرست سادات معاون آموزش سازمان برگزار شد.

 

 

 

 در ابتدای این نشست مهندس واحدی گزارشی از تعداد حلقه‌های صالحین استان، تعداد سرگروه‌ها، مربیان، سرمربیان و روند کلی برگزاری این حلقه ها ارئه کرد.

 

 

 

مهندس واحدی 414 حلقه صالحین ، 46 سرگروه، 23 مربی و 10سرمربی را در 15 کانون فعال استان برشمرد.

 

حجت الاسلام صادقی معاون تعلیم و تربیت بسیج سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز دیگر سخنران این نشست،  با اشاره به تشکیل گروه‌های تربیتی حلقه‌های شجره طیبین صالحین از سال 1391 دانشگاه های استان را در این امر پیشرو و موفق ارزیابی کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین رزاقی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان البرز نیز بر ضرورت عطف توجه به حلقه‌های صالحین به عنوان ضرورت دوره جهاد فرهنگی تاکید کرد.

 

 این استادیار حلقه‌های صالحین  «تواصوا بالحق و تواصوابالصبرِ» ، سوره مبارکه عصر را پشتوانه معرفتی و قرآنی حلقه‌های صالحین دانست.

 

 در این نشست دکتر سرپرست سادات ضمن ارائه گزارشی از وضعیت جاری فعالیت‌های سازمان بسیج اساتید، حضور نخبگانی اساتید بسیجی در بازشناسی مسأله‌های کشور و ارائه تجویزهای علمی در قالب اندیشکده‌های راهبردی و هم نامه‌ها ، بیانیه‌ها، بسته های تخصصی را برآیند رویکرد اجتماعی شدن دانشگاه و از ضروریات مسئولیت‌های نخبگانی برشمرد.

 

 

 ایشان با بیان اینکه اساتید دانشگاه‌ها باید با رویکرد ظرفیت –راه حل به مقابله با رویکرد بحران بن‌بست برخیزند، مسئولیت پذیری علمی و نخبگانی را شاخصه‌ی استاد بسیجی و متعهد در شرایط کنونی دانست.

 

  وی با بیان اینکه تولید قدرت از روابط علمی و اجتماعی شرط لازم برای حصول به ایران فردا است، لازمه آن را از جمله تبدیل نظام دانایی به نظام توانایی و گذار از توضیح المسایل بودن به حل المسایل شدن دانست. 

 

ایشان ضمن مثبت  ارزیابی کردن فعالیت‌های حلقه‌های صالحین استان البرز، رویکرد جاری معاونت آموزش سازمان را گذار از بحث آمار و ارقام و پشتیبانی جدی از برگزاری نشست‌های تعاملی و گفتگویی اساتید با یکدیگر دانست.

 

 

دکتر سرپرست سادات حلقه های صالحین در نسبت استاد-استاد را، جلسات هم اندیشی منسجم برای بسط و تعمیق اندیشه‌های بومی، دینی و انقلابی تعبیر کردند که هدف آن در نهایت حرکت از حلقات معرفتی به حلقه‌های تربیتی واقعی است. وی با تشریح آینده نگاری، میان رشتگی و آموزش های استعلایی به عنوان پشتوانه‌های علمی این نوع نشست‌ها، بر تنوع رشته‌ها، جنسیتی و  سنی  حاضرین در آن تاکید نمود.

 

دکتر سرپرست سادات ضمن تاکید بر بهره گیری از اساتید برجسته و صاحبنظر در این نشست‌ها بر ماهیت تعاملی ، هم اندیشانه و احتراز جدی از نشست‌های تک گویه تاکید کردند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه فضاهای رسمی خلاقیت ها را کاهش می دهند، برگزاری این نشست‌ها در فضاهای غیر رسمی نظیر اردوهای خانوادگی اساتید تاکید کردند.

 

وی همچنین با تاکید بر اینکه این نشست ها علاوه بر تربیت باید به هم افزایی منجر شوند، شبکه سازی و شناسایی استعدادها را از برکات این نوع نشست‌ها دانستند.  انتشار یافته‌های این نشست ها در شبکه‌های اجتماعی، کلاس های درس ، نشست های خانوادگی و مساجد از دیگر نقاط مورد تاکید ایشان بود.    

 

در ادامه این نشست ، خانم دکتر بصراوی ضمن اشاره به کم بودن مربیانِ حلقه ها بر قانونمند شدن حلقه‌های صالحین تاکید کردند. خانم فرود نیز بر طرح خود تحت عنوان «اعتکاف علمی» به عنوان نمونه ای از حلقه های صالحین تاکید کرده و مباحثات علمی ، مباحث اخلاقی و مذهبی و تبادل اطلاعات و زنده شدن مباحثه طلبه های حوزه های علمیه را از ثمرات آن برشمرد. 

 

خانم دیندار نیز آسیب شناسی این حلقه‌ها را در مراکز دانشگاهی خواستار شد و الگوی آموزشی دروس معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری را به خاطر نیاز سنجی و استاد محوری برای تداوم و ارتقای حلقه‌های صالحین پیشنهاد دادند.

معاون آموزشی سازمان بسیج اساتید کشور در نشست «اداره و کیفی سازی گروه ها و حلقه های صالحین کانون های بسیج اساتید استان البرز» ، حضور نخبگانی اساتید بسیجی در بازشناسی مسأله‌های کشور و ارائه تجویزهای علمی در قالب اندیشکده‌های راهبردی را برآیند رویکرد اجتماعی شدن دانشگاه و از ضروریات مسئولیت‌های نخبگانی برشمرد.