print

فرآیند جریان‌سازی فرهنگی اساتید بسیجی و انقلابی در دانشگاه و الزامات آن

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، در این نشست که با حضور اساتید دانشگاه‌های تهران برگزار شد، دکتر مرادزاده معاون فرهنگی و اجتماعی بسیج اساتید کشور ضمن بیان نقش بی‌بدیل دانشگاه و استاد به‌ویژه استاد بسیجی در کشور و نظام جمهوری اسلامی و تأثیر بسیار عمیق و ماندگار آن در دانشگاه گفت: اساتید انقلابی گاهی به صورت فردی و گاهی برای افزایش اثرگذاری و گسترش دامنه و عمق تأثیر به صورت جمعی و جریانی ایفای نقش می‌کند تا ابعاد ماندگارتر و سامان یافته‌تری پیدا کند.

 

وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب از اساتید خواستند نسبت به آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی جریان‌سازی کنند و استاد بسیجی و انقلابی در فضای دانشگاه ابتکار عمل را به دست بگیرد.

 

مرادزاده در ادامه ضمن اشاره به شرایط حساس، پیچیده و سرنوشت‌ساز مقطع کنونی انقلاب اسلامی به‌ویژه در جنگ ترکیبی تمام‌عیار با استکبار جهانی بیان کرد: دشمن تلاش دارد با عملیات روانی تخریبی و فریب افکار عمومی و جنگ شناختی از ملت ایران انتقام بگیرد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور با بیان برخی سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر دور نگه داشتن محیط علمی کشور از حاشیه‌سازی بیان کرد : مقام معظم رهبری معتقدند محیط دانشگاه، محیط فهم سیاسی، تحلیل سیاسی، دانش سیاسی، آگاهی سیاسی است و تاکید دارند سیاست‌بازی نشود، سیاسی‌کاری نشود، حاشیه‌سازی نشود. این حاشیه‌سازی‌ها به کار اصلی که عبارت است از کار علم و پیشرفت علم با همه‌ خصوصیّاتی که این مسئله دارد، لطمه می‌زند.

 

این استاد دانشگاه در توصیف جریان سازی گفت: جریان سازی فرآیندی است برای همراه ساختن جامعه مخاطبان، نهادینه ساختن یک ارزش و تفکر، به حاشیه راندن یک ضد ارزش و تفکر انحرافی، تغییر و یا تثبیت نگرش و افکار عمومی نسبت به یک مقوله مطلوب، اعتمادسازی، اقناع و ترغیب، که می‌توان با دو رویکرد ایجابی یا سلبی، اتفاق بیفتد.

 

وی ایجاد وفاق اجتماعی حداکثری و هم‌افزایی و همسویی در درک مسائل اساسی کشور و حل این مسائل و مقاومت و مقابله با دشمن در عرصه‌های مختلف در راستای اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی را از راهبردهای اصلی جریان‌سازی عنوان کرده و گفت: تأثیرگذاری در فضای دانشگاه؛ مطالبه ‌ری هدفمند و منطقی شکل‌گیری دانشگاه اسلامی؛ صدور بیانیه در مناسبت‌ها و موضوعات مهم و سرنوشت‌ساز ؛ تشکیل تجمعات قانونی برگزاری نشت‌های تخصصی و موضوعی؛ مناظرات علمی، فرهنگی، اجتماعی و هنری؛ استفاده حداکثری از ظرفیت ایام‌الله و مناسبت‌های مذهبی و ملی؛ تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز و اتاق‌های فکر تخصصی؛ برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی؛ تشکیل بانک اطلاعات ظرفیت‌های دانشگاهی؛ تشکیل و راه‌اندازی اپلیکیشن مرکزی برای ظرفیت‌های استادی؛ فرهنگ‌سازی و توسعه الگوی ازدواج ساده محورها، عناوین و سوژه‌های اصلی و اولویت‌دار در جریان سازی در دانشگاه است.

 

مرادزاده تأثیرگذاری در فضای حاکمیتی؛ تأثیرگذاری در جامعه؛ اقدامات آفندی، ایجابی و فعال و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را از دیگر عوامل موثر بر جریان سازی عنوان کرده و افزود: جهت جریان ساز بودن برنامه‌های فرهنگی می‌بایست به خرده‌فرهنگ‌ها و (المان‌های) ایجاد فرهنگ توجه کنیم؛ تقویت زبان و ادبیات فارسی؛ ایجاد جنبش نرم‌افزاری در مقوله‌های فرهنگی و پرهیز از دستورات و برخوردهای اداری و حکومتی؛ استفاده از تشکل‌های دانشگاهی و مشارکت‌های اجتماعی دانشجویان در انتقال جریان‌های فرهنگی به دانشگاهیان، تأثیرگذار است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور در پایان تعیین حدومرز در ایجاد مقبولیت‌های فرهنگی؛ توجه به‌حق و حقیقت و استفاده از آن در همه جریان‌های فرهنگی؛ حمایت از شکوفایی استعدادهای جوانان خلاق و جریان‌ساز؛ عدم استفاده ابزاری از نمادهای دینی و مذهبی و انقلابی؛ توجه به طیف‌های مختلف جامعه در فرهنگ‌سازی‌ها؛ توجه ویژه و چاره‌سازی برای حوزه‌هایی که هنوز مورد هجوم واقع نشده‌ایم؛ استفاده توأمان از رویکرد آفندی و پدافندی؛ تعیین موضوعات فرهنگی مورد نیاز و اولویت‌دار؛ ایجاد عطش نسبت به موضوع قبل از جریان‌سازی درباره آن؛ عجین کردن مباحث معنوی در ضمن مباحث علمی؛ جریان سازی فکری توسط مدیران فرهنگی و فرهنگ‌سازی با رهبری فرهنگی را از ملاحظات اساسی در فرآیند جریان‌سازی عنوان کرد.

 

در ادامه این جلسه اساتید حاضر نظرات و پیشنهادها و راهکارهای خود را در خصوص جریان‌سازی فرهنگی در دانشگاه‌ها مطرح کردند.

جریان سازی فرآیندی است برای همراه ساختن جامعه مخاطبان، نهادینه ساختن یک ارزش و تفکر، به حاشیه راندن یک ضد ارزش و تفکر انحرافی، تغییر و یا تثبیت نگرش و افکار عمومی نسبت به یک مقوله مطلوب، اعتمادسازی، اقناع و ترغیب.