print

دانشگاه‌ها باید به محیط تربیتی تبدیل شود/ظرفیت مناسب دانشگاه آزاد برای تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، محمد مهدی طرانچی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش و جایگاه تمدن اسلامی در پیشرفت‌های دنیای غرب گفت: اگر امروز غرب ادعا می‌کند به توسعه رسیده است در واقع تمدن مدرنیته غرب شکل نمی‌گرفت مگر آنکه تمدن شرق گسترش می‌یافت که  در واقع منظور تمدن شرق رشد و بلوغ تمدن اسلامی است‌ و ما می‌دانیم که تمدن اسلامی نیز وام دار فرهنگ و تمدن قرآن کریم و اهل بیت علیه السلام که همان قرآن ناطق هستند است.

 

وی افزود: همان طور که می دانید هر یک از امامان ما در دوره خود بر اساس ویژگی‌ها و اقتضائات روز زندگی، مظهر یک جلوه بودند بر همین امام صادق علیه السلام علوم اسلامی پایه گذاری کردند و در زمان امام رضا علیه السلام تمدن اسلامی به بلوغ رسیده و هر آنچه که وجود داشت مرهون زحمات امام گذشته بود.

 

طهرانچی با اشاره جایگاه و نقش دانشگاه در تحقق عملی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: فضای دانشگاه در بیانیه گام دوم انقلاب به سه محور خودسازی،جامعه پردازی و تمدن سازی تقسیم می شود و هر کدام از این بخش ها باید مقدمات و الزاماتی را رعایت کنند.در این رابطه مقام معظم عظمای ولایت حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی هم در گام اول و هم در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی جایگاه والا و بزرگی برای دانشگاه کشور قائل بودند و در ۴۰ سال اول پیروزی انقلاب اسلامی از خیل عظیم جوانان تحصیل کرده و نقش آفرینی آنها در کشور یاد کردند. بر همین اساس شاید بتوان ادعا کرد که دانشگاه آزاد در این موضوع نیز نقش خوبی داشته است.

 

وی افزود: بر همین اساس رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر لزوم پرداختن به جایگاه دانشگاه تاکید دارند و ۷ مرحله برای آن ذکر می کنند که پژوهش در رکن اول قرار دارد. برای شناخت و درک جایگاه ما اساتید برای نقش آفرینی دانشگاه در گام دوم انقلاب اسلامی در ادامه  چند سوال مطرح می کنم.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: اساسا در ایران دانشگاه به عنوان نهاد علم مطرح می‌شود بر این اساس از سالیان دور در کشور حوزه‌های علمیه نقش علمی را بازی می‌کردند و ما در کنار حوزه‌های علمیه دانشگاه را نیز قرار دادیم. سیاست ما در نهاد علم این طور بوده است که بسیار سرگرم قوانین شدیم و به نحوه‌های مختلف ویرایش و تغییراتی بر این سیاست گذاری‌ها داشته ایم. در نهایت سیاست ما در نهاد علم این طور بوده است که بسیار سرگرم قوانین بودیم.

 

وی افزود: در واقع نهاد علمی ما در کشور منبعث از چرایی است اما سوال اساسی اینجاست که در کدام مکتب نظریه و هدف این گزاره‌ها را بارگذاری می‌کنید؟ در واقع با اضافه کردن ماده قانون نمی توان ادعا کرد که چیزی بر رشد و بلوغ نهاد علمی کشور افزوده شده است. از طرفی نیز همه مسائل را نباید به نظام ارتقا گره زد زیرا نظام ارتباط باید در بستر چرایی تولید محتوا کند.لذا با نظامات استخدامی تحولی چیزی در دانشگاه در نخواهد آمد. برای حل مشکل باید به چیستی دانشگاه واقف باشیم اساساً بدانیم که این نهاد علمی چه وظایفی را بر عهده دارد.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر به تبیین چیستی دانشگاه و چرایی آن تکیه نکنیم ریل گذاری ما در این مسیر منحرف خواهد شد.

 

وی عنوان کرد: یکی از سیاست‌هایی که در نظام آموزش عالی ما مورد غفلت قرار گرفته است سیاست‌های کلی علم و فناوری آموزش عالی است که در مهر ۹۳ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد اما این قانون در نظام آموزش عالی کشور مهجور مانده است و هیچ کدام از وزرا برنامه‌ریزی برای پیاده سازی این سیاست‌های کلی نداشتند. سیاست‌های کلی علم و فناوری دارای ۶ بند اصلی است و شروع این سیاست‌ها با جهاد مستمر محقق می‌شود و سوال مهم این است که سازمان بسیج چه رابطه ای با جهاد دارد؟در واقع می توان فهمید که این سیاست های کلی نظام آموزش عالی به گونه ای تبیین شده است که مخاطبان آن در بستر بسیجی بودن و جهاد مستمر به موفقیت برسند.

 

وی افزود: در بند سوم این سیاست بر مبانی اخلاقی تربیت اساتید و دانشجویان اسلامی و حفظ مبانی اسلام و فرهنگی کشور تاکید شده است. از طرفی نیز مقام معظم رهبری در سال ۹۷ دیدار با اساتید دانشگاه اعلام کردند که دانشگاه باید مرکز تربیت باشد طبق نظر ایشان در تبیین آموزشی باید با تربیت انسانی ممزوج باشد. روزی که دانشگاه را در این کشور نهادینه کردند عنوان آموزش را بر اساس کج فهمی بر سر در آن نهادند. اما در واقع به جای آموزش عالی باید عنوان تربیت عالی را در نهاد دانشگاهی کشور قرار می‌دادند.

 

طهرانچی افزود: وقتی اساتید ما دانشگاه را به عنوان محیط شغلی و هیئت علمی انتخاب می کنند و وظیفه آنها تنها در درس دادن نیست و باید در این بستر تقویت شوند و در عین درس دادن درس فرا بگیرند. بر همین اساس بسیج اساتید به دنبال این هدف است که مربیان و اساتید کشور را در محیط شغلی دانشگاه هشدار دهند تا همواره در ورطه تزکیه و تعلیم قرار بگیرند.

 

وی گفت: بسیج اساتید ضمن ایجاد محیط رفاقتی برای مربیان و اساتید دانشگاه‌های کشور، در محیط شغلی آنها بر پایه های جهاد علمی و تربیتی اساتید کشور تاکید می کند. امروز یکی از مصیبت‌های ما این است که محیط‌های کاری و شغلی مان تربیتی نیستند. برخی از افراد فکر می کنند که تربیت جایش تنها در مساجد و حسینیه‌ها است اما به مثابه آن که انسان وارد محیط شغلی می شود باید کار تربیتی را انجام دهد. وقتی اسلام تاکید دارد که انسان از گهواره تا گور به دنبال دانش باشد بر این نکته تأکید دارد  که در تمام محیط‌های شغلی و خانوادگی باید تزکیه و تربیت را  اولویت قرار دارد.

طهرانچی گفت:ضمن ایجاد محیط رفاقتی برای مربیان و اساتید دانشگاه های کشور در محیط شغلی آنها باید بر پایه های جهاد علمی و تربیتی اساتید نیز تاکید داشته باشیم.